Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A]

Туполев Ту-104А
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-104A Tupolev Tu-104A
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-104А
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1957-DD.MM.1959 Charkovský letecký závod č. 135, Charkov /
DD.MM.1957-DD.MM.1960 Omský strojírenský závod, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1957-DD.MM.1960
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
82
První vzlet:
Maiden Flight:
17.06.1955 Vzlet prototypu Tu-104
Osádka:
Crew:
5 + 70 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
42900 kg 94578 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
75500 kg 166449 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
78000 kg 171961 lb
Rozpětí:
Wingspan:
34,54 m 113ft 3,83in
Délka:
Length:
38,85 m 127ft 5,52in
Výška:
Height:
11,90 m 39ft 0,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
183,5 m2 1975.18 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin RD-3M o tahu 93,16 kN Mikulin RD-3M, thrust 20944 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
33150 l 7292 Imp gal / 8757 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
995 km/h v 6250 m 618.3 mph in 20505 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
775 km/h v ? m 481.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12300 m 40354 ft
Dolet:
Range:
2790 km 1733.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4350 km 2703 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná none
Uživatelské státy:
User States:

1)

1)
Poznámka:
Note:
1)Civilní uživatelé



Tu-104D - vojenská salonní konverze
Tu-104D-85 - konverze se zvýšeným počtem sedadel na 85
Tu-104V - konverze se zvýšeným počtem sedadel na 100-115
1)Civilian operators

Zdroje:
Sources:
www.tupolev.ru
http://infoavia.ru/other/tu104/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104
www.aerospaceweb.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104
http://www.airwar.ru/enc/aliner/tu104a.html
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#367797 Verze : 0
Tupolev Tu-104A


Varianta Tupolev Tu-104A představuje základní sériovou variantu letounu Tupolev Tu-104. První letouny upravené na tento standard byly přizpůsobeny z původní trojice prototypů. Tyto obdržely zdokonalené motory Mikulin AM-3M a kapacita jejich cestovní kabiny byla rozšířena na 70 pasažérů. Sériová výroba letounů Tu-104A byla zahájena v lednu 1956 a první sériové letouny byly na linky Aeroflotu nasazeny 15.9.1956 a to na lince Moskva-Irkutsk. Následně byly nasazovány na řadu dalších linek a spolu s letouny ostatních verzí byl z linkové dopravy Aeroflotu stažen až v roce 1981.

Do československa bylo dodáno 6 kusů letounů Tu-104A, ale polovina z nich byla zničena při haváriích. První letoun Tu-104A byl na pravidelnou linku Praha-Moskva nasazen v prosinci 1957 a následně byl spolu s ostatními letouny nasazován na dálkové lety po Evropě a severní Africe. Nejvzdálenější destinací, kterou letouny Tu-104A ČSA pravidelně navštěvovaly byla Jakarta (první let do Jakarty byl uskutečněn v červenci 1960).

Seznam letounů Tu-104 z majetku ČSA:

OK-LDA - dne 14.9.1973 umístěn v depozitáři leteckého muzea Kbely
OK-LDB - 16.3.1963 byl požárem vzniklým nedbalostí pozemního personálu zničen na Bombajském letišti
OK-LDC - po vyřazení slouží jako restaurace v Petrovicích
OK-NDD - 1.6.1970 byl letoun zničen při katastrofě v Tripolisu
OK-MDE - 29.8.1973 byl zničen po zhroucení podvozkové nohy při pojíždění na letišti v Nikosii
OK-NDF - po vyřazení byl přestavěn na bar v Olomouci

(seznam letounů s jejich osudy je převzat z www.planes.cz)
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#175478 Verze : 0
Kokpit Tu-104A OK-LDC (www.airrestaurant.cz)
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#175503 Verze : 0
Tupolev Tu-104A ze sbírek muzea v Moninu
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#175504 Verze : 0
OK-LDA letecké muzeum Kbely, vlastní foto
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#318505 Verze : 0
Letoun OK-NDD Československých aerolinií, který havaroval při přistání v Tripolisu, Libye, 1.6.1970.


Zdroj: aviation-safety.net


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368230 Verze : 2
Letoun OK-NDD Československých aerolinií, který havaroval po přistání (sjel z dráhy) v Nikósii, Kypr, 29.8.1973


Zdroj: aviation-safety.net


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368233 Verze : 1
Letoun OK-LDC Československých aerolinií


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368235 Verze : 1
Stroj CCCP-42364, testovaný v GosNII GVF


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368236 Verze : 1
Stroj CCCP-42356 Direktorátu civilního letectví Dálného východu


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368237 Verze : 1
Stroj CCCP-42327 (dříve CCCP-L5421, c/n 6660201) Direktorátu dopravního letectví Východní Sibiře


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368239 Verze : 1
Stroj 001, VIP letoun používaný veliteli armády (maršál Rodion Malinovskij)


Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#368240 Verze : 1
Tu-104Š-2, konverze Tu-104A pro výcvik navigátorů a zbraňových operátorů pro Tu-22M2.


Tupolev Tu-104Sh Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#556149 Verze : 1
Tupolev Tu-104AK (c/n 8350705) “červená 46″ - jeden ze tří strojů pro výcvik v nulové gravitaci používaných sovětským kosmonautickým oddělením.Dnes je vystaven v Ústředním muzeu ruského letectva v Moninu.


Tupolev Tu-104AK Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104A-kod-NATO-Camel-A-t44755#556154 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více