SS - U-77 (1940)

     
Název:
Name:
U-77 U-77
Originální název:
Original Name:
U-77
Kategorie:
Category:
ponorka submersible ship (SS)
Třída:
Class:
Typ VIIC
Kódové označení:
Pennant Number:
U-77
Loděnice:
Builder:
Bremer Vulkan-Vegesacker Werft, Bremen-Vegesack, /
Založení kýlu:
Laid Down:
28.03.1940
Spuštění na vodu:
Launched:
23.11.1940
Uvedení do služby:
Commissioned:
18.01.1941
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
29.03.1943 potopena / sunk by Hudson
Potopené lodě:
Sunk Ships:
13.06.1941 Tresillian (4743 GRT)
22.06.1941 Arakaka (2379 GRT)
25.06.1941 Anna Bulgaris (4603 GRT)
15.12.1941 Empire Barracuda (4972 GRT)
12.06.1942 HMS Grove (L77) (1050 t)
22.07.1942 Vassiliki (150 GRT)
24.07.1942 Toufic El Rahman (30 GRT)
30.07.1942 Fany (43 GRT)
01.08.1942 St. Simon (100 GRT)
06.08.1942 Ezzet (158 GRT)
10.08.1942 Kharouf (158 GRT)
16.08.1942 Daniel (100 GRT)
20.10.1942 Mahrous (18 GRT)
07.02.1943 Empire Banner (6699 GRT)
07.02.1943 Empire Webster (7043 GRT)
16.03.1943 Hadleigh (5222 GRT)
Velitel:
Commander:
18.01.1941-01.09.1941 Schonder, Heinrich (Oberleutnant zur See)
01.09.1941-02.09.1942 Schonder, Heinrich (Kapitänleutnant)
02.09.1942-28.03.1943 Hartmann, Otto (Oberleutnant zur See)
Jednotka:
Unit:
18.01.1941-31.12.1941 7. ponorková flotila
01.01.1942-30.04.1942 23. ponorková flotila
01.05.1942-28.03.1943 29. ponorková flotila
18.01.1941-31.12.1941 7th Submarine Flotilla
01.01.1942-30.04.1942 23rd Submarine Flotilla
01.05.1942-28.03.1943 29th Submarine Flotilla
Poznámka:
Note:
potopeno 15 obchodních plavidel (376.408 BRT)
potepono 1 válečné plavidlo (1.050 t)
poškozena 2 obchodní plavidla (5.384 BRT)
poškozena 2 válečná plavidla (2.880 t)
sunk 15 ships (36,408 GRT)
sunk 1 warships (1,050 t)
damaged 2 merchant ships (5,384 GRT)
damaged 2 warships (2,880 t)
Zdroje:
Sources:
http://uboat.net/ ; http://www.u-boote-online.de/ ; http://www.wikipedia.org/ ; http://www.ubootwaffe.net/
URL : https://www.valka.cz/SS-U-77-1940-t43556#331175 Verze : 1

     
Číslo zakázky :
Order number :
werk 5




     
Jednotka / Unit : Období / Period :
7. Unterseebootsflottille 18.01.1941-30.04.1941
7. Unterseebootsflottille 01.05.1941-31.12.1941
23. Unterseebootsflottille 01.01.1942-30.04.1942
29. Unterseebootsflottille 01.05.1941-28.03.1943




     
Domovský přístav :
Homeport :
Kiel, DE
Saint-Nazaire, FR
Salamis, GR
La Spezia, IT




     
Číslo polní pošty :
Field post number :
M 38 391




     
Doba hlídky / Period of Patrol : Velitel / Commander : Popis / Description :
29.05.1941-07.07.1941 Oberleutnant zur Heinrich Schonder 1. bojová plavba, trvající 40 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 2 britské a 1 řecká nákladní loď o celkové tonáži 11.725 tun
Ponorka opustila základnu v Kiel, DE a operovala uprostřed severního Atlantiku (útok na konvoj OB-330), poté zakotvila v Saint-Nazaire, FR
02.08.1941-10.09.1941 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 2. bojová plavba, trvající 40 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo)
Plavidlo U-77 operovalo z přístavu Saint-Nazaire, FR a hlídkovalo v oblasti severního Atlantiku jižně od Islandu a západně od Irska
11.10.1941-13.11.1941 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 3. bojová plavba, trvající 34 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo)
Ponorka vyplula ze Saint-Nazaire, FR a operovala uprostřed severního Atlantiku, pak se vrátila zpět na základnu do Saint-Nazaire, FR
10.12.1941-14.01.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 4. bojová plavba, trvající 35 dní, v jejímž průběhu byla potopena britská nákladní loď o 4.972 tunách, a poškozen britský torpédoborec o 1.690 tunách
Plavidlo U-77 opustilo Saint-Nazaire, FR, obeplulo Španělsko a Portugalsko, proplulo průlivem Gibraltar a na 3 dny zakotvilo v přístavu Messina, IT. Poté operovala ve Středozemním moři u pobřeží Libye a Egypta, a po skončení hlídky zakotvilo na základně v Salamis, GR
28.03.1942-03.04.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 5. bojová plavba, trvající pouhých 7 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo)
Ponorka operovala ze Salamis, GR a hlídkovala ve Středozemním moři u pobřeží Egypta
07.04.1942-11.04.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder tranzitní plavba, trvající 5 dní, z přístavu Salamis, GR na základnu v La Spezia, IT
06.06.1942-09.07.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 6. bojová plavba, trvající 29 dní, v jejímž průběhu byl potopen britský torpédoborec o 1.050 tunách
Plavidlo U-77 opustilo přístav La Spezia, IT a operovalo ve Středozemním moři, u pořeží Libye a Egypta (útok na konvoj MW-11), na týden zakotvilo v Salamis, GR, poté opět operovalo ve Středozemním moři, u pobřeží Libye, Egypta a britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), aby se opět vrátilo na základnu v Salamis, GR
16.07.1942-21.08.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder 7. bojová plavba, trvající 37 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 3 egyptské, 1 řecká, 1 syrská a 2 britské mandátní palestinské plachetnice o celkové tonáži 729 tun, a poškozena 1 egyptská plachetnice o 155 tunách
Ponorka operovala ze základny v Salamis, GR a hlídkovala ve Středozemním moři v oblasti pobřeží Egypta, britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), Libanonu a Sýrie
25.08.1942-30.08.1942 Kapitänleutnant Heinrich Schonder tranzitní plavba, trvající 6 dní, ze základny v Salamis, GR do přístavu Pula, HR
12.10.1942-01.11.1942 Oberleutnant zur See Otto Hartmann 8. bojová plavba, trvající 21 dní, v jejímž průběhu byla potopena syrská plachetnice o 18 tunách
Plavidlo U-77 opustilo Salamis, GR a operovalo ve Středozemním moři u pobřeží britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), Libanonu a Sýrie, pak zakotvilo na základně v La Spezia, IT
03.11.1942-05.12.1942 Oberleutnant zur See Otto Hartmann 9. bojová plavba, trvající 33 dní, v jejímž průběhu byla potopena poškozena britská šalupa o 1.190 tunách
Ponorka operovala z přístavu La Spezia, IT a hlídkovala ve Středozemním moři u pobeží Alžírska a u Baleárských ostrovů
26.01.1943-10.02.1943 Oberleutnant zur See Otto Hartmann 10. bojová plavba, trvající 16 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 2 britské nákladní lodě o 13.742 tunách
Plavidlo U-77 opět operovalo z La Spezia, IT a hlídkovalo při pobřeží Alžírska ve Středozemním moři (útok na konvoj KMS-8)
03.03.1943-28.03.1943 Oberleutnant zur See Otto Hartmann 11. a poslední bojová plavba, jejíž 26 den byla ponorka potopena, a v jejímž průběhu byls potopena britská nákladní loď o 5.222 tunách, a poškozena další britská nákladní loď o 5.229 tunách
Ponorka vyplula z přístavu la Spezia, IT a operovala u pobřeží Alžírska a Maroka, ve Středozemním moři, kde byla i potopena




     
Datum / Date : Událost / Event :
25.01.1939 objednána stavba ponorky
12.01.1912 při hlídkování u libyjského pobřeží v blízkosti přístavu Tobruk byly spatřeny 2 britská válečná plavidla, na které byla vypálena salva 4 torpéd. Do zádi byl jedním torpédem zasažen a tak těžce poškozen torpédoborec HMS Kimberley (F50) o 1.690 tunách
01.04.1942 na ponorku zaútočil letoun Swordfish a způsobil ji tak vážné poškození, že byla přinucena vrátit se zpět na svou domovskou základnu
06.08.1942 ponorka potopila jednu egyptskou plachetnici a druhou egyptskou plachetnici jménem Adnan o 155 tunách poškodila
12.11.1942 přibližně v 03:05 byla úspěšně torpédována britská šalupa HMS Stork (U81) o 1.190 tunách. Jedno ze tří vypálených torpéd zasáhlo válečnou loď do boku v oblasti můstku a těžce ji poškodilo
Sama ponorka se stala terčem útoku ostatních eskortních plavidel
13.11.1942 plavidlo U-77 bylo lehce poškozeno hlubinnými náložemi britských korvet HMS Lotus II (K130) a HMS Poppy (K213) (takové štěstí už neměla ponorka U-605, která byla těmito 2 válečnými plavidly potopena)
16.03.1943 při torpédovém útoku na konvoj ET-14 byla, mimo potopení britské nákladní lodě Hadleig, poškozena též britská nákladní loď Merchant Prince o 5.229 tunách
28.03.1943 ponorka, plující na hladině u španělského pobřeží, byla spatřena britským protiponorkovým letounem Hudson (ze 48. perutě RAF), pilotovaným F/O J. B. Harrop, hlídkujícím východně od přístavu Cartagena na pozici 37°42’ severní šířky a 00°10’ východní délky. V okamžiku, kdy letoun zaútočil, ponorka již provedla nouzový ponor a hlubinné pumy tak dopadly do zpěněné vody, která zde zbyla po ponořené ponorce. Při následném přeletu byla na hladině zjištěna olejová skvrna a bubliny. Plavidlo bylo útokem poškozeno, zejména v úseku strojovny diesel motorů se objevil závažný průsak mořské vody, čímž bylo donuceno se později vyonřit. Velitel U-77, Oberleutnant zur See Otto Hartmann, zamířil na základnu v Toulon, FR a o situaci informoval oblastního velitele ponorek (F.d.U. Italien nebo F.d.U. Mittelmeer). Bylo mu nařízeno, aby zamířil do neutrálního španělského přístavu Alicante, kde dle mezinárodního práva mohla posádka vykonat nezbytné opravy. Stejně tak bylo nařízeno ponorce U-380, pod vedením Kapitänleutnant Josef Röther, aby také ihned vyplula do Alicante, ES. Avšak už k večeru, přibližně v 17:45 hod., poškozenou ponorku nalezl mezi mysem San Antonio a ostrovem Ibiza další britský protiponorkový letoun Hudson (z 233. perutě RAF), pod vedením F/O E. F. Castell. U-77 se tak opět stala terčem útoku pomocí hlubinných pum (4 kusy) a bylo ostřelováno z palubních zbraní (3.000 ran), při jednom z náletů schozená puma explodovala 13-14 metrů za zádí ponorky. S příchodem soumraku se podařilo ponorce uniknout svému pronásledovateli a stále směřovala do španělského přístavu Alicante, ale v noci vypadli oba elektromotory a neplavbyschopná ponorka zůstala bez možnosti pohybu na hladině.
29.03.1943 přibližně v 01:15 hod. se ponorka U-77 potopila do 80 metrové hloubky na pozici 38°33'334"N 00°14'875"E, přibližně 75-80 kilometrů od španělského pobřeží. Celá posádka se evakuovala z paluby plavidla na 1 malém gumovém člunu a několika narychlo udělaných provizorních vorech (udělaných z dřevěných prken - vnější paluby ponorky). Ze 47 členné posádky přežilo pouhých 9 ponorkářů, které o několik hodin později zachránilo španělské rybářské plavidlo. Zbylá posádka, včetně kapitána, zemřela vyčerpáním nebo utonula.
URL : https://www.valka.cz/SS-U-77-1940-t43556#331418 Verze : 0
Z posádky ponorky U-77 zahynuli :



     
Hodnost / Rank : Jméno / Name :
Oberleutnant zur See Otto Hartmann
Oberleutnant zur See (Leitender Ingenieur) Hans Schwarz
Oberleutnant zur See Waldemar Sichart von Sichardshoff
Leutnant zur See Walter Velten
Obersteuermann Matthias Otten
Maschinistmaat Walter Bayer
Funkgefreiter Karl Bruckner
Maschinistgefreiter Walter Budde
Funkobergefreiter Karl Geffe
Matrosen-Obergefreiter Kurt Gottschalk
Matrosen-Gefreiter Heinrich Grothaus
Maschinistobergefreiter Alfred Haas
Matrosen-Obergefreiter Johannes Hofmann
Maschinistobergefreiter Walter Jedamski
Funkmaat Wilhelm Jordan
Funkmaat Hermann Kilp
Maschinistgefreiter Mathäus Löwen
Matrosen-Gefreiter Johann Mayer
Matrosen-Obergefreiter Hubert Mörsch
Obermechanikermaat (T) Paul Müller
Maschinistgefreiter Reinherdt Pützschler
Mechanikergefreiter Rudolf Range
Maschinistgefreiter Otto Reichert
Maschinistobergefreiter Günter Reinke
Maschinistmaat Friedrich Reissberger
Matrosen-Obergefreiter Alois Rieder
Signalmaat Otto Rink
Maschinistmaat Ewald Rotkord
Maschinistgefreiter Karl Schmidt
Maschinistobergefreiter Gerhard Schütt
Maschinistobergefreiter Kurt Stille
Matrosen-Obergefreiter Werner Strauss
Maschinistobergefreiter Rudolf Tanzberger
Obermaschinistmaat Karl Unkelbach
Maschinistgefreiter Walter Weiss
Matrosen-Gefreiter Helmut Winkelmann
Matrosen-Gefreiter Georg Witzmann
Matrosen-Gefreiter Heinz Zerr
URL : https://www.valka.cz/SS-U-77-1940-t43556#331440 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více