Název: Name: | Curtiss XP-46 | Curtiss XP-46 |
Originální název: Original Name: | Curtiss XP-46 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.06.1941-29.09.1941 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1941-29.09.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 Serial No. 40-3053 a 40-3054 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.02.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2551 kg | 5625 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3321 kg | 7322 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3477 kg | 7665 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10.46 m | 34ft 3,75in |
Délka: Length: | 9.19 m | 30ft 2in |
Výška: Height: | 3.96 m | 13ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 19.32 m2 | 208 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 171,894 kg/m2 | 35.21 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-39 (F3R) kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 857,5 kW při 3 000 ot/min, nominální výkon 857,5 kW v h= 3 566 m a maximální výkon 1111,1 kW v h= 1 311 m. Vrtule třílistá stavitelná s konstantní rychlostí otáčení. | Allison V-1710-39 (F3R) twelvee-cylinder supercharged liquid-cooled 60° "Vee" engine, rated at 1,150 hp for take-off, a nominal power 1,150 hp at 11,700 ft and combat power 1,490 hp at 4,300 ft, driving a three-blade constant-speed propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 590 l | 156 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 571.3 km/h v 3749 m | 355 mph in 12300 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 468.3 km/h v 3566 m | 291 mph in 11700 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 4572 m | 5,0 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8992 m | 29500 ft |
Dolet: Range: | 523 km | 325 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Colt-Browning ráže 12,7 mm na motorem 8x pevný kulomet Browning ráže 7,7 mm v křídlech | Two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning machine-guns in a nose-mounted and eight fixed forward-firing 0.30 inch Colt-Browning machine-guns in the wings-mounted. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | viz historie | At the time when the Curtiss P-40 fighter was initially entering production, Curtiss's chief designer Donovan Berlin was already thinking about its successor. The P-40 was already largely obsolescent by contemporary. The XP-46 was generally similar to its P-40 predecessor, but was somewhat smaller and featured a wide-track, inwardly-retracting undercarriage. The engine was to be the newly-developed Allison V-1710-39 (F3R) twelve-cylinder liquid-cooled Vee of 1150 hp. This same engine was also later to power the D-version of the P-40. In view of the relatively high wing loading, automatic leading-edge slots (a la Bf 109E). Influenced by contemporary British thinking - armament was to be two 0.50-in machine guns in the nose below the cylinder banks and eight 0.30 inch machine-guns in the wings (a la Hurricane). A month after the initial XP-46 order, the USAAC modified their requirement and called for the provision of self-sealing fuel tanks and armor protection for the pilot. In order to save time and get something in the air as quickly as possible, the second prototype (40-3054) was delivered without armament or radio. This aircraft was redesignated XP-46A. The XP-46A was actually the first to fly, taking to the air on February 15, 1941. |
Zdroje: Sources: | Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Company Ltd., 1979. ISBN 0-370-10029-8 Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 Lou Drendel, Walk Around No.8, P-40 Warhawk, Squadron/signal publications, ISBN 0-89747-361-2 Ray Wagner, The Curtiss P-40 Tomahawk, No. 35, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England, No ISBN Ray Wagner, Profile 136, The Curtiss P-40 Kyttyhawk I-IV, Profile Publications Ltd., Windsor, England, No ISBN http://joebaugher.com/usaf_fighters/p46.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p46.html archiv autora |