Název: Name: | Letov Š-128 | |
Originální název: Original Name: | Letov Š-128 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1931-DD.MM.1934 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1931-DD.MM.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 17 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.01.1931 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1308 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2150 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13,20 m | |
Délka: Length: | 9,03 m | |
Výška: Height: | 3,20 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 39,18 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 54,9 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 212 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 180 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,3 min do 1000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5700 m | |
Dolet: Range: | 750 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet vz.30 ráže 7,92 mm (800 nábojů) 1x pohyblivý kulomet vz.30 ráže 7,92 mm (420 nábojů) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2. Vraný, J.; Hurt, Z.; Hornát, J.; Skala, S. Ilustrovaná historie letectví - Bristol Beaufighter, Mikojan Gurjevič MiG-19, Letov Š-328. Naše vojsko, Praha 1993. ISBN 80-206-0203-8. |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-128-t43194#171102Verze : 0
Letov Š-128 vznikl jako reakce na námitky k typu Š-28 vznesené nákupní komisí Ministerstva národní obrany v roce 1929. Letoun byl zkonstruován na základě prototypu Š-28, který byl namísto nevyhovujícího motoru Walter Castor I vybaven novým výkonnějším hvězdicovým motorem Walter Jupiter VI, jenž měl dvojnásobný výkon. Konstrukční změny draku letounu postihly konce křídel, které dostaly aerodynamicky vhodnější tvar a podvozek, jenž se rozdělil na dvě samostatné podvozkové nohy s podpěrami. Zároveň byl původně netlumený podvozek vybaven pryžovými tlumiči. Celkově byl letoun konstrukčně zesílen a vybaven dvojnásobným počtem příhrad trupu přičemž poslední příhrada před prostorem střelce byla doplněna plátem ze zesíleného plechu a sloužila jako primitivní pancéřování především proti střepinám.
První vzlet prototypu Š-128 byl uskutečněn 27.1.1931 a po provedení základních letových a továrních zkoušek byl přistaven před komisi MNO, která jej ve dnech 18. a 19. listopadu podrobila vojenským letovým zkouškám. Její výsledné hodnocení vyznívalo již nyní příznivěji, ale stále ještě s letounem nebyla vyjádřena plná spokojenost.
Především pro udržení výroby v továrně Letov bylo nakonec objednáno 16 kusů Š-128 pro vojenské letectvo, které byly dodány v letech 1933 (4 letouny) a 1934 (12 letounů). Pro potřeby dalšího vývoje si továrna Letov vyrobila dva letouny Š-128.
V. Němeček: Československá letadla 1
První vzlet prototypu Š-128 byl uskutečněn 27.1.1931 a po provedení základních letových a továrních zkoušek byl přistaven před komisi MNO, která jej ve dnech 18. a 19. listopadu podrobila vojenským letovým zkouškám. Její výsledné hodnocení vyznívalo již nyní příznivěji, ale stále ještě s letounem nebyla vyjádřena plná spokojenost.
Především pro udržení výroby v továrně Letov bylo nakonec objednáno 16 kusů Š-128 pro vojenské letectvo, které byly dodány v letech 1933 (4 letouny) a 1934 (12 letounů). Pro potřeby dalšího vývoje si továrna Letov vyrobila dva letouny Š-128.
V. Němeček: Československá letadla 1
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-128-t43194#180860Verze : 3
Letov Š-128 s motorem Mercury, jak byl předváděn v Pobaltí.
http://www.airwar.ru/enc/other1/letovs128.html
Období | - |
Výrobce | Letov |
Typ letounu | Letov Š-128 |
Kamufláž | Civilní |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-VOT |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1931 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-128-t43194#433665Verze : 0
Aubi
MOD
Š-128.1 v době zkoušek ve VLÚS. Stejnou devítihrannou kapotu motoru a ocasní plochy měly i první čtyři sériové stroje.
http://www.airwar.ru/enc/other1/letovs128.html
Období | - |
Výrobce | Letov |
Typ letounu | Letov Š-128 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | s21 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-128-t43194#433667Verze : 0
Aubi
MOD
Podoba zbylých dvanácti sériových strojů.
http://www.airwar.ru/enc/other1/letovs128.html
Období | - |
Výrobce | Letov |
Typ letounu | Letov Š-128 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Letov-S-128-t43194#433669Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.