Republic XP-72

     
Název:
Name:
Republic XP-72 Republic XP-72
Originální název:
Original Name:
Republic XP-72
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
Republic Aviation Corp., Farmingdale Long Island, NY
Období výroby:
Production Period:
XX.XX.1944-XX.XX.1944 29.01.1944 dokončen 1. prototyp
DD.MM.RRRR-26.06.1944 dokončen 2. prototyp
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
02.02.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5205 kg 11476 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6547 kg 14433 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
7933 kg 17490 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.47 m 40ft 11in
Délka:
Length:
11.15 m 36ft 7in
Výška:
Height:
4.88 m 16ft
Plocha křídla:
Wing Area:
27.87 m2 300 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
234,84 kg/m2 48.1 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-4360-13 Wasp Major vzduchem chlazený čtyřhvězdicový osmadvacetiválec o výkonu 2 536 kW.
Vrtule:
1. prototyp čtyřlistá, s konstantními otáčkami
2. prototyp trojlisé protiběžné Aero Products
Pratt & Whitney R-4360-13 Wasp Major, twenty-eight-cylinder, four-row, radial engine rated at 3,500 hp.
Propeller:
First Prototype four-blade constant-speed and
second prototype with an Aero-Products contra-rotating propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? 2x 567 l v přídavných nádržích ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
789 km/h v 6270 m 490 mph in 20570 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
483 km/h v ? m 300 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
26.8 m/s 5280 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12802 m 42000 ft
Dolet:
Range:
1931 km 1200 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2462 km 1530 mi
Výzbroj:
Armament:
6x kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm se zásobou 267 nábojů na hlaveň.
Pumový náklad: 2x puma 454 kg.
Six fixed forward-firing 0.50 inch Browning M2 in wings, 267 rounds each.
Bomb load: Up to 2,000 lbs (two 1000 lb bomb).
Uživatelské státy:
User States:
USA USA
Poznámka:
Note:
- The Republic XP-72 was an American prototype interceptor fighter developed as a progression of the P-47 Thunderbolt design.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War - Fighters (Volume Four), London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961, ISBN 0-356-01448-7.
Squadron/Signal, Aircraft Number 67., Larry Davis, P-47 Thunderbolt in Action
L+K 11/1986, Václav Němeček, Letadla 39-45, Republic XP-72
http://www.aero-web.org/specs/republic/xp-72.htm
http://www.aviastar.org/air/usa/republic_p-72.php
www.historyofwar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p72.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Republic-XP-72-t43733#172912 Verze : 0
Republic XP-72


Historie:
Republic XP-72 získal prioritu ve vývoji v červnu roku 1943, tedy v době, kdy byl ukončen vývoj další konstrukce šéfkonstruktéra Alexandra Kartveliho - dosti nekonvenční stíhačky XP-69. Projekt XP-72 šel osvědčenou cestou, byl to vlastně velmi zdokonalený letoun P-47 Thunderbolt.
Z Thunderboltu bylo převzato konstrukční řešení křídla, a zadní části trupu včetně ocasních ploch a protože od začátku bylo počítáno s velkými rychlostmi, byly tato konstrukční celky upraveny tak, aby vydržely větší namáhání. Motor byl vybrán ten nejvýkonnější, jaký byl k dispozici, Pratt & Whitney R-4360-13 Wasp Major, byl poměrně těsně kapotován, chlazení bylo nucené pomocí ventilátoru. Přeplňování motoru zajistil turbokompresor s mohutným vstupem nasávaného vzduchu pod trupem. Letoun měl ještě jednu konstrukční zajímavost, automatickou aerodynamickou brzdu, která zpomalila rychlost letadla, pokud se přiblížila rychlosti zvuku. Aerodynamika se ještě v té době nedokázala vypořádat s problémy, které vznikají vlivem stlačitelnosti vzduchu. Řízení se stávalo neúčinné a zvukové vlny deformovaly letoun, nebo jeho části a právě zpomalení letu takovým problémům předešlo.
První prototyp létal se čtyřlistou vrtulí a druhý měl již od začátku vrtule protiběžné, takové řešení mělo své výhody - vyšší účinnost a žádný, nebo téměř zanedbatelný gyroskopický moment, ale na druhé straně to bylo vykoupeno vyšší hmotností, složitější a tím i poruchovější konstrukcí reduktorů a vrtulí.
Výkony byly dobré a tak se jeden čas uvažovalo o sériové výrobě, ale než k tomu došlo, byl vyzkoušen moderněji řešený Lockheed P-80A Shooting Star a ten dostal přednost. Pro přpad sériové výroby bylo počítáno s mohutnou výzbrojí čtyř kanónů ráže 37 mm v křídlech.
URL : https://www.valka.cz/Republic-XP-72-t43733#172921 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek druhého prototypu XP-72
Republic XP-72 -


URL : https://www.valka.cz/Republic-XP-72-t43733#172922 Verze : 0
Na fotografiích je první prototyp se čtyřlistou vrtulí.
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/p72.html
Republic XP-72 -


Republic XP-72 -


Republic XP-72 -


Republic XP-72 -


URL : https://www.valka.cz/Republic-XP-72-t43733#172923 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více