Fisher P-75

Přehled verzí
Fisher P-75 - přehled verzí


Fisher XP-75
vyrobeno celkem 8 prototypů, původně se mělo jednat o přepadový stíhací letoun, později byly požadavky změněny na dálkový doprovodný


Fisher P-75A
pět letadel a jedno nedokončené představovaly sériové provedení, do výzbroje USAAF již nebyly zařazeny, aby se nezvyšoval zbytečně počet typů.
URL : https://www.valka.cz/Fisher-P-75-t43981#173534 Verze : 0
Historie: Projekt přepadového stíhacího letounu, začal vznikat v září roku 1942 a americké armádní letectvo do tohoto projektu vkládalo velké své naděje, které však tento letoun nikdy nenaplnil..
Výkon tomuto letadlu měl dodávat čtyřiadvacetiválcový motor Allison V-3420, od kterého byl očekáván výkon až 2 800 koní, vznikl zdvojením motorů Allison V-1710, byl umístněn v těžišti letadla, tedy na způsob Airacobry. Velký výkon motoru měly přenášet dvě trojlisté protiběžné vrtule.
Stavba prvního prototypu byla zajímavá jíž tím, že pro její urychlení byl letoun sestaven z dílů letadel různých firem. Centroplán byl původní, ale na něj navazovala křídla z Mustanga, křídla byla lomená do W, později došlo ke změně a křídlo bylo přestaveno s mírným vzepětím do V a konce křídel byly tentokrát z Curtissova Warhawku. Ocasní plochy byly z námořního Dauntlesse a podvozek byl z Corsairu F4U-1.
Objednávka se rozšířila z původních dvou prototypů - na šest, ale především se změnilo určení letadla, nyní americké letectvo požadovalo doprovodnou stíhačku s dlouhým doletem, to byl červenec 1943 (07/1943). O potřebě takové stíhačky v USAAF hovoří skutečnost, že byla podepsána objednávka na 2 500 letadel P-75 Eagle, ale s dovětkem, že první sériový letoun uspokojí požadavky letectva.
První prototyp vzlétl dne 17.11.1943 a byl provázen řadou obtíží, které ho provázely po celou dobu zkoušek a stejný osud potkal všech osm prototypů. Největším nedostatkem byl malý výkon motoru. Ten ve verzi V-3420-19 poskytoval 2 600 koní, ale na vysokou hmotnost letadla to bylo málo. Z dalších nedostatků můžeme jmenovat nutnost vynakládat velké síly na řízení, nestabilitu letounu, špatný výhled z kabiny a často zmiňovaným nedostatkem bylo chlazení motoru. Shrneme-li toto vše, tak prototypy přinesly rozčarování.
Továrna Fisher se rozhodla ke stavbě zcela nového letounu, který již měl všechny díly původní. Motor byl nyní ve verzi V-3420-23 a podával výkon již slušných 2 885 koní. Nejmarkantnějšími změnami byla nová jednoduchá kabina a zahrocená SOP. Zajímavá byla i výzbroj v křídlech bylo v USAAF obvyklých šest půlpalcových kulometů, ale další čtyři byly v přídi a střílely synchronizovaně okruhem obou protiběžných vrtulí (nezjistil jsem nikde rychlost střelby těchto zbraní). Zkoušky nových letadel začaly v září 1944 (09/1944), některé nedostatky se podařilo zcela odstranit, některé potlačit na přijatelnou úroveň, ale USAAF o ně již nemělo zájem, protože pro doprovodné akce již úspěšně používalo Lightningy, Thunderbolty a Mustangy. Odebráno bylo pět stíhačů P-75 a šestý byl nedokončený, byl plánován jako zdroj náhradních dílů. Zkoušky nebyly nikdy dokončeny, letadla létala jako zkušební pro testování různých komponentů, ale již nebyla zkoušena ve svém původním určení. Tři letouny byly ztraceny při haváriích a zbylé ve šrotu.


Použité prameny:
L+K 3/1978, Letadla 1939-45, Václav Němeček
http://home.att.net/~jbaugher1/p75.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.military.cz
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fisher-P-75-t43981#173535 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více