Curtiss XP-40Q Warhawk

     
Název:
Name:
Curtiss XP-40Q-3 Warhawk Curtiss XP-40Q-3 Warhawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-40Q-3 Warhawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1944-DD.MM.1944 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4086 kg 9008 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.740 m 35ft 3in
Délka:
Length:
10.460 m 34ft 4in
Výška:
Height:
4.110 m 13ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2 ? ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-101 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 988 kW a 1 118,5 kW v h= 1 828 m a později

Allison V-1710-121 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 1 062,6 kW a 1 267,6 kW v h= 7 925 m.
Vrtule čtyřlistá automaticky stavitelná s konstantní rychlostí otáček
Allison V-1710-101 twelvee-cylinder Vee liquid-cooled engine, rated at 1,325 hp for take-off and 1,500 hp at 6,000 ft later

Allison V-1710-121 twelvee-cylinder Vee liquid-cooled engine, rated at 1,425 hp for take-off and 1,700 hp at 25,600 ft,
driving a four-blade constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
679.1 km/h v 6248 m 422 mph in 20500 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
515 km/h v 0 m 320 mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,33 m/s 4198.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,8 min do 6096 m 4,8 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11887 m 39000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Colt-Browning M-3 ráže 12,7 mm se zásobou 1 206 nábojů
(Pro případnou sériovou výrobu bylo počítáno s výzbrojí 6x kulomet M-3 ráže 12,7 mm nebo 4x kanón ráže 20 mm)
Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M3 machine-guns in the wing mounted, total 1,206 rounds.
(The proposed production models of the P-40Q were to have carried either six 0.50-inch machine guns or four 20-mm cannon).
Uživatelské státy:
User States:
USA United States
Poznámka:
Note:
Tovární označení Hawk 87X.
Další popis viz historie

The P-40Q was an experimental project which attempted to produce a really modern fighter out of the existing P-40. The modifications were in fact so drastic that there was very little in common with earlier P-40 versions.
Two P-40Ks (serial numbers 42-9987 and 42-45722) and one P-40N (serial number 43-24571) were extensively modified with revised cooling systems, two-stage superchargers, and structural changes which markedly altered their appearance. The project was assigned the designation XP-40Q.
The XP-40Q was built three times. In its final form, with a shallow chin air scoop, clipped wings and a bubble canopy, the Curtiss fighter's appearance was somewhat reminiscent of a P-51D Mustang. The XP-40Q, as the new version was redesignated, was the fastest of the Warhawks. Unfortunately, by the time the XP-40Q was built, the more capable P-51D was already available in large numbers. Only three were built, and only one was evaluated and rejected by the USAAF.
Zdroje:
Sources:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Ray Wagner, Aircraft Profile No.35 Curtiss P-40 Tomahawk, rok 1967
http://www.p40warhawk.com/Variants/P-40Q.htm
http://home.att.net/~jbaugher1/p40_16.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40q.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#170616 Verze : 0
Historie:
Experimentální verze označená XP-40Q, byla postavena ve třech exemplářích, továrna Curtiss-Wright byla při stavbě této verze vedena snahou, aby Warhawk dosáhl obdobných výkonů jako North American P-51D Mustang. Všechny tři prototypy vznikly přestavbou starších letounů, ale provedené úpravy byly natolik zásadní, že výsledné letouny se nepodobaly svým předchůdcům.


První prototyp XP-40Q-1 vznikl adaptací sériového letounu P-40K-10CU (Sn. 42-9987). Nový motor Allison V-1710-121 dosahoval výkonu 1 047 kW především díky dvoustupňovému kompresoru a vstřiku vody a metanolu. Motor poháněl čtyřlistou vrtuli, která podtrhla nový vzhled letounu. Velmi nápadným znakem byla absence velkého chladiče pod motorem, chladiče byly umístěny v kořenech křídel a pod trupem byl plochý, příliš nevystupující chladič. Křídla byly zbavena pumových závěsníků. Kabina byla stejná jako starších Warhawků.


Druhý prototyp XP-40Q-2 byl přestavěn z P-40K-1CU (Sn. 42-45722). Nejmarkantnější odlišností byla instalace kapkovité kabiny, chladící systém byl zprvu shodný s předešlým strojem, ale velmi brzy byl upraven – plochý chladič byl přesunut pod motor, ale byl menší než jaký měly starší verze. V kořenech křídel byl další chladič kapaliny a oleje. Křídlo bylo „zaříznuto“ a tím se zmenšilo rozpětí.


Třetí letoun P-40Q-3 byl téměř shodný s druhým prototypem a byl přestavěn z P-40N-25CU, odlišnost byla pouze v plochém čelním skle, které bylo pancéřované.

Všechny letouny ač byly velmi výkonné, ale do výzbroje USAAF se nedostaly, byly odmítnuty, protože stále nedosahovaly výkonů Mustangu, Lightningu nebo Thunderboltu.



Použité zdroje:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Letectví a kosmonautika 65/1989 č.18, Václav Němeček, Curtiss XP-40Q Warhawk
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40q.html
www.joebaugher.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#428010 Verze : 0
Fotografie poslední a asi nejkrásnější verze z "P-40-tek"
Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#170617 Verze : 0

Diskuse

Jó má něco do sebe. Takovej kříženec mezi P-40 a Mustangem. Hezký letadýlko.
Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


Curtiss XP-40Q Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-40Q-Warhawk-t43110#428017 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více