Main Menu
User Menu

Tupolev Tu-104 [kód NATO: Camel-A]

Туполев Ту-104

     
Název:
Name:
Tupolev Tu-104
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-104
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1955-DD.MM.1955 Moskevský letecký závod č. 156, Moskva /
DD.MM.1955-DD.MM.1957 Charkovský letecký závod č. 135, Charkov /
DD.MM.1956-DD.MM.1957 Omský strojírenský závod, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1955-DD.MM.1957
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
24:
1 Moskva
15 Charkov
8 Omsk
První vzlet:
Maiden Flight:
17.06.1955
Osádka:
Crew:
5 + 50
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
42080 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
74500 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
34,54 m
Délka:
Length:
38,85 m
Výška:
Height:
11,90 m
Plocha křídla:
Wing Area:
169,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin RD-3M o tahu 93,16 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
970 km/h v 10000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
750 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m
Dolet:
Range:
3200 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-104: Aeroflot's First Jetliner. Midland Publishing, Hinckley 2007. ISBN 978-1-85780-265-8.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
Gunston, Bill. Tupolev Aircraft since 1922. Naval Institute Press, Annapolis 1995. ISBN 1-55750-882-8.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104-kod-NATO-Camel-A-t44752#556033Verze : 0
MOD
V 50.letech se v SSSR začal projevovat nedostatek vhodných rychlých dopravních letadel pro dopravu pasažérů a jejich zavazadel na velké vzdálenosti. V souvislosti se zkonstruováním nového výkonného strategického bombardéru Tupolev Tu-16 Badger byl vedením Aeroflotu do OKB Tupolev zaslán dotaz zda by tento bombardér nemohl být přizpůsoben jako dopravní letoun.


V OKB Tupolev vzali při řešení tohoto úkolu za základ drak standardního letounu Tupolev Tu-16A. Z něj byla zcela odstraněna výzbroj a střelecké věže (radista se ze zadního střeliště přesunul do přídě k navigátorovi) a z vnitřku trupu byla demontována pumovnice. Do uprázdněného trupu byla namontována přetlaková cestovní kabina vybavená okénky a 50 sedačkami pro cestující, WC a malou kuchyňkou pro obsluhu pasažérů (pro jejich obsluhu byli na palubě tři stewardky).


První vzlet takto upraveného letounu přeznačeného na Tupolev Tu-104 se uskutečnil 17.6.1955 a krátce na to jej následovaly další dva prototypy pro statické a únavové zkoušky. Po malé úvodní sérii pak následovala výroba hlavní sériové varianty, Tupolev Tu-104A).
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104-kod-NATO-Camel-A-t44752#175473Verze : 1
Tupolev Tu-104 (www.aeronautics.ru)
Tupolev Tu-104 [kód NATO: Camel-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104-kod-NATO-Camel-A-t44752#175502Verze : 0
commons.wikimedia.org

Tupolev Tu-104 [kód NATO: Camel-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104-kod-NATO-Camel-A-t44752#556037Verze : 0
MOD
Tupolev Tu-104 Side view by Basil Zolotov
Tupolev Tu-104 [kód NATO: Camel-A] - Source : https://basilzolotov.com

Source : https://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-104-kod-NATO-Camel-A-t44752#556147Verze : 2
MOD