Main Menu
User Menu

CZK - SUEZ (spouštěcí univerzální elektrický zdroj)


(©Jan Flieger)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#171540Verze : 0
MOD
Zariadenie je určené (alebo bolo) k pozemnému napájaniu elektrických systémov lietadiel v týchto pracovných režimoch:
1. PRESKÚŠAVANIE
- jednosmerným napätím 10-30 V - 2 lietadlá rôzneho typu
- striedavým napätím 115V/400Hz - 1 lietadlo
- striedavým napätím 3x208V/400Hz - 1 lietadlo
2. ŠTART 24V, 28V
- stabilizovaným napätím 24 V alebo 28,5V - 2 lietadlá rôzneho typu s intervalom 5 sekúnd medzi začiatkami spúšťania
3. ŠTART 28/56V, 2x28V
- stabilizované napätie 28,5V a 57V - 1 lietadlo
Zariadenie bolo schopné vykonať dve po sebe idúce spúšťania lietadiel. Spúšťanie ďalšej dvojice mohlo byť vykonané po 3 minútach.
Po vykonaní spúšťania 10 dvojíc lietadiel musela byť dodržaná prestávka 2 hodiny.


Technické údaje:


Podvozok:
PV3S
pohotovostná hmotnosť 10 000 kg
maximálna rýchlosť 40 km/h
rozmery d x š x v 6835 x 2300 x 2665 mm


Motor elektrocentrály T 928-62
výkon 88,4 kW
prevádzkové otáčky 1 500 ot/min
voľnobežné otáčky 1 200 ot/min
palivo NM 35
objem nádrže 170 litrov
doba prevádzky 8 hodín


Alternátor BGC-9104
výkon 60 kW


Zdrojová skriňa
výstupné jednosmerné napätia 10-30V, 24V, 28,5V, 57V
výstupný prúd v režime START 1 500A
výstupný prúd v režime PŘEZKUŠOVÁNÍ 400A


Menič frekvencie
do výr. č. 105 typ GF-433/16 výkon pri 115V 3kVA
od výr. č. 106 typ BFS-5400
trojfázový, výkon pri 115V 5kVA,
výkon pri napätí 3x208V 10kVA
Napätie 115V a 3x208V nebolo možné naraz odoberať.


Hlavné časti SUEZ:
Podvozok, Elektrocentrála, Zdrojová skriňa, Menič frekvencie, Naftové kúrenie, Súprava káblov pre dodávku energie do lietadla


Obsluhu zariadenia bolo možné vykonávať z vonkajšieho ovládacieho panelu alebo z pomocného panelu v kabíne vodiča.Káble boli pripájané konektormi pravdepodobne typu ŠR.


Zariadenia od výrobného čísla 106 mali byť označené 3 cm širokým žltým pruhom po obvode nadstavby.


Súprava káblov sa skladala z 7 kusov (2 ks univerzálnych káblov, 3 ks preskúšavacích káblov a 1 redukcia).


(Ladislav SIMANDL: SPOUŠTĚCÍ ZDROJE Učebnice pro obsluhující personál, Naše vojsko 1986)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#403533Verze : 0
Diskuse
Poptával jsem se kolegů co dřív dělali na letišti u nás a podle nich jde o nějakou verzi spouštěcího zdroje (tenhle přímo neznali takže asi nesloužil pro MiG-23, MiG-21) svědčí pro to dvě malá světla na horní boční hraně nástavby (jsou to polohovky z letadla a při činnosti svítí aby bylo vidět zda stroj cosi koná nebo jen stojí odstaven) Ve skříňkách na bocích dole by měly být kabely. Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě.
zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236364Verze : 0

Citace - bitaxe :

Vyslovili i dohad že může jít jeden kus který sloužil třeba u dopravního pluku nebo na podobném místě.
zdroj : rozhovor s bývalými techniky 1. SLP
Pokud se pamatuji, tak za doby mé VZS u raditechnického vojska, kde jsme sousedili s bojovým stanovištěm vrtulníků, něco takového používali při startování Mi 24. To by pak skutečně ti, kteří byli u letadel s pevnými křídly nemuseli znát.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236365Verze : 0
Jedná se opravdu o starší verzi elektrického spouštěcího zdroje SUEZ.Předchůdce Pozdějších SUEZ-M. Rozhodně se nejednalo o jeden prototyp. Fotograficky doložen ve více kusech například u 5.slp v Líních. V jakých počtech byl vyroben bohužel nevím. Byl jsem šlolen na AKZS - 75 v roce 1996 v Brně Slatině a kolegové zdrojaři měli v příručce na SUEZ-M i návod na tuto starší verzi.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#236717Verze : 0
V roce 1976 byl uveden do provozu SUEZ na základně Kbely-Pha9, poté přibyl další kus, který jsem obsluhoval. Měl však vadu při vysokých odběrech
proudu- měkký zdroj- párkrát způsobil zapečení stykačů v letounech. Jednou i při odletu generála Ustinova,z Ruzyně. Nato byla účelovka opravována v ČKD Vysočany.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SUEZ-spousteci-univerzalni-elektricky-zdroj-t43267#549528Verze : 0