Kanón proti letadlům vz.22 ráže 8,35 cm
Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, vyráběná Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni.
Kanón byl tvořen hlavní, kolébkou, lafetou a vozem. Ocelová hlaveň plášťové konstrukce byla v pozdějších sériích autofretována a měla vodorovný klínový závěr, byla položena na kolébce, pod níž se nacházela kapalinová brzda, dva vzpruhové vratníky se nacházely nad hlavní. Vrchní část lafety nesla kolébku s hlavní, sedátka obsluhy, vyvažovače a nožní spouštěcí mechanismus, spodní část lafety (spojená s vrchní kulovým ložiskem) byla připevněna na plošinu vozu pro kanóny proti letadlům vz. 24, jenž byl přepravován pomocí tahače Škoda Z a v palebném postavení aretován dvěma bočními stabilizátory.
Při střelbě se používalo časovaného granátu vz. 23 a časovaného granátu vz. 23/30.
V letech 1923 až 1933 bylo vyrobeno více než 150 kanónů, z nichž několik bylo vyvezeno do Jugoslávského království a Litevské republiky a 144 kusů odebral domácí zákazník.
Takticko-technická data
hmotnost přepravní – 8 800 kg, hmotnost bojová – 8 800 kg, ráže – 83,5 mm, délka hlavně – 4,60 m (55 ráží), náměr – -4° až +85°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 10 kg, úsťová rychlost – 800 m/s, maximální dálkový dostřel – 17 000 m, maximální výškový dostřel – 11 000 m, kadence – až 18 ran za minutu, obsluha – 8 osob.
Literatura:
Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.
Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, vyráběná Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni.
Kanón byl tvořen hlavní, kolébkou, lafetou a vozem. Ocelová hlaveň plášťové konstrukce byla v pozdějších sériích autofretována a měla vodorovný klínový závěr, byla položena na kolébce, pod níž se nacházela kapalinová brzda, dva vzpruhové vratníky se nacházely nad hlavní. Vrchní část lafety nesla kolébku s hlavní, sedátka obsluhy, vyvažovače a nožní spouštěcí mechanismus, spodní část lafety (spojená s vrchní kulovým ložiskem) byla připevněna na plošinu vozu pro kanóny proti letadlům vz. 24, jenž byl přepravován pomocí tahače Škoda Z a v palebném postavení aretován dvěma bočními stabilizátory.
Při střelbě se používalo časovaného granátu vz. 23 a časovaného granátu vz. 23/30.
V letech 1923 až 1933 bylo vyrobeno více než 150 kanónů, z nichž několik bylo vyvezeno do Jugoslávského království a Litevské republiky a 144 kusů odebral domácí zákazník.
Takticko-technická data
hmotnost přepravní – 8 800 kg, hmotnost bojová – 8 800 kg, ráže – 83,5 mm, délka hlavně – 4,60 m (55 ráží), náměr – -4° až +85°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 10 kg, úsťová rychlost – 800 m/s, maximální dálkový dostřel – 17 000 m, maximální výškový dostřel – 11 000 m, kadence – až 18 ran za minutu, obsluha – 8 osob.
Literatura:
Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.