Název: Name: | North American A-36A Apache | North American A-36A Apache |
Originální název: Original Name: | North American A-36A Apache | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | attack aeroplane |
Výrobce: Producer: | 16.04.1942-DD.03.1943 North American Aviation Inc., Inglewood | |
Období výroby: Production Period: | 16.04.1942-DD.03.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 500 (s/n. 42-83663 - 42-84162) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 21.09.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2767 kg | 6100 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4550 kg | 10031 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4853 kg | 10699 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,277 m | 37 ft ¼ in |
Délka: Length: | 9,826 m | 32 ft 3 in |
Výška: Height: | 3,710 m | 12 ft 2 in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.65 m2 | 233 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 209,97 kg/m2 | 43.01 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-87 kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s válci do V o výkonu 988 kW v h= 915 m. Vrtule Curtiss trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 280 mm. | Allison V-1710-87 twelve-cylinder supercharged liquid-cooled 60° "Vee" engine rated 1,325 hp at 3,000 ft, driving a three-blade Curtiss constant-speed propeller of the diameter 10ft 9,12in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 681 l + 2x 284 l v přídavných nádržích pod křídly | 150 UK gallons and 123 UK gallons in two drop tanks under the wings. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 573 km/h v 1524 m | 356 mph in 5000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 402 km/h v 1585 m | 250 mph in 5200 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 3048 m | 5,0 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7650 m | 25100 ft |
Dolet: Range: | 885 km | 550 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2575 km | 1600 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm pod přídí a 4x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech Pumový náklad: 2x 227 kg pum pod křídly | Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns in lower part of nose and four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns in the wings. Bomb load: Up to 1,000 lb bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Střemhlavý bombardér A-36A byl postaven na základě stíhacího letounu Mustang Mk. I, vyráběného pro britskou RAF. A-34A měl zesílené křídlo, protože pod křídlem měly být neseny dvě pumy o hmotnosti 227 kg. V křídlech byly instalovány také aerodynamické brzdy, byly to plůtky, které se vyklápěly při střemhlavém letu nad a pod křídlo. Díky tomu se podařilo snížit rychlost střemhlavého letu na 640 km/h, tím bylo možno dasahovat vyšší přesnosti zásahů. A-36A byl úspěšným bombardovacím letounem, provedel více než 23 000 bojových letů, při kterých svrhl 8 000 tun pum a piloti Apačů (tak se letoun jmenoval) navíc sestřelili 84 nepřátelských strojů. 177 letadel A-36 bylo ztraceno v boji, což představuje ztrátu pod 1% (počet bojových letů na ztrátu letounu), to je velice dobrý poměr pro bombardovací letoun, který operoval v malých výškách. Jeden letoun A-36A byl dodán do Velké Británie na vyzkoušení. U RAF létal pod číslem EW998. | The A-36A was a dive bomber developed from the Mustang I. Work on converting the new North American fighter for the attack role had begun in 1941, at a time when funding was not available for new fighter aircraft. The A-36 featured a strengthened wing, designed to carry one 500 lb bomb under each wing. Dive brakes were added to the wings, to reduce the speed in the dive from the 500 mph of a standard P-51 to 390 mph. This was done to increase the accuracy of the A-36. The A-36 was a successful aircraft. The type flew over 23,000 combat missions, dropping 8,000 tons of bombs, and claiming 84 enemy aircraft in aerial combat. Only 177 A-36s were lost to enemy action, a loss ration of under 1%, very impressive for a ground attack aircraft. One A-36A was supplied to the RAF in March of 1943 for experimental purposes. Its RAF serial number was EW998. |
Zdroje: Sources: | Ray Wagner, Mustang Designer: Edgar Schmued and the P-51, Herndon, VA, Smithsonian Institution Press, 2000, ISBN 978-1-56098-994-3. Jacek B. Źurek, AJ-Press, Monografie Lotnicze 55, North American P-51 Mustang cz.1, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-024-9 Zbigniew Kolacha a Jacek B. Žurek, Monografie Lotnicze 56, North American P-51 Mustang a P-82 Twing Mustang, cz.2, AJ-Press, Gdaňsk 5, 1999, ISBN 83-7237-025-7 L+K 23/1975, Letadla 1939-45, P-51 a A-36. www.warbirdsresourcegroup.org http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p51_6.html http://www.airwar.ru/enc/aww2/a36.html www.aviation-history.com archiv autora |