URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#170535
Verze : 0
Seznam jednotek
Je uvedeno číslo jednotky, v uvozovkách její název v hebrejštině a v závorce název, pod kterým se vyskytuje v anglicky psané literatuře. Pokud se pro jednu jednotku vyskytuje více názvů, je další uveden za lomítkem.
URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#170548
Verze : 0
Reklama
LETECKÉ ZÁKLADNY A PŘISTÁVACÍ PLOCHY: Názvy jsou napsány v české transkripci, popřípadě je v závorce uvedena transkripce anglická. V některých případech je v závorce uvedeno i jiné jméno základny.
Ami'ad (Šachar 20) Poloha - severozápadně od Kineretského (Tiberiadského) jezera Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Beerševa - Sde Tejman Poloha - N 31°17,3‘ - E 34°43,4‘ VPD - 14/32, délka 1 040 V současnosti se používá jen pro civilní provoz.
Bejt El (Šachar 31) Přistávací plocha pro vrtulníky
Bezet (Šachar 33). Poloha - severovýchodně od Naharie Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Biraneet (Šachar 11) Poloha - u libanonské hranice Předsunutá přistávací plocha pro vrtulníky.
Dalton (Šachar 23) Poloha - 15km od libanonské hranice Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Dorot Poloha - východně od Sederotu Krátce užívaná v roce 1948, dnes přistávací plocha pro zemědělské letouny.
Eilat ("J. Holtzman") Poloha - N 29°33.6‘ - E 34°57,6‘ VPD - 026/206, délka 1 900 m Nejjižnější letiště v Izraeli. V současnosti používané jen pro civilní provoz.
Ejn Šemer Poloha - východně od Hadery (u libanonské hranice) Přistávací plocha pro lehké letouny.
Ejn-Jahav Poloha - v aravské poušti, asi 100 km severně od Ejlatu Přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky. Smíšený civilní a vojenský provoz.
Ejtam AFB Poloha - N 31°4‘ - E 34°6‘ (Sinaj) VPD - 08/26, délka 2 454 V roce 1981 předána Egyptu (přejmenována na el-Gora).
Ekron viz Tel Nof
Etzion AFB Poloha - N 29°36‘ - E 34°44‘ (Sinaj) VPD - 04/22, délka 2 434 m Původně egyptská základna Ras el-Nakab, obsazená Izraelem v roce 1967. V roce 1981 navrácena Egyptu a přejmenována na Taba.
Gibor (Šachar 16) Poloha - východní část Kirjat Šmony Přistávací plocha pro vrtulníky.
Haifa ("U. Micheali") Poloha - N 32°48,6‘ - E 35°2,6‘ VPD - 16/34, délka 1 275 m Vrtulníková základna a sídlo technické školy IAF.
Hatzeva (Ejn Kahatzeva - Šachar 32) Poloha - jižně od Mrtvého moře u jordánské hranice Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Chacerim (Hatzerim) AFB Poloha - N 31°15‘ - E 34°40‘ VPD - 09/27, délka 1 830 m - 10/28, délka 2 750 m - 11/29, délka 2 440 m - 15/33, délka 1 830 m Jedna z největších základen IAF, sídlo leteckého muzea.
Chacor (Hatzor) AFB Poloha - N 31°46‘ - E 34°44‘ VPD - 05/23, délka 2 434 m) - 16/34, délka 2 434 m) Sídlo tří tajeset F-16.
Herclija (Herzliya) Poloha - : N 32°10,8‘ - E 34°50,1‘ VPD - 11/29, délka 1 003 m Přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky, dnes převážně civilní provoz.
Kfar Sirkin Poloha - N 32°4‘ - E 34°56‘ VDP - 14/32, délka 1 220 m - 10/28, délka 1 220 m Dříve základna RAF Petah Tikva, dnes velitelství izraelské PVO.
Kirjat Gat (Kiryat-Gat) Poloha: N 31°28‘ - E 34°45‘ VPD - 09/27, délka 915 m Původně letiště Falúdža, dnes již zaniklé.
Lod (Tel Aviv - Ben Gurion International) Poloha - N 32°0,6‘ - E 34°52,6‘ VPD - 077/257, délka 3 657 m - 119/229, délka 3 112 m - 027 /207, délka 1 780 m Původní jméno Lydda. Mezinárodní letiště Tel Aviv, sídlo několika transportních tajeset IAF.
Maduchot (Šachar 14) Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Mahanajim (Ma'Hanaim - Šachar 24) Poloha - východně od Roš Pina (severovýchodní Izrael) Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky. Smíšený vojenský a civilní provoz
Meggido (Šachar 7) Poloha - N 32°35‘ - E 35°14‘ VPD - 09/27, délka 2 350 m Pomocné letiště základny Ramat David a předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Metzada (Masada) Přistávací plocha na břehu Mrtvého moře, na úpatí pevnosti Masada. V současnosti používaná především pro turistické lety a lety záchranné služby.
Netanja (Kfar Hajim) Poloha - východně od Netanje V roce 1948 dočasná základna 101. tajeset, dnes přistávací plocha pro zemědělské letouny.
Nevatim AFB Poloha - N 31°12‘ - E 35°0‘ (východně od Beerševy) VPD - 08/26, délka 3 050 m - 08/26, délka 2 440 m Základna dvou tajeset F-16A.
Ofir AFB Poloha - N 27°59‘ - E 34°24‘ (Sinaj) VPD - 03/21, délka 2 434 m Původně egyptská základna Šarm al-Šejch (Ras Nasrani), obsazená Izraelem v roce 1967. V roce 1981 navrácena Egyptu. Dnes převážně civilní provoz. Sídlo amerického kontingentu vojsk OSN.
Ovda (Uvda) AFB Poloha - N 29°56,2‘ - E 34°56,5‘ (severozápadně od Ejlatu) VDP - 020/200, délka 2 600 m - 020/200, délka 3 000 m Základna, vybudovaná počátkem 80. let jako náhrada za základny na Sinaji. Původně sloužila i jako mezinárodní letiště pro Ejlat.
Palmachim AFB Poloha - N 31°55‘ - E 34°44‘ (severovýchodně od Ašdodu) VPD - 03/21, délka 2 000 m Základna, vybudovaná koncem 70. let jako náhrada za základny na Sinaji. Sídlo šesti vrtulníkových tajeset.
Ramat David AFB Poloha - N 32°40‘ - E 35°11‘ (jihovýchodně od Haify) VPD - 145/325, délka 2 440 m - 105/285, délka 2 750 m - 085/265, délka 2 750 m Jedna ze dvou největších leteckých základen v Izraeli, původně vybudovaná pro RAF (v roce 1942). Sídlo tří tajeset F-16C/D a jedné tajeset AH-64A.
Ramle (Ramleh) Poloha - jihovýchodně od Ramle Původně turecké letiště (od roku 1917), v jednu dobu sídlo velitelství IAF. Dnes zaniklé.
Ramon AFB Poloha - N 30°50‘ - E 34°40‘ (jihozápadně od Beerševy) VPD - tři souběžné 07/25, délka 3 050 m Otevřená v roce 1981 jako náhrada za základny sinajské. Sídlo několika tajeset F-16 a AH-64D.
Ramon Poloha - severně od Mizpe Přistávací plocha pro lehká letadla a vrtulníky, občas využívaná i pro civilní provoz. Nemá nic společného se základnou Ramon, jedná se jen o shodu jmen.
Refidim AFB Poloha - N 30°23‘ - E 33°7‘ (Sinaj) VPD - délka 2 434 m Původně egyptská základna Bir Džafdžafa (Bir Giafgafa), obsazená Izraelem v roce 1967. V roce 1978 uzavřena.
Revaja (Šachar 13) Poloha - v údolí Bejt Šean (jižně od Tiberiadského jezera) Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Ruchama Poloha - jižní Negev, poblíž Dorotu Přistávací plocha, krátce používaná v roce 1948.
Sde Dov (Dov Hoz) AFB Poloha - N 32°7‘ - E 34°46,9‘ (severní předměstí Tel Avivu) VPD - 027/207, délka 1 741 m Sídlo několika tajeset lehkých letadel a vrtulníků. Smíšený vojenský a civilní provoz.
Sde Khemed Poloha - východně od Tel Avivu (u dálnice na Jeruzalém) Pomocná přistávací plocha pilotní školy.
Sdot Micha Poloha - východně od Aškelonu (mezi Kirjat Gan a Bejt Šemeš) Základna raket Jericho.
Sedom Poloha - u jižního cípu Mrtvého moře Přistávací plocha, dnes již jen civilní provoz.
Šdema (Šachar 19) Poloha - střední Negev (jižně od Ramonu) Předsunutá přistávací plocha pro lehké letouny a vrtulníky.
Tel Nof AFB Poloha - N 31°50‘ - E 34°50‘ (východně od Ašdodu) VPD - 15/33, délka 2 750 m - 00/18, délka 2 750 m - 09/27, délka 1 830 m Původně základna RAF Aqir (od roku 1941), od roku 1948 nesla jméno Ekron. Jedna ze dvou největších základen v Izraeli. Sídlo dvou tajeset F-15, dvou tajeset F-16I, tří vrtulníkových tajeset a zkušebního centra MANAT.
Javneel (Yavne‘el) Poloha - západně od Tiberias Nezpevněná plocha, dnes používaná pro zemědělské letouny.
URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#170644
Verze : 0
LETECKÉ JEDNOTKY, AKTIVNÍ V LÉTĚ 2006:
Barevné rozlišení jednotek: bojové letouny, bitevní vrtulníky, školní a cvičné, vrtulníkové, transportní
Na území Izraele byly po dobu války dislokovány 3 francouzské jednotky, které obdržely izraelské krycí označení (a letouny dostaly izraelské znaky): 199. tajeset - Mystére IVA - Ramat David 200. tajeset - F-84F - Lod 201. tajeset - Mystére IVA - Ramat David Celkem 30x Mystére IVA a 18x F-84F
5. června 1967 (začátek šestidenní války): 100. tajeset - Super Cub, Cessna 172Q, Cessna 180, Turbo Porter - Sde Dov 101. tajeset - Mirage IIICJ/BJ - Chacor 103. tajeset - Noratlas - Tel Nof 105. tajeset - Super Mystére B.2 - Chacor 107. tajeset - Ouragan - Ramat David 109. tajeset - Mystére IVA - Ramat David 110. tajeset - Vautour II - Ramat David 113. tajeset - Ouragan - Chacor 114. tajeset - Super Frélon - Tel Nof 116. tajeset - Mystére IVA - Tel Nof 117. tajeset - Mirage IIICJ/BJ - Ramat David 119. tajeset - Mirage IIICJ/CJ(R) - Tel Nof 120. tajeset - C-97, Super Constellation - Lod 122. tajeset - C-47 - Lod 124. tajeset - S-55, S-58, Alouette II - Tel Nof 135. tajeset - Do 27 - Sde Dov 147. tajeset - Magister - Chacerim pilotní škola - Super Cub, Magister, Bell 47 - Chacerim
Celkem: 60x Mirage IIICJ 2x Mirage IIICJ(R) 3x Mirage IIIBJ 35x Super Mystére B.2 35x Mystére IVA 50x Ouragan 10x Vautour IIA 3x Vautour IIBR 5x Vautour IIN 45x Magister 23x Noratlas 15x Dornier Do-27 30x Piper Super Cub ?x Cessna 172 2x Cessna 180 ?x Turbo Porter 16x C-47 Dakota 7x C-97 Stratocruiser 1x Super Constellation 5x Super Frélon 28x Sikorski S-55/58 2x Allouette II 13x Bell 47
URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#170850
Verze : 0
Reklama
SEZNAM TYPŮ LETADEL IDF/AF Až na výjimky nejsou zahrnuta letadla, používaná v jednom či dvou exemplářích. Za názvem typu následuje seznam, které jednotky a v kterém období daný typ používaly. U hebrejských názvů letadel jsem (navzdory svému zvyku) tentokrát použil transkripci anglickou
BOJOVÉ A CVIČNÉ-BOJOVÉ LETOUNY
Avia S-199 Sakin 101. tajeset (1948 až 1949) 105. tajeset (1949 až 1951)
Spitfire Mk.IXE Yorkin 101. tajeset (1948 až 1953) 105. tajeset (1949 až 1956) 107. tajeset (1953 až 1954)
A-4H Ayit 102. tajeset (1968 až 1986) 109. tajeset (1968 až 1976) 110. tajeset (1971 a 1977 až 1980) 115. tajeset (1969 až 1972) 140. tajeset (1976 až ??)
A-4E Ayit 102. tajeset (1976 až 1979) 110. tajeset (1971 až 1977) 116. tajeset (1971 až 1973) 140. tajeset (1973 až 1976) 143. tajeset (1976 až 1981)
URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#174455
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Izraelske-letectvo-t43101#731633
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.