Název: Name: | vz. 18 | |
Originální název: Original Name: | vz. 18 | |
Kategorie: Category: | minomet | |
Výrobce: Producer: | Škodovy závody, Plzeň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1918-DD.MM.1919 DD.MM.1920-DD.MM.1923 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 18 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1918 | |
Obsluha: Crew: | 11 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 9130 kg | |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | 13400 kg | |
Ráže: Calibre: | 210 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 2970 mm | |
Celková délka: Overall Length: | - mm | |
Celková šířka: Overall Width: | - mm | |
Celková výška: Overall Height: | - mm | |
Náměr: Elevation: | -4 +71,5 ° | |
Odměr: Traverse: | 360 ° | |
Přepravní rychlost: Manoeuvre Speed: | - km/h | |
Používaná munice: Ammo Used: | 21cm ostrý minový granát vz.16 21cm ostrý minový granát vz.16/26 21cm ostrý minový granát vz.35 21cm ostrý nárazový granát vz.35 21cm ostrá nábojka vz.16 a 16/b | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 10600 m - | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 0,3 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 380 m/s - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Vladimír Karlický – Československé dělostřelecké zbraně Jiří Janoušek – Československé dělostřelectvo 1918 – 1939 František Janáček – Největší zbrojovka monarchie Fritz Hahn – Waffen und Geheimwaffen Jiří Fidler, Václav Sluka – Encyklopedie branné moci Republiky československé www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz |
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-18-21cm-tezky-mozdir-t44723#535293Verze : 0
wade
MOD
Těžký moždíř vz.18 ráže 21 cm
Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, konstrukce Ing. Oswalda Dirmosera a Ing. Richarda Dirmosera, modifikace původního typu, zkoušeného pod označením 21 cm M.16 Mörser v letech 1916 až 1918. Výroba probíhala od prosince 1920 do března 1923 v Akciové společnosti, dříve Škodových závodech v Plzni a dala celkem 18 kusů, nová modifikace vz. 28 byla vyrobena na export pro Jugoslávské království a Polskou republiku v celkovém počtu 37 kusů.
Zbraň měla ocelovou plášťovou hlaveň s konstantním zákluzem a vodorovným klínovým závěrem, doplněnou kapalinovou brzdou a vzduchovým vratníkem, a lafetu s kolébkou a zaměřovačem, uloženou na jednodílném ložišti. Pro dopravu byla rozdělena na dvě části, první tvořila hlaveň s kolébkou a lafetou, druhou úplné ložiště, pro dopravu v horských podmínkách se však rozdělovala do pěti přepravních jednotek.
Doprava byla zabezpečena tahačem Škoda Z.
Příprava palebného postavení trvala, podle podloží, tři až třicet hodin. Ke střelbě se užívalo minového granátu vz. 16, minového granátu vz. 16/26, minového granátu vz. 16/35 a nárazového granátu vz. 35, střelivo bylo dělené.
Až do podzimu 1938 byly moždíře zařazeny do stavu Dělostřeleckého pluku 303 a Dělostřeleckého pluku 305.
Takticko-technická data
hmotnost přepravní – 13 400 kg, hmotnost bojová – 9 130 kg, ráže – 211 mm, délka hlavně – 2,97 m (14 ráží), náměr – -4° až +71,5°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 135 kg, úsťová rychlost – 380 m/s, maximální dostřel – 10 600 m, kadence – 1 rána za 3,5 minuty, obsluha – 11 osob.
Literatura:
Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.
Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, konstrukce Ing. Oswalda Dirmosera a Ing. Richarda Dirmosera, modifikace původního typu, zkoušeného pod označením 21 cm M.16 Mörser v letech 1916 až 1918. Výroba probíhala od prosince 1920 do března 1923 v Akciové společnosti, dříve Škodových závodech v Plzni a dala celkem 18 kusů, nová modifikace vz. 28 byla vyrobena na export pro Jugoslávské království a Polskou republiku v celkovém počtu 37 kusů.
Zbraň měla ocelovou plášťovou hlaveň s konstantním zákluzem a vodorovným klínovým závěrem, doplněnou kapalinovou brzdou a vzduchovým vratníkem, a lafetu s kolébkou a zaměřovačem, uloženou na jednodílném ložišti. Pro dopravu byla rozdělena na dvě části, první tvořila hlaveň s kolébkou a lafetou, druhou úplné ložiště, pro dopravu v horských podmínkách se však rozdělovala do pěti přepravních jednotek.
Doprava byla zabezpečena tahačem Škoda Z.
Příprava palebného postavení trvala, podle podloží, tři až třicet hodin. Ke střelbě se užívalo minového granátu vz. 16, minového granátu vz. 16/26, minového granátu vz. 16/35 a nárazového granátu vz. 35, střelivo bylo dělené.
Až do podzimu 1938 byly moždíře zařazeny do stavu Dělostřeleckého pluku 303 a Dělostřeleckého pluku 305.
Takticko-technická data
hmotnost přepravní – 13 400 kg, hmotnost bojová – 9 130 kg, ráže – 211 mm, délka hlavně – 2,97 m (14 ráží), náměr – -4° až +71,5°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 135 kg, úsťová rychlost – 380 m/s, maximální dostřel – 10 600 m, kadence – 1 rána za 3,5 minuty, obsluha – 11 osob.
Literatura:
Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.
URL : https://www.valka.cz/CZK-vz-18-21cm-tezky-mozdir-t44723#175426Verze : 0
Jiří Fidler
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.