Bitva u Jutska

Diskuse

NEJVĚTŠÍ NÁMOŘNÍ STŘETNUTÍ PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY. CO VŠE O NĚM VÍTE?
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#159 Verze : 0
podrobnosti až budu moci nahlédnout do svých materiálů doma. teď jenom malá poznámka - šlo sice o největší bitvu hladinových plavidel první světové války, ale nejdůležitější podle mě nebyla protože její výsledek nezměnil nic na rovnováze sil a její nerozhodný výsledek obě strany interpretovaly jako vlastní vítěztví.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#369 Verze : 0

Citace - Schlange :

podrobnosti až budu moci nahlédnout do svých materiálů doma. teď jenom malá poznámka - šlo sice o největší bitvu hladinových plavidel první světové války, ale nejdůležitější podle mě nebyla protože její výsledek nezměnil nic na rovnováze sil a její nerozhodný výsledek obě strany interpretovaly jako vlastní vítěztví.




Pokud se nemýlím, tak se Němcům provedl tzv. obrat lodí ve formaci, což bylo více, jak brilantní v té situaci ve které se nacházeli.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#445 Verze : 0
každopádně had má pravdu, v podstatě to nic nezměnilo. A zas tolik se toho za velké války na mořích nedělo, snad krom zpackané invaze do Osmanské říše a jejích úžin ...
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#495 Verze : 0
Bitva u Jutska (britské pojmenování) či bitva u Skagerraku (německé pojmenování) 31.5.1916 až 2.6.1916
Němci větší úspěch při ničení nepřítele - taktické vítěztví
Britové při větších ztvátách zachována převaha na moři a blokáda německa - strategické vítěztví.
Britské ztráty: 3 bitevní křižníky (Indefaatigable, Queen Mary, Invincible), 3 obrněné křižníky (Defence, Black prince, Warrior), 1 velitelská loď torpédoborců, 7 torpédoborců celkem 14 lodí o celkovém výtlaku 112 779 BRT
Německé ztráty: 1 bitevní křižník (Lützow), 1 řadová loď (Pommern), 4 lehké křižníky, 5 torpédoborců celkem 11 lodí o celkovém výtlaku 61 831 BRT
Poškození dlouhodobějšího charakteru:
Britové - 4 bitevní lodě, 3 bitevní křižníky, 4 lehké křižníky, 7 torpédoborců
Němci - 4 bitevní lodě, 4 bitevní křižníky, 1 lehký křižník, 1 torpédoborec


Znovupřipravenost k vyplutí - Britové 4 hodiny po návratu, Němci v půlce srpna.


Nějvětší dopad: Britové - ztráty torpédoborců, které chyběly proti ponorkám, Němci - zdecimování ztrátami a poškozeními Předzvědného svazu


Lidské ztráty:
Britové - 6 098 padlých, 509 raněných 177 zajatých
Němci - 2 446 padlých a 494 raněných
přičemž Němci zachraňovaly trocečníky jak vlastní tak cizí, ale Britové ani jednoho a raději zůstávaly na neovladatelných lodích ve snaze způsobit další ztráty Němcům. odhaduje se že zhruba za polovinu vlastních ztrát si mohou sami Britové tím že nezachraňovaly.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#507 Verze : 0

Citace - Admin :

každopádně had má pravdu, v podstatě to nic nezměnilo. A zas tolik se toho za velké války na mořích nedělo, snad krom zpackané invaze do Osmanské říše a jejích úžin ...



no na moři se toho dělo relativně dost, ale strategického významu dosáhla jenom ponorková válka němců a obchodní blokáda spojenců. Ostatní záležitosti neměly rozhodující vliv.
Menšího významu dosáhly:
Pohyb fronty v Belgii ovlivnil ponorkovou válku.
Nadvláda v Černém moři se podepsala na pohybu fronty na Kavkaze.
Vylodění u Gallipoli vykrvázelo nejlepší turecké síly, které chyběly na jiných frontách.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#508 Verze : 0
Podstatné je, že bitvu u Jutlandu vyhráli Nemci. Tem se toťiž povedlo dovést císarskou flotilu spet do nemeckých prístavu a bitvu vyhrát. Britum se naopak nepodarilo nemeckou flotilu dohonit, obklíčit a zničit a tím bitvu vlastne prohráli.
Nemecká flotila prišla v bitve jen o nekolik lodí a straty na životech byly prakticky minimálni, zatímco Královské námornictvo stratilo víc plavidel (hlavne menších-torpedoborce, torpedovky a lehké križníky) a mnelo daleko večší stráty na lidské síle.
Nemcum ale toto víťeztví bylo k ničemu, protože zachránená Hochseeflotte už z Kielu a Lübecku do konce války nevyplula. Až v 1918 roce dostaly nemečtí námorníci rozkaz vyplout a vybojovat poslední rozhodujíci bitvu. To je však rozhořčilo natolik, až rozpoutali vzpouru, která přerostla v celostátní a vedla až k podepsaní přímneží.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#1686 Verze : 0
Myslím, že táto bitka bola výhrou (strategickou) pre Anglicko, Nemci sa už potom na nič väčšie nezmohli.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#1693 Verze : 0
taktické vítězství je na straně Německa, ale strategické patří britům
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#1699 Verze : 0
Mimochodem v bitvě u Jutska se projevila konstrukční chyba britských bitevních křižníků tzv. "Beatty battlecruisers" tř. Invincible - slabé pancéřování palub - na to v podstatě dojel i HOOD
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#7182 Verze : 0
Ja souhlasim se vsemi kteri souhlasi, a nesouhlasim s temi kteri nesouhlasi Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#7219 Verze : 0
podľa mňa to bola remíza, lebo obe strany boli príliš opatrné
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#11132 Verze : 0
Ono bylo taky tezke honit Hochseeflotte potme a v mlze bez radaru. Prestoze Beatty a Jelicoe takovy pokus ucinili, udajne prchajici Nemce predjeli a zkrizili jim cestu, takze se do boje dostal jen zadni voj Anglicanu s prednim Nemcu. Hlavni sily obou lodstev se podruhe vubec nesetkaly.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#11144 Verze : 0
Jellicoe však mal v určitom momente možnosť bitku rozhodnúť, ale bol príliš opatrný
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#11197 Verze : 0
Myslím, že Němci byli spokojenější s výsledkem bitvy, i když nesplnili hlavní cíle způsobili nepříteli značně větší ztráty než sami utrpěli a unikli se svým loďstvem mnohem silnějšímu nepříteli.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#40460 Verze : 0
Němci sice způsobili Britům větší ztráty a ovážným manévrem unikli před přesilou domů, alestrategické vítězství bylo Britské . Od bitvy Německé hladinové lodě prakticky neopustili přístavy. Jellicoe možná mohl být razantnější ,ale loďstvo bylo pro Británii důležitější než pro Němce. Tak proč zbytečně riskovat?
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#41140 Verze : 0
Je pravda, že stragické vítězství patří Britům, ale platilo jen na čas. Němci byli několik měsíců hodně oslabeni především díky těžkému poškození svých bitevních křižníků, v té době mohli Britové německou Hochseeflote dost možná zničit. Po tom co Němci opravili své těžké lodě bylo všechno jako před bitvou u Jutska.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#41203 Verze : 0
Rozdil byl jen v tom ze nemci dospeli k nazoru ze konfrontace s mnohem pocetnejsim britskym lodstvem by priste mohla skoncit katastrofou.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49018 Verze : 0
spíše bych to vyjádřil že se rozhodli raději využívat své flotily jako hrozby na jejíž potenciální eliminaci vázaly značné spojenecké síly, než riskovat v bitvě těžké ztráty, které by Německo nahrazovalo s většími obtížemi než Spojenci. A i kdyby v další bitvě Němci zvítězily - utrpěné ztráty by nejspíše byly dost značné na to než aby se získaná převaha mohla uplatnit.


Nátlaková akce - potenciální hrozbou, byla tedy ekonomičtějším rozhodnutím.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49020 Verze : 0
Po pravdě je hodně težký určit, kdo vyhrál, ale myslím (k mému zařazení a vyznání překvapivě), že takticky vyhráli Britové.


Vedou mě k tomu tyto důvody - Britům se povedla geniální věc díky svému perfektnímu manévrování, takže v době střetu se nacházeli v nejlepší možné pozici. Vytvořily formaci ve tvaru písmene L a Němci se k nim přibližovali přesně do středu jejich formace to je do středu pravého úhlu. Tím pádem mohli Britové na ně pálit bočnímy salvami zatímco Němci mohli pouze předními popř. bočními předními děli. A to že provedli, jak zde někdo zmínil "obrat ve formaci" je myslím vedlejší, když brali roha Smile


To, že se při takové konstelaci bitvy zachránila většina německé flotily (je zázrak) má na svědomí asi toto:
1) Britové používali granáty, které vybuchovali okamžikem dotyku s nějakým předmětem, tudíž vybuchovali na palubě, dělech, nástavbách - ale ne uvnitř lodi, kde by způsobili větší problémy.
2) neuvěřitelná konstrukční výdrž německých bitevních křižníků - prakticky ty schytali většinu kanonády Britů.
Zkuste si někdo najít statistiky zásahů, to je neuvěřitelný ...


Kdyby používali Britové granáty se zpožděnou iniciací (jako Němci) tak myslím, že šla většina Hochseeflotte ke dnu. A to že Němci potopili tři křižníky bylo taky víceméně věcí náhody, díky konstrukční nedokonalosti, která později byla zkázou i pro Hooda, atd. Slabé panceřování paluby (Hood x Bismarck), ale navíc k tomu i velmi špatné řešení výtahové šachty a sklady munice, takže všechny tři byli potopený jednou náhodnou střelou, která prošla skrz výtahovou až do skladiště munice a pak .....


Strategicky je výhra jednoznačně na straně Britů, německá flotila už nikdy nevyplula ...
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49116 Verze : 0
Pokud vím, tak do postavení "příčka na T" se Britům podařilo dostat dokonce dvakrát, zkusim sehnat ty zásahy, myslim, že to bylo v nějaký knížce, to jediný co si z ní pamatuju je to, že bitevní křižník Derfflinger měl kolem 150 mrtvých a cca. 200-300 zraněných, je fakt, že německý bitevní křižníky to u Jutska těžce schytaly.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49141 Verze : 0
Britska flotila se v prubehu bitvy dokonce na par hodin dostala mezi nemce a jejich pristavy, ale Jellicoe se udajne obaval ponorek a tak dovolil nemcum proklouznout.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49381 Verze : 0
Dá se tedy říct, že Němci nakonec mohli být rádi, že to takhle dopadlo, Britové můžou být naštvaní jen na sebe, protože mohli Hochseeflote zničit.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49387 Verze : 0
To ano zhruba kolem 18 hodiny vecer byli anglicani mezi Hochseeflotte a jejimi pristavy a videli je proti zapadni obloze.Kdyby se vydali na ne daji jim nejspis poradne do tela.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49587 Verze : 0
Jo bitevní křižníky Němců to schytaly mapř na obázku křižníku Von der Tann.Jen díky tomu ,že kvalitou překonávali své nepřátelské křižníky vůbec byly schopny dojet do přístavu.


Webster :toje pro mě novinka o přítomnosti německých ponorek jsem neslzšel.


vom Fenstein:Britové podle mě dosáhli spíše vítězství strategického ,protože Německé lodě jim po celou válku už nedělali problémy a zůstaávaly v přístavech,. Jinak bitva u Jutska byla spíše Německým vítězstvím způsobili početnějšímu nepřítel na mořo pobažovaného za nepřemožitelného většíztráty.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49866 Verze : 0
Neni divu, ze jste o nich v souvislosti s bitvou u Jutska neslysel-zadne tam nebyly,ale britove se domnivali,ze by mohly byt a nechteli riskovat ztraty.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#49909 Verze : 0
Webster:Nemohu si pomoci ,ale rozhodnutíBritů bylo správné ,německé loďstvo bylo na ústupu a pro Británii byla existence mohutného námořnictva otázkou přežítí ,pro Němce ne ,Takže pokud se velitelé rozhodli kvůli údajné hrozbě stáhnout lodě a nepronásledovat protivníka ,učnili moudré rozhodnutí.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#50035 Verze : 0
S tim zcela souhlasim a nemel jsem v umyslu nejak to rozhodnuti kritizovat. Nemecke torpedoborce byly prvotridni a vsechny britske lode potopene u Jutska byly potopeny prave torpedoborci. a co se ponorek tyka take ukazaly co umi-treba Weddingen.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#50407 Verze : 0
K těm torpédoborcům, kdo potopil brit. bitevní křižníky, neřekl bych, že to byly torpédoborce.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#50417 Verze : 0
Nebudu to ted tvrdit najisto-mozna jsem se spletl, ale pokud mam verit siru Basilu L. Hartovi meli by to byt torpedoborce kdo potopil britske lode
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#50425 Verze : 0
Bitevní křižníky, konkrétně Queen Mary, Indefatigable a Invincible, byly potopeny německými bitevními křižníky-Lützow, Derfllinger, Moltke, Seydlitz a Von der Tann. Myslím, že jediné lodě, které potopily německé torpédoborce byly jiné torpédoborce.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#50504 Verze : 0
teď jsem se dočetl že poté co byl dán příkaz k opuštění SMS Lützow převzaly čtyři torpédoborce které jej doprovázely jeho posádku. Jeden z nich (G34 ?? nevím to jistě) měl na palubě 500 námořníků z Lützowu. Teda na to jak je velikej torpédoborec to muselo být strašně moc museli tam být namačkaní jak sardynky!
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122736 Verze : 0
No, namačkaní tam jistě byli, ale vzpomeň si na Dunkerque.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122744 Verze : 0
Ve vlastní bitvě u Jutska sehráli torpédoborce obou stran velice malý význam. Díky dělostřelbě vedené mezi obrněnci na velkou vzdálenost tak bylo jejich hlavní funkcí zachraňovat trosečníky z potopených lodí. Jedinou vážnou ofenzivní akcí bylo prakticky náhodné noční setkání britských torpédoborců s ustupujícími Němci.
15 britských torpédoborců pod velením komodora Wintoura se v noci okolo 1:40 1. června dostali do boje s hlavními silami ustupujích Němců. Britové vypálili torpéda a snažili se od Němců vzdálit, v nastálém zmatku ale torpédoborec Spitfire vrazil do přídě německé bitevní lodě Nassau a vážně ji poškodil. Torpédům pak padli za oběť předdreadnough Posen a lehký křižník Rostock, při vyhybání toprédům ještě došlo ke srážce potápějícího se Posenu s lehkým křižníkem Elbing, který utrpěl vážné poškození. Po zásahu německých bitevních lodí se Britové stáhli, v šarvátce ztratili torpédoborce Fortune, Tipperary, Ardent a Turbulent, další pak byli těžce poškozeny. Účet za celou bitvou zakončil poškozený pancéřový křižník Black Prince, který se během této noční přestřelky dostal do dráhy německých bitevních lodí, které ho rostříleli na padrť.


Co se týče vítězství v bitvě u Jutska nebo po německu u Skagerakku, domnívám se, že se vítězi stali Britové. Nejde o to, která strana vyšší ztráty nebo která předvedla více zdařilých manévrů. Základem vítězství Grand Fleet bylo zahnání Němců do domovských přístavů, odkud už do konce války nevypluli. Navíc velká část německých obrněnců doplula na základnu jen silou vůle (Derflinger, Von der Tann, Seydlitz) a jejich oprava trvala měsíce. Neméně důežitým faktorem byl také šok z bitvy u Viléma II., který měl panický strach o svoji hýčkanou flotilu a po bitvě u Jutska radši sázel na ponorkové loďstvo (na Tirpitzovo naléhání).


Jinak se mi nějak nezdá údaj o 500 trosečnících nabraných na palubu torpédoborce. Tehdejší německé měli výtlak pouze 600-700 tun a měli posádku 150-200 mužů...
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122794 Verze : 0
Nevím, ale výsledek bitvy bych spíše neoznačil: Britové vyhráli, ale spíš Němci nevyhráli, protože celková situace se vlastně nezměnila. Mám pocit, že nějaký Němec, nevím jestli novinář, či někdo z admirality bitvu označil za útok na žalářníka, který nakonec skončil v cele.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122802 Verze : 0
Je pravda, že bitva u Jutska byla poslední velkou námořní bitvu, do které vstupovalo Britské loďstvo z pozice nejsilnějšího loďstva na světě a proto se Britové spíše snažili udělit Němcům lekci v které by dokázali svoji nadřazenost. Z tohohle pohledu je třeba brát bitvu jako neúspěch Admirality, na druhou stranu Němci sami uznali nadvládu Grand Fleet a moře vyklidili. K výsledkům bitvy by se asi nejvíc hodilo pojmenování - vlastní bitva s nerozhodným výsledkem se získáním strategické výhody Britského loďstva...


Co se týče tolik diskutovaných bitevních křižníků třidy Indefatigable, je pravdou, že jejich velkou slabinou byla slabě pancéřovaná paluba (granáty s vertikálním dopadem pronikali hluboko do nitra lodi), ale taková byla tehdy koncepce britských stavitelů. Na úkor pancéřování přidali výzbroj (až 343 mm děla) a rychlost (až 28 uzlů). Pravou příčinnou zkázy bitevních křižníků Queen Mary, Indefatigable a Invincible bylo zásadní porušení bezpečnosti na lodích. Při dopravování korditu a nábojů ze skladišť do dělových věží zůstali otevřené bezpečnostní přepážky, bylo tomu tak z důvodu urychlení palby. Když však takto nezabezpečená loď dostala zásah do oblasti dělové věže, stačil jediný granát, aby celý obrněnec mohutně explodoval a okamžitě se potopil. Například Invincible byl potopen už třetí salvou Derflingeru. Po bitvě u Jutska začala Admiralita důsedně dbát na dodržování bezpečnosti při manipulaci s municí
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122900 Verze : 0
Ale bezpečnost při manipulaci s municí nestačila, některé lodě s těmito nedostatky byly sice modernizovány, ale pancéřování na těchto kritických místech stále nebylo dostačující, což se projevilo při potopení Hoodu.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122904 Verze : 0
Hood měl naprosto stejnou konstrukční vadu jako předchozí řada bitevních křižníků, tato chyba se ale během 1. světové války tolik neprojevila. Hlavní chybou Britů bylo, že zatímco se ve 20. a 30. letech mdernizovala výzbroj, pancéřování, munice a ostatní vybavení, tak Hood zůstával pořád s technikou z 1. války. Jediné co na něm bylo modernizováno byl lodní nátěr. Hood tedy byl na začátku 2. světové války největší lodí na světě, ale ve své podstatě už to byla zastaralá loď nehodící se do souboje s moderními loděmi.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#122938 Verze : 0
Na Spektre dávali seriál (2 diely) o Jutskej bitke. Odznela tam aj taká informácia, že na anglických lodiach bola zvýšená zásoba streliva z obavy pred skorým spotrebovaním munície. To znamenalo (ak je to pravda) aj to, že sklady najmä pre kordit boli preplnené a vaky boli naukladané, kde sa dalo. Samotných striel sa to tak netýkalo, tie zaberajú menší (o dosť) priestor. Navyše britský delostrelci boli vychovávaní a cvičení k tomu aby zachovávali vysokú rýchlosť streľby. To potom viedlo k tomu, čo bolo popísané vyššie - nedodržanie aj tých nedostatočných pravidiel so zaobchádzaním s muníciou. K tým pravidlám: v knihe J. Hrbka - Velká válka na moři sa píše, že Briti už pred vojnou mali k dispozícii nemecké predpisy (dokonalejšie) ale považovali to za kuriozitu a nezaviedli to do praxe (pravdepodobne práve preto, aby neznižovali rýchlosť streľby).
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#125386 Verze : 0
Pokud si dobre vzpominam, tak L. Hart v Historii prvni svetove valky shrnuje bitvu u Jutska pomerne vystizne asi takto: "Nejvetsi chybou bitvy u Jutska bylo, ze vlastne k zadne nedoslo." (i kdyz to byla nejvetsi namorni "bitva" 1.sv. valky)
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#150902 Verze : 0
To si výstižne napísal Nethar, ja som tiež pozeral ten seriál na Spektre a ešte aj mnoho ďalších o Jutskej bitke. Vlastne to bola jedina námorná bitka takého rozsahu, pretože v II. vojne sa takéto námorné prestrelky už v takom rozsahu zďaleka neodohrávali. Tiež sa tam ukázala nevýhoda krížníkov, aj keď ich palebná sila bola porovnateľná s palebnou silou bitevnej lode, pancierovanie bolo slabé. To sa prejavilo hlavne pri pancierovaní paluby, ked pri streľbe z veľkej dialky dopadali granáty pod prudkým uhlom a prerazili slabo opancierovanú palubu, čo malo katastrofálne následky!
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#187103 Verze : 0

Citace - M. BILSKÝ :

To si výstižne napísal Nethar, ja som tiež pozeral ten seriál na Spektre a ešte aj mnoho ďalších o Jutskej bitke. Vlastne to bola jedina námorná bitka takého rozsahu, pretože v II. vojne sa takéto námorné prestrelky už v takom rozsahu zďaleka neodohrávali. Tiež sa tam ukázala nevýhoda krížníkov, aj keď ich palebná sila bola porovnateľná s palebnou silou bitevnej lode, pancierovanie bolo slabé. To sa prejavilo hlavne pri pancierovaní paluby, ked pri streľbe z veľkej dialky dopadali granáty pod prudkým uhlom a prerazili slabo opancierovanú palubu, čo malo katastrofálne následky!



Very Happy Very Happy Very Happy Možná by stálo přečíst si celý tento thread ne jenom poslední stranu ...


Navíc co je to nevýhoda křižníku, pokud vím, křižník je konstruován s nějakým účelem a k tomu slouží, je logické, že nebude asi potípět dreadnoughty, atd. ??
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#187106 Verze : 0
Princip bitevního křižníku, ale také třeba "kapesní bitevní lodi", je: co je slabší dohonit, co je silnější před tím ujet. Problém bitevních křižníků u Jutska, ale třeba i HOODa v Dánském průlivu 1941, bylo, že je nasadili jako bitevní lodě.


Jinak postoj britů k bitvě u Jutska trefně glosoval W. Churchill: "Jellicoe byl jediný, který mohl prohrát válku během jednoho odpoledne". Cílem Němců bylo zničit část britské flotily, aby se jí početně vyrovnali a to jim nevyšlo. I po těžších ztrátách byla Grand Fleet silnější.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#187308 Verze : 0
To som mal na mysli aj ja, to čo píše JanChvojka, že pri Jutsku boli krížniky nasadené ako bitevné lode, aj ked palebnou silou sa im rovnať mohli ale pancierom určite nie. Inak ako si tam spomínal Hood, tak tam sa to preukázalu úplne presne, keď po zásahu loď explodovala a zachranili sa tuším iba traja námorníci.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#188868 Verze : 0
Účastnit se bitev těžkých hladinových lodí byl jeden z hlavních úkolů bitevních křižníků. Mělo jít vlastně o obdobu pancéřového křižníku, ale odpovídajícího dreadnoughtům. V bitvě měl svaz bitevních křižníků díky vyšší rychlosti obchvátit čelo nepřítele a soustředěnou palbou ničit nebo alespoň vážně poškodit bitevní lodě nepřítele. Tento úkol vyžadoval dostatečnou palebnou sílu, rychlost, ale i odolnost. Britské lodě byly sice rychlé a v palebné síle se rovnaly bitevním lodím, ale pancéřování bylo zcela nedostatečné. Mám pocit, že tyto plavidla se hodila spíše jako korzárské lodě. Otázka je, k čemu to Británii bylo, když německý námořní obchod byl hned od začátku války zničen dalekou blokádou. Mohly jistě i sloužit jako stihače německých korzárů, ale mám pocit, že krom likvidace svazu viceadmirála von Spee u Falkland ve roce 1914 byly bitevní křižníky stále drženy v domácích vodách jako součást Grand fleet.
Německá konstrukce odpovídala mnohem více požadavkům na opravdu "bitevní" křižník. Měly dostatečnou rychlost a výbornou odolnost. Výzbroj sice byla slabší než u anglických protějšků, ale jak ukázaly u Jutska, stále dokázaly citelně zasahovat. Právě u Jutska se projevila kvalita německých lodí. Dokázaly potopit tři anglické protějšky. Ztracen byl pouze Lutzow, který potopila vlastní posádka při návratu do přístavu.
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#262699 Verze : 0
v miniseriálu, který tu zmiňuje M.BILSKÝ (Bitva u Jutska - Souboj titánů) byl za hlavní důvod ztráty bitevních křižníků označen důraz Royal Navy na rychlosti střelby - na úkor bezpečnosti - pozotvíraly se téměř všechny dveře na cestě z prachárny do věží a nacpalo se po cestě co nejvíce prachových náloží. Pak stačil zásah kamkoliv do tohoto řetězu a ... zbytek známe. V tomto pořadu bylo zmíněno, že po bitvě byla vypracována zpráva, která na tyto praktiky poukazovala, ALE - Adm. Beaty, který v bitvě velel divizi bit. křižníků a který nahradil Adm. Jellicoea ve funkci velitele Home Fleet, tuto zprávu "stopil", protože ukazovala na něj, jako viníka! Samozřejmě, dnes si každý může stvořit hypotézu, jaká mu hoví ...
URL : https://www.valka.cz/Bitva-u-Jutska-t43#262714 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více