Main Menu
User Menu

Grumman XP-50

     
Název:
Name:
Grumman XP-50
Originální název:
Original Name:
Grumman XP-50
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1940-14.05.1941 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1940-14.05.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (Ser No. 40-3057)
První vzlet:
Maiden Flight:
18.02.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3768 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4789 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5925 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,800 m
Délka:
Length:
9,730 m
Výška:
Height:
3,660 m
Plocha křídla:
Wing Area:
28,24 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
175,992 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-1820-67/69 Cyclone vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec, motory byly protiběžné o výkonu 895 kW (1 217 k).
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
820 - 1 790 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
682.4 km/h v 7620 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510.2 km/h v 3048 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
20,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12192 m
Dolet:
Range:
941.5 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2011.7 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano-Suiza ráže 20 mm, po 60 nábojích a
2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, po 500 nábojích.
Pumový náklad: 2x 45,4 kg puma.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Všechny výkonostní parametry jsou pouze vypočtené.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London: MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961 (Sixth impression 1969), ISBN 0-356-01448-7.
David Lucabaugh and Bob Martin, Grumman XF5F-1 & XP-50 Skyrocket, Naval Fighters Number Thirty-one., Simi Valley, California, 1995, ISBN 0-942612-31-0.
L+K č. 19/1990, Letadla 39-45, Grumman XP-50, Václav Němeček, ISSN 0024-1156
https://home.att.net/~jbaugher1/p50.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.daveswarbirds.com
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172447Verze : 0
MOD
Grumman XP-50 Skyrocket


Historie:
Tento letoun byl prvním pokusem „námořní firmy“ Grumman o získání armádní zakázky. USAAC hledal již koncem roku 1939 náhradu za Lockheedův P-38 Lightning a tak objednal jeden prototyp dvoumotorového stíhacího letounu, který vycházel z námořního XF5F-1, tento letoun ve své době vzbuzoval velkou pozornost a to zejména svým bojechtivým vzhledem.


Grumman postavil nový stroj, který byl vybaven příďovým podvozkem a na rozdíl od námořního XF5F-1 měl již od samého začátku příď, která daleko přesahovala náběžnou hranu křídla. V této přídi našla své místo poměrně mohutná výzbroj dvou kanónů a dvou velkorážových kulometů. Letoun byl vybaven účinným pancéřováním pilota a nádrže paliva byly chráněny samosvornými obaly.


Devítiválcové motory Cyclone měly opačný smysl otáčení, aby letoun nebyl ovlivněn gyroskopickým moment vrtulí. Motory byly účinně přeplňovány turbokompresory, takový způsob přeplňování měl zaručit letounu dobré výškové vlastnosti. Bohužel, právě turbokompresor byl příčinou ztráty jidiného prototypu. Stalo se tak již při prvním letu (podle některých pramenů prototyp vzlétl již v únoru 1941), kdy došlo k jeho roztržení a k požáru a výbuchu motoru, to vedlo ke zničení celého letounu, zkušební pilot Robert Hall se zachránil padákem. Daňové poplatníky přišla tato záležitost na tehdy ohromných 353 828 dolarů a v dalším vývoji XP-50 se již nepokračovalo. Grumman získal ještě zakázku na projekt XP-65, tento projekt volně navazoval na XP-50, ale nedočkal se realizace, protože P-38 Lightning dokázal držet krok s novými požadavky USAAF.
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172448Verze : 2
MOD
Fotografie a obrázek Skyrocketu
Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172451Verze : 0
MOD
Prototyp XP-50, nedatované snímky.


www.warbirdinformationexchange.org

Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 -


Grumman XP-50 - motorová skúška

motorová skúška
URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#537194Verze : 1
MOD
Trojpohledový náčrtek
Grumman XP-50 -


URL : https://www.valka.cz/Grumman-XP-50-t43573#172449Verze : 0
MOD