Kiel, DE Saint-Nazaire, FR Salamis, GR La Spezia, IT
Číslo polní pošty : Field post number :
M 38 391
Doba hlídky / Period of Patrol :
Velitel / Commander :
Popis / Description :
29.05.1941-07.07.1941
Oberleutnant zur Heinrich Schonder
1. bojová plavba, trvající 40 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 2 britské a 1 řecká nákladní loď o celkové tonáži 11.725 tun Ponorka opustila základnu v Kiel, DE a operovala uprostřed severního Atlantiku (útok na konvoj OB-330), poté zakotvila v Saint-Nazaire, FR
02.08.1941-10.09.1941
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
2. bojová plavba, trvající 40 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo) Plavidlo U-77 operovalo z přístavu Saint-Nazaire, FR a hlídkovalo v oblasti severního Atlantiku jižně od Islandu a západně od Irska
11.10.1941-13.11.1941
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
3. bojová plavba, trvající 34 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo) Ponorka vyplula ze Saint-Nazaire, FR a operovala uprostřed severního Atlantiku, pak se vrátila zpět na základnu do Saint-Nazaire, FR
10.12.1941-14.01.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
4. bojová plavba, trvající 35 dní, v jejímž průběhu byla potopena britská nákladní loď o 4.972 tunách, a poškozen britský torpédoborec o 1.690 tunách Plavidlo U-77 opustilo Saint-Nazaire, FR, obeplulo Španělsko a Portugalsko, proplulo průlivem Gibraltar a na 3 dny zakotvilo v přístavu Messina, IT. Poté operovala ve Středozemním moři u pobřeží Libye a Egypta, a po skončení hlídky zakotvilo na základně v Salamis, GR
28.03.1942-03.04.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
5. bojová plavba, trvající pouhých 7 dní (nebylo potopeno žádné nepřátelské plavidlo) Ponorka operovala ze Salamis, GR a hlídkovala ve Středozemním moři u pobřeží Egypta
07.04.1942-11.04.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
tranzitní plavba, trvající 5 dní, z přístavu Salamis, GR na základnu v La Spezia, IT
06.06.1942-09.07.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
6. bojová plavba, trvající 29 dní, v jejímž průběhu byl potopen britský torpédoborec o 1.050 tunách Plavidlo U-77 opustilo přístav La Spezia, IT a operovalo ve Středozemním moři, u pořeží Libye a Egypta (útok na konvoj MW-11), na týden zakotvilo v Salamis, GR, poté opět operovalo ve Středozemním moři, u pobřeží Libye, Egypta a britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), aby se opět vrátilo na základnu v Salamis, GR
16.07.1942-21.08.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
7. bojová plavba, trvající 37 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 3 egyptské, 1 řecká, 1 syrská a 2 britské mandátní palestinské plachetnice o celkové tonáži 729 tun, a poškozena 1 egyptská plachetnice o 155 tunách Ponorka operovala ze základny v Salamis, GR a hlídkovala ve Středozemním moři v oblasti pobřeží Egypta, britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), Libanonu a Sýrie
25.08.1942-30.08.1942
Kapitänleutnant Heinrich Schonder
tranzitní plavba, trvající 6 dní, ze základny v Salamis, GR do přístavu Pula, HR
12.10.1942-01.11.1942
Oberleutnant zur See Otto Hartmann
8. bojová plavba, trvající 21 dní, v jejímž průběhu byla potopena syrská plachetnice o 18 tunách Plavidlo U-77 opustilo Salamis, GR a operovalo ve Středozemním moři u pobřeží britské mandátní Palestiny (dnešního Izraele), Libanonu a Sýrie, pak zakotvilo na základně v La Spezia, IT
03.11.1942-05.12.1942
Oberleutnant zur See Otto Hartmann
9. bojová plavba, trvající 33 dní, v jejímž průběhu byla potopena poškozena britská šalupa o 1.190 tunách Ponorka operovala z přístavu La Spezia, IT a hlídkovala ve Středozemním moři u pobeží Alžírska a u Baleárských ostrovů
26.01.1943-10.02.1943
Oberleutnant zur See Otto Hartmann
10. bojová plavba, trvající 16 dní, v jejímž průběhu byly potopeny 2 britské nákladní lodě o 13.742 tunách Plavidlo U-77 opět operovalo z La Spezia, IT a hlídkovalo při pobřeží Alžírska ve Středozemním moři (útok na konvoj KMS-8)
03.03.1943-28.03.1943
Oberleutnant zur See Otto Hartmann
11. a poslední bojová plavba, jejíž 26 den byla ponorka potopena, a v jejímž průběhu byls potopena britská nákladní loď o 5.222 tunách, a poškozena další britská nákladní loď o 5.229 tunách Ponorka vyplula z přístavu la Spezia, IT a operovala u pobřeží Alžírska a Maroka, ve Středozemním moři, kde byla i potopena
Datum / Date :
Událost / Event :
25.01.1939
objednána stavba ponorky
12.01.1912
při hlídkování u libyjského pobřeží v blízkosti přístavu Tobruk byly spatřeny 2 britská válečná plavidla, na které byla vypálena salva 4 torpéd. Do zádi byl jedním torpédem zasažen a tak těžce poškozen torpédoborec HMS Kimberley (F50) o 1.690 tunách
01.04.1942
na ponorku zaútočil letoun Swordfish a způsobil ji tak vážné poškození, že byla přinucena vrátit se zpět na svou domovskou základnu
06.08.1942
ponorka potopila jednu egyptskou plachetnici a druhou egyptskou plachetnici jménem Adnan o 155 tunách poškodila
12.11.1942
přibližně v 03:05 byla úspěšně torpédována britská šalupa HMS Stork (U81) o 1.190 tunách. Jedno ze tří vypálených torpéd zasáhlo válečnou loď do boku v oblasti můstku a těžce ji poškodilo Sama ponorka se stala terčem útoku ostatních eskortních plavidel
při torpédovém útoku na konvoj ET-14 byla, mimo potopení britské nákladní lodě Hadleig, poškozena též britská nákladní loď Merchant Prince o 5.229 tunách
28.03.1943
ponorka, plující na hladině u španělského pobřeží, byla spatřena britským protiponorkovým letounem Hudson (ze 48. perutě RAF), pilotovaným F/O J. B. Harrop, hlídkujícím východně od přístavu Cartagena na pozici 37°42’ severní šířky a 00°10’ východní délky. V okamžiku, kdy letoun zaútočil, ponorka již provedla nouzový ponor a hlubinné pumy tak dopadly do zpěněné vody, která zde zbyla po ponořené ponorce. Při následném přeletu byla na hladině zjištěna olejová skvrna a bubliny. Plavidlo bylo útokem poškozeno, zejména v úseku strojovny diesel motorů se objevil závažný průsak mořské vody, čímž bylo donuceno se později vyonřit. Velitel U-77, Oberleutnant zur See Otto Hartmann, zamířil na základnu v Toulon, FR a o situaci informoval oblastního velitele ponorek (F.d.U. Italien nebo F.d.U. Mittelmeer). Bylo mu nařízeno, aby zamířil do neutrálního španělského přístavu Alicante, kde dle mezinárodního práva mohla posádka vykonat nezbytné opravy. Stejně tak bylo nařízeno ponorce U-380, pod vedením Kapitänleutnant Josef Röther, aby také ihned vyplula do Alicante, ES. Avšak už k večeru, přibližně v 17:45 hod., poškozenou ponorku nalezl mezi mysem San Antonio a ostrovem Ibiza další britský protiponorkový letoun Hudson (z 233. perutě RAF), pod vedením F/O E. F. Castell. U-77 se tak opět stala terčem útoku pomocí hlubinných pum (4 kusy) a bylo ostřelováno z palubních zbraní (3.000 ran), při jednom z náletů schozená puma explodovala 13-14 metrů za zádí ponorky. S příchodem soumraku se podařilo ponorce uniknout svému pronásledovateli a stále směřovala do španělského přístavu Alicante, ale v noci vypadli oba elektromotory a neplavbyschopná ponorka zůstala bez možnosti pohybu na hladině.
29.03.1943
přibližně v 01:15 hod. se ponorka U-77 potopila do 80 metrové hloubky na pozici 38°33'334"N 00°14'875"E, přibližně 75-80 kilometrů od španělského pobřeží. Celá posádka se evakuovala z paluby plavidla na 1 malém gumovém člunu a několika narychlo udělaných provizorních vorech (udělaných z dřevěných prken - vnější paluby ponorky). Ze 47 členné posádky přežilo pouhých 9 ponorkářů, které o několik hodin později zachránilo španělské rybářské plavidlo. Zbylá posádka, včetně kapitána, zemřela vyčerpáním nebo utonula.
URL : https://www.valka.cz/SS-U-77-1940-t43556#331418
Verze : 0
Reklama
Z posádky ponorky U-77 zahynuli :
Hodnost / Rank :
Jméno / Name :
Oberleutnant zur See
Otto Hartmann
Oberleutnant zur See (Leitender Ingenieur)
Hans Schwarz
Oberleutnant zur See
Waldemar Sichart von Sichardshoff
Leutnant zur See
Walter Velten
Obersteuermann
Matthias Otten
Maschinistmaat
Walter Bayer
Funkgefreiter
Karl Bruckner
Maschinistgefreiter
Walter Budde
Funkobergefreiter
Karl Geffe
Matrosen-Obergefreiter
Kurt Gottschalk
Matrosen-Gefreiter
Heinrich Grothaus
Maschinistobergefreiter
Alfred Haas
Matrosen-Obergefreiter
Johannes Hofmann
Maschinistobergefreiter
Walter Jedamski
Funkmaat
Wilhelm Jordan
Funkmaat
Hermann Kilp
Maschinistgefreiter
Mathäus Löwen
Matrosen-Gefreiter
Johann Mayer
Matrosen-Obergefreiter
Hubert Mörsch
Obermechanikermaat (T)
Paul Müller
Maschinistgefreiter
Reinherdt Pützschler
Mechanikergefreiter
Rudolf Range
Maschinistgefreiter
Otto Reichert
Maschinistobergefreiter
Günter Reinke
Maschinistmaat
Friedrich Reissberger
Matrosen-Obergefreiter
Alois Rieder
Signalmaat
Otto Rink
Maschinistmaat
Ewald Rotkord
Maschinistgefreiter
Karl Schmidt
Maschinistobergefreiter
Gerhard Schütt
Maschinistobergefreiter
Kurt Stille
Matrosen-Obergefreiter
Werner Strauss
Maschinistobergefreiter
Rudolf Tanzberger
Obermaschinistmaat
Karl Unkelbach
Maschinistgefreiter
Walter Weiss
Matrosen-Gefreiter
Helmut Winkelmann
Matrosen-Gefreiter
Georg Witzmann
Matrosen-Gefreiter
Heinz Zerr
URL : https://www.valka.cz/SS-U-77-1940-t43556#331440
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.