Tupolev Tu-16 [kód NATO: Badger-A]

Tupolev Tu-16 / Туполев Ту-16
     
Název:
Name:
Tupolev Tu-16 Tupolev Tu-16
Originální název:
Original Name:
Туполев Ту-16
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1953-DD.MM.1958 Kazaňský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Kazaň /
DD.MM.1954-DD.MM.1957 Kujbyševský letecký závod č. 1 Stalina, Kujbyšev /
DD.MM.1955-DD.MM.1957 Voroněžský letecký závod č. 64, Voroněž /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1953-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
294:
44 závod č. 1
171 závod č. 22
79 závod č. 64
První vzlet:
Maiden Flight:
27.04.1952 Letadlo 88


Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
37200 kg 82012 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
75800 kg 167110 lb
Rozpětí:
Wingspan:
32,99 m 108ft 2,81in
Délka:
Length:
35,20 m 115ft 5,82in
Výška:
Height:
9,85 m 32ft 3,8in
Plocha křídla:
Wing Area:
164,65 m2 1772.28 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mikulin AM-3 o tahu 85,81 kN, později
Mikulin RD-3M o tahu 93,36 kN
Mikulin AM-3, thrust 19290 lb, later
Mikulin RD-3M, thrust 20988 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
46750 l 10284 Imp gal / 12350 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
992 km/h v 6250 m 616.4 mph in 20505 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,9 min do 6250 m 5,9 min to 20505 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12900 m 42323 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5760 km 3579.1 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon AM-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věži DT-V7, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané břišní věži DT-N7S, 250 nábojů každý
2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-7, 350 nábojů každý

3000-9000 kg pum
1x 23 mm AM-23 cannon in the nose, 100 rounds
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-V7 dorsal turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-N7S ventral turret, 250 rpg
2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-7 tail turret, 350 rpg

6614-19842 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-16 Badger: Versatile Soviet Long-Range Bomber. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-177-6.
Маркович, Виктор; Приходченко, Игорь. Ракетоносец Ту-16: Триумф советского авиапрома. Яуза, Москва 2015. ISBN 978-5-699-83726-6.
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16-kod-NATO-Badger-A-t44548#555651 Verze : 0
Po druhé světové válce, která jasně ukázala význam a účinnost strategického bombardování se hledal vhodný letoun pro strategické bombardovací síly letectva VVS. Krátkodobě byla tato potřeba uspokojena letounem Tupolev Tu-4 Bull, což byl prakticky kompletně okopírovaný letoun Boeing B-29 získaný po nouzovém přistání na území SSSR po náletu na Japonsko. Tento letoun byl sice na svoji dobu velmi pokrokový ale v době zavádění do výzbroje jeho konstrukce začala zastarávat. Bylo také jasné že jeho nástupcem už bude tryskový letoun.


V roce 1948 konstruktér Mikulin ukončil práce a testování nového turbínového motoru Mikulin AM-3, který jako první proudový motor v SSSR měl dostatečnou sílu na pohon strategického bombardéru. V té době konstrukční kancelář OKB Tupolev připravovala projekt bombardéru "88" (první vzlet prototypu je datován na 27.4.1952) jenž byl poháněný motory Mikulin AM-3 nasazen do soutěže na nový strategický bombardér. V této soutěži porazil konkurenční letoun Iljušin Il-46 (srovnávací zkoušky obou letounů probíhaly v prosinci 1952) a následně byl po drobných úpravých týkajících se především ocasní části letounu zařazen pod označením Tupolev Tu-16 do výrobního programu sovětského leteckého průmyslu. První sériové letouny potom začaly k jednotkám přicházet v roce 1954.


Letoun je středoplošné celokovové konstrukce. Pohonnou skupinu tvoří dvojice výkonných motorů Mikulin AM-3 umístěných v kořenech šípových křídel. Tyto motory jsou umístěny tak aby jejich trysky byly stočeny mírně k trupu pro lepší ofukování ocasních partií letounu. Mezi motory je umístěna pumovnice umožňující nést až 9000 kg klasických nenaváděných pum (pro tento letoun byla zkonstruována alternativa britské pumy Grand Slam pojmenovaná FAB-9000 o hmotnosti 9 tun).
Čtyřčlenná posádka sedí ve dvou samostatných hermetických prostorech přičemž v předním prostoru sedí dvojice pilotů a navigátor, jež spolu s druhým pilotem (pouze v případě smrti navigátora) suplují funkci bombometčíka a střelce ovládající horní a spodní dálkově ovládanou střeleckou věž (střelecký systém je převzatý a překonstruovaný z letounu B-29/Tu-4). Čtvrtý člen posádky sedí v odděleném záďovém střelišti a ovládá střeleckou věž s dvojicí kanonů NR-23 (ráže 23 mm).
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16-kod-NATO-Badger-A-t44548#175030 Verze : 1
Prvé série strojov používali motory Mikulin RD-3A, neskoršie stroje motory RD-3M, najčastejšie verzie RD-3M-500.


Palivo bolo nesené celkom v 27 nádržiach spojených do desiatich skupín a umiestnených v trupe a krídle. Celkový objem činil 43 800l. Pri normálnej vzletovej hmotnosti sa čerpalo 34 360 kg paliva (letecký petrolej TS-1 43 750 l, petrolej T-1 41 400 l)


V systéme obrany PV-23Tu-16 lietadla Tupolev Tu-16, ktorý zaisťoval streľbu a zameriavanie palubných zbraní v priestore okolo celého lietadla bez mŕtvych zón sa používali kanóny AM-23. V prednej časti trupu Tu-16 sa nachádzalo pevné strelisko PU-88 s kanónom AM-23 s dlhšou hlavňou a zásobou 100 nábojov. Kanón sa zameriaval reflexným zameriavačom PKI (pohybom celého lietadla). Ostatné kanóny sa zameriavali optickými zameriavačmi - chrbtovým, chvostovým a dvoma bočnými v zasklených výstupkoch trupu. V chrbtovej streleckej veži DT-V7 sa nachádzali dva kanóny AM-23 s krátkou hlavňou a 500 nábojmi. Bola otočná o 360°. Chvostová veža DK-7 obsahovala dva AM-23 a 1000 nábojov. Umožňovala výchylku do strán 70° a 60° hore a 40°dole. Pod trupom bola nainštalovaná strelecká veža DT-N7S s dvoma AM-23 a 700 nábojmi. Mohla sa pohybovať do strán v uhle 95°, 90° dole a 2°hore.


Zdroj:
Butowski, Piotr: Tupolev (Samolet 88) Tu-16 (část III.), Letectví a kosmonautika 1989 / 26
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16-kod-NATO-Badger-A-t44548#485404 Verze : 0
aviator.guru

Tupolev Tu-16 [kód NATO: Badger-A] -


URL : https://www.valka.cz/Tupolev-Tu-16-kod-NATO-Badger-A-t44548#555652 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více