Main Menu
User Menu

Bell XFL-1 Airabonita

     
Název:
Name:
Bell XFL-1 Airabonita
Originální název:
Original Name:
Bell XFL-1 Airabonita
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
08.11.1938-DD.MM.1940 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
08.11.1938-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (BuNo 1588)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.05.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2341 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3017 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3275 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.672 m
Délka:
Length:
9,070 m
Výška:
Height:
3.890 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,59 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
139,88 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison XV-1710-6 (E1) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 857,5 kW a 746 kW v h= 3 048 m.
Vrtule trojlistá kovová Curtiss s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 160 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
477 l ve vnitřních nádržích a 270 l v přídavné nádrži pod trupem.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
544 km/h v 3353 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
476 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13.4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,75 min do 3048 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9425 m
Dolet:
Range:
1553 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2373.8 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Oldsmobile M4 (T9) ráže 37 mm v ose vrtule s 15 granáty nebo
1x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v ose vrtule se zásobou 280 nábojů a
2x pevný kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 7,62 mm nad motorem.
Výzbroj nebyla instalována.
Uživatelské státy:
User States:
USA
Poznámka:
Note:
Tovární označení Bell Model 5.

Experimentální palubní stíhač pastavený na základě armádního letounu P-39 Airacobra.
Zdroje:
Sources:
Tommy Thomason, Naval Figfters, No 81, Bell XFL-1 Airabonita, Publisher: Ginter Books January 2008, ISBN: 0-94261-281-7.
Robert F. Dorr with Jerry C. Scutts, Bell P-39 Airacobra, Crowood Aviation Series, The Crowood Press Ltd., 2000, ISBN 1-86126-348-1.
Peter M. Bowers, "Airborne Cobra Pt.I". Airpower, Vol. 8, No 6, November 1978.
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: U.S. Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's, 1977. ISBN 0-356-08218-0
Jacek Tomalik, Bell P-39 Airacobra Cz.1, Monografie Lotnicze 58, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 1999. ISBN 83-7237-032-X.
Jacek Tomalik, Bell P-63 Kingcobra, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra Cz.2, Monografie Lotnicze 59, Gdańsk, Poland: AJ-Press, 2001. ISBN 83-7237-034-6.
www.microworks.net
https://1000aircraftphotos.com/APS/2478.htm
www.fiddlersgreen.net
https://www.airwar.ru/enc/fww2/fl1.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173493Verze : 0
MOD
Bell XFL-1 Airabonita
Bell Model 5


Historie:
Velení námořního letectva se v roce 1938 rozhodlo, že bude do svých soutěží přijímat pouze takové typy letadel, které si v ničem nezadají s nejlepšími typy pozemního letectva. Tak se stalo, že do soutěže o palubní stíhací letoun byly vybrány tyto projekty továrna Vought přihlásila XF4U-1, Grumman zase XF5F-1 a Bell Aircraft Corp. přihlásil XFL-1 Airabonitu.


Airabonita byla obdobou armádního stíhacího letounu P-39 Airacobra, na kterém byly provedeny nezbytné úpravy, aby se mohl námořní soutěže zúčastnit. Airacobra byla v té době teprve ve stádiu výroby ověřovací série pro USAAC a námořnictvo zaujal výkon prototypu XP-39, u kterého motor s turbokompresorem umožnil dosáhnout max.rychlosti 627 km/hod. Tak rychlý letoun na palubách letadlových lodí, to byla velmi lákavá představa.


Airabonita byla objednána 08.12.1938, koncepčně vzešla z Airacobry, ale byly tu podstatné rozdíly. Vestavěný motor Allison V-1710-6 byl na stejném místě, tj. v těžišti letounu, ale již nebyl přeplňován turbokompresorem a tím ztratil výkon ve větších výškách. Drak letounu byl zesílen tak, aby snesl namáhání při palubním provozu, byl odstraněn také podvozek přídového typu, který byl pro pozemní Airacobru charakteristický, podvozek se tedy musel posunout vpřed, před těžiště a pod ocas přibylo zatahovací ocasní kolečko a přistávací hák. Airabonita měla ještě jinak umístněné chladiče kapaliny, ty byly nyní pod křídlem u trupu.


První vzlet byl proveden 13.05.1940 a brzy byly zahájeny i zkoušky, které neprobíhaly vůbec hladce, problémy působil motor, chlazení motoru a podvozek, výhrady byly zprvu k jeho tuhosti a potom k jeho pevnosti. V prosinci roku 1941 továrna Bell vzala letoun znovu do výrobní haly, aby odstranila všechny připomínky námořních pilotů. V té době však již bylo jasné, že XFL-1 Airabonita neposkytuje takové výkony a vlastnosti, které by vedly k jejímu přijetí do služby na palubách letadlových lodí a jasným vítězem soutěže se stal F4U-1. Úpravy na Airabonitě již nebyly dokončeny.

Při hledání TTD jsem nalezl několik rozdílných údajů o výzbroji. Vždy byl zmíněn kanón Oldsmobile M4 ráže 37 mm, ale uvažovalo se i o alternativě v podobě půlpalcového Browningu. V další kulometné výzbroji již jsem narazil na rozdíly od 2x 7,62 mm kulometů nad motorem až po 2 x 12,7 mm nad motorem a 2x 7,62 mm v křídlech. Jisté je, že prototyp však žádnou výzbroj neměl vestavěnou.


Použité prameny:
Bert Kinzey, XFL-1 Airabonita, P-39 Airacobra in Detail, Squadron/Signal Publications Inc., Carrollton, USA, rok 1999, ISBN 1-88897-416-4
Peter M. Bowers, Airborne Cobra Pt.II, Airpower magazine, Vol.9, No.1, January 1979.
www.daveswarbirds.com
www.microworks.net
www.aviastar.org
https://home.att.net/~jbaugher1/p39_16.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173460Verze : 1
MOD
čtyřpohled na Airabonitu
Bell XFL-1 Airabonita -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173494Verze : 0
MOD
... a několik fotografií.
Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


Bell XFL-1 Airabonita -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XFL-1-Airabonita-t43964#173495Verze : 0
MOD