Main Menu
User Menu

Curtiss XP-40

     
Název:
Name:
Curtiss XP-40
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-40
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.07.1937-DD.10.1938 Curtiss-Wright Corp., Buffalo New York
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1937-DD.10.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (byl upraven 10. sériový P-36A)
První vzlet:
Maiden Flight:
14.10.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2457 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2839 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3116 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.370 m
Délka:
Length:
9.47 m
Výška:
Height:
3.760 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21.92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
129,516 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-19 (C13) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 853 kW.
Vrtule trojlistá Curtiss Electric s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 360 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
613 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
550.4 km/h v 3719 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
473.1 km/h v 0 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,2 min do 3658 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9449 m
Dolet:
Range:
740.3 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1899 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 M2 ráže 12,7 mm nad motorem s 200 náboji
1x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm nad motorem s 500 náboji
Pumový náklad: pod křídla bylo možno zavěsit 6x 10 kg pum.
Uživatelské státy:
User States:
USA
Poznámka:
Note:
Šéfkonstruktér továrny Curtiss-Wright Donovan Berlin si poměrně záhy uvědomil, že jeho stíhací letoun P-36 poháněný hvězdicovými motory je na konci vývoje a tak v červenci 1937 nainstaloval do jinak nezměněného P-36A vidlicový dvanáctiválec Allison V1710-19 (C13). Tato verze motoru byla optimalizovaná do výšek 4 200 m, armádnímu letectvu to vyhovovalo, neboť mělo představu, že letecké souboje se budou odehrávat v této výšce. Takto upravený letoun byl továrně označen jako Model 75P a USAAC je označilo jako XP-40.
Charakteristickým rysem byl vstup nasávaného vzduchu, který byl nad motorem mezi oběma kulomety. Chladič chladící kapaliny byl prozatím vzadu pod křídlem, velkou výhodou bylo skutečnost, že kabina byla ve stejné pozici jako u P-36, vzpomeňme na XP-37, který byl s XP-40 porovnáván.

Prototyp XP-40 prošel vývojem a byly zavedeny změny na výfukovém potrubí, oba kulomety byly změněny na velkorážné a objevil se charakteristický znal všech pozdšjších P-40 - chladič se přesunul pod motor a společně s olejovým chladičem vytvořil charakteristický podbradek.

XP-40 již v době svého prvního letu byl spíše podprůměrný letoun, měl však jednu výhodu, byl k dispozici ihned a relativně levně a tak 27.dubna 1939 USAAC objednalo dosud nevídané množství 524 stroje P-40.
Zdroje:
Sources:
Ray Wagner, The Curtiss P-40 Tomahawk, Aircraft in Profile část 2, Doubleday, 1965
Ken Wixey, Hawk Dynasty, The Curtiss Hawk Monoplanes, Part 2, Air Enthusiast No. 72, 1997
https://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p40_1.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40-t44777#175548Verze : 0
MOD
Fotografie prototypu XP-40, povšimněte si chladiče, který byl až za úrovní kabiny.
S tímto letounem vzlétl poprvé zkušební pilot Edward Elliot.
Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


Curtiss XP-40 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40-t44777#175550Verze : 0
MOD