Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A]

Tupolev Tu-16A / Туполев Ту-16А
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-16A Tupolev Tu-16A
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-16А
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1954-DD.MM.1958 Kazaňský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Kazaň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1954-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
453
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
39720 kg 87568 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
75800 kg 167110 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
79000 kg 174165 lb
Rozpětí:
Wingspan:
32,99 m 108ft 2,81in
Délka:
Length:
35,20 m 115ft 5,82in
Výška:
Height:
9,85 m 32ft 3,8in
Plocha křídla:
Wing Area:
164,65 m2 1772.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin AM-3 o tahu 85,81 kN, později
Mikulin RD-3M o tahu 93,36 kN
Mikulin AM-3, thrust 19290 lb, later
Mikulin RD-3M, thrust 20988 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
46750 l 10284 Imp gal / 12350 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
960 km/h v 10000 m 596.5 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15 min do 10000 m 15 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12800 m 41995 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5800 km 3604 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon AM-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věži DT-V7, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané břišní věži DT-N7S, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-7, 350 nábojů každý

3000-9000 kg pum včetně atomových
1x 23 mm AM-23 cannon in the nose, 100 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-V7 dorsal turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-N7S ventral turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-7 tail turret, 350 rpg

6614-19842 lb of bombs including nuclear
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-16 Badger: Versatile Soviet Long-Range Bomber. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-177-6.
Маркович, Виктор; Приходченко, Игорь. Ракетоносец Ту-16: Триумф советского авиапрома. Яуза, Москва 2015. ISBN 978-5-699-83726-6.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#555660 Verze : 0
Jde o původní provedení bombardéru Tupolev Tu-16 upravené pro nesení jaderné pumy až do síly 2 megatun. Tato úprava spočívala v instalaci dalšího závěsníku do pumovnice, jež umožňoval nést jednu jadernou bombu o síle až 2 megatuny nebo dvojici pum o síle 600 kilotun. Další úpravou byla montáž zdokonaleného pumového zaměřovače pro výškové bombardování z maximální možné výšky (původní zaměřovač rapidně ztrácel svoji přesnost na výškové hranici 9500 m), montáž přídavného pancéřování letounu a konečně také montáž protijaderného stínění do podlahy letounu.


Tento typ letounu byl také použit jako nosič jaderné pumy při tomto cvičení.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#175032 Verze : 1
Vzhledem k předpokladu že v případě konfliktu v západní Evropě bude nutné bombardovat i vzdálenější cíle než byly ty v dosahu standardního bombadéru Tupolev Tu-16, respektive Tupolev Tu-16A, vznikla nutnost tento dosah zvýšit. Pro řešení tohoto problému připadaly v úvahu dvě varianty. První z nich počítala s montáží speciálních odhazovatelných přídavných nádrží pod křídla bombardéru. Tato varianta byla sice konstrukčně relativně jednoduchá, ale vzhledem ke snížení hmotnosti nesené výzbroje a snížení letových výkonů byla tato varianta záhy zavržena.


Druhá varianta počítala s doplněním paliva za letu přičemž pro transport a předání neseného paliva bylo nutné zkonstruovat speciální letoun. Volba padla na dosluhující letouny Tupolev Tu-4 Bull, do nichž byla namontována nádrž umožňujcí dotankování dvojice letounů Tu-16 a speciální tankovací zařízení. Zatímco dnešní tankovací letouny používají dvou základních způsobů výměny paliva - pohyblivé ráhno se zámkovým uzávěrem na tankovaném letounu a hadice stabilizovaná drátěným košem s tankovacím ráhnem na tankovaném letounu - pro dvojici Tu-4 a Tu-16 byl vymyšlen speciálnější způsob.


Z letounu Tu-4 respektive z konce jeho levého křídla bylo vypuštěno stabilizované lano se zámkem na konci. Toto lano se zachytilo do protikusu na pravém křídle tankovaného letounu a po zacvaknutí zámku se začalo navíjet přičemž z tankeru zároveň odvíjelo tankovací hadici.Jakmile došlo z plnému přitažení hadice,byla tato připojena k plnícímu hrdlu nádrží a mohlo se tak uskutečnit předání paliva. Odpojení obou letounů potom probíhalo obráceným postupem. Tato metoda byla sice náročná na rychlost a zručnost ale ve své době byla první, která v SSSR skutečně spolehlivě fungovala. Navíc její výhodou byla i možnost poměrně velkého vzdálení obou letounů v průběhu tankování (až 100 metrů) což usnadňovalo pilotáž letounů v průběhu tankování.


Mimo montáže tankovacího zařízení a delšího doletu se parametry letounu od standardních Tu-16A nijak nelišily. V této podobě byla postavena asi třetina Tu-16 a Tu-16A, které poté nesly označení Tu-16(ZA) resp. Tu-16A(ZA).
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#175034 Verze : 2
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20372.htm

Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#555664 Verze : 0
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20372.htm

Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#555665 Verze : 0
aviadejavu.ru

Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A] - Přední podvozková šachta s dvířky kabiny.

Přední podvozková šachta s dvířky kabiny.
Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A] -


Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16A-kod-NATO-Badger-A-t44549#555666 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více