Název: Name: | Grumman XP-50 | Grumman XP-50 |
Originální název: Original Name: | Grumman XP-50 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.11.1940-14.05.1941 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1940-14.05.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (Ser No. 40-3057) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 18.02.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3768 kg | 8307 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4789 kg | 10558 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5925 kg | 13062 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,800 m | 42ft |
Délka: Length: | 9,730 m | 31ft 11in |
Výška: Height: | 3,660 m | 12ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 28,24 m2 | 304,0 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 175,992 kg/m2 | 36.05 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-67/69 Cyclone vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec, motory byly protiběžné o výkonu 895 kW (1 217 k). Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček. | Wright R-1820-67/69 Cyclone nine-cylinder air-cooled radial engines fitted with turbosuperchargers, these being geared to counter-rotate to offset the effects of propeller torque, rated at 1,200 hp for take-off, driving a three-blade constant-speed propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 820 - 1 790 l | 180.4 to 393.7 UK gallons (216.6 to 472.9 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 682.4 km/h v 7620 m | 424 mph in 25000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 510.2 km/h v 3048 m | 317 mph in 10000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 20,0 m/s | 3937 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 6096 m | 5,0 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12192 m | 40000 ft |
Dolet: Range: | 941.5 km | 585 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2011.7 km | 1250 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano-Suiza ráže 20 mm, po 60 nábojích a 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, po 500 nábojích. Pumový náklad: 2x 45,4 kg puma. | Two fixed forward-firing 0.79 inch cannon, 60 rpg and two fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns, 500 rpg, all mounted in the nose. Bomb load: Two 100 lb bombs under wings. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Všechny výkonostní parametry jsou pouze vypočtené. | Circular Proposal 39-775 was issued in March 1939. Grumman submitted Model 41, an XF5F-1 except for its armament, landing gear and lengthened nose. The XP-50 flew for the first time on February 18, 1941, with Grumman test pilot Robert L. Hall at the controls. Early tests were encouraging, and the XP-50 handled much better than did the XF5F-1. Furthermore, the supercharged engines of the XP-50 gave it a much better performance at medium and high altitudes. However, on May 14, 1941 the XP-50 experienced an inflight turbosupercharger explosion while on a flight over Long Island Sound, and pilot Robert Hall was forced to parachute to safety. The loss of the aircraft brought an abrupt end to the XP-50 program. |
Zdroje: Sources: | William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London: MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961 (Sixth impression 1969), ISBN 0-356-01448-7. David Lucabaugh and Bob Martin, Grumman XF5F-1 & XP-50 Skyrocket, Naval Fighters Number Thirty-one., Simi Valley, California, 1995, ISBN 0-942612-31-0. L+K č. 19/1990, Letadla 39-45, Grumman XP-50, Václav Němeček, ISSN 0024-1156 http://home.att.net/~jbaugher1/p50.html www.nationalmuseum.af.mil www.daveswarbirds.com aeroweb.brooklyn.cuny.edu archiv autora |