Název: Name: | Suchoj Su-20 | |
Originální název: Original Name: | Сухой Су-20 | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1972-DD.MM.1976 Dálněvýchodní strojírenský závod, Komsomolsk na Amuru / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1973-DD.MM.1976 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 138 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.12.1972 (v.č. 5501) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9880 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 18120 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13,681) m | |
Délka: Length: | 18,726 m | |
Výška: Height: | 4,857 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 38,492) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Ljulka AL-21F-3 - ťah: 76,49 kN; 109,83 kN s forsážou | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3630 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1350 km/h v m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 220 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 15200 m | |
Dolet: Range: | 1350 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2500 km | |
Výzbroj: Armament: | 2 x 30mm kanón NR-30 (2x 80 nábojov) do 4000 kg výzbroje na 8 závesníkoch - 4 x PL rakety R-60, R-3S, R-13M - neriadené rakety S-24 - bomby do kalibru 500 kg - bloky neriadených rakiet UB-32-57 - strelecký kontajner UPK-23-250 (max. 4 ks) - kazetový kontajner KMGU-1, KMGU-2 - zápalné nádrže ZB-500, ZB-500Š | |
Uživatelské státy: User States: | (var. A) (var. B) (var. B) (var. B) (var. B) (var. B, 2 ks z Egypta) | |
Poznámka: Note: | Zhrnutie informácií o vývoji typovej rady v článku Kód NATO: Fitter-C 1) pri nastavení krídla v uhle 30°, 10,025 pri nastavení v uhle 63° 2) pri nastavení krídla v uhle 30°, 34,45 m2 pri nastavení v uhle 63° | |
Zdroje: Sources: | Markovskij Viktor, Prochodčenko Igor: Istrebiteľ-bombardirovščik Su-17; Armada 21; Eksprint 2000 |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-20-kod-NATO-Fitter-C-t42946#527339Verze : 0
buko1
MOD
Suchoj Su-20
Už na začátku výroby Su-17M v roce 1972 rozhodly vrcholné stranické a státní orgány SSSR o výrobě jeho exportní varianty. Projekt, zpočátku nazvaný S-32MKI, později S-32MK - Su-20 byl hotov velmi rychle. Už 15. prosince 1972 letoun provedl první let, přičemž pro stavbu prvního prototypu byl využit první letoun Su-17M z 55. výrobní série (5501). Ještě před prvním letem byl představen zájemcům z Egypta a později z Iráku.
Letoun Su-20 plně odpovídal letounu Su-17M vyráběnému od 63. výrobní série, tedy s únosností 4000 kg a čtyřmi závěsníky pod trupem. Stejné byly i drakové systémy, avionika a motor AL-21F3. Hlavní rozdíl byl ve výzbroji. Pumová výzbroj byla stejná, včetně sdružených závěsníků MBD. Neřízená raketová výzbroj byla omezena pouze na rakety S-5 v raketometech UB-32A a rakety velké ráže S-24. Místo kanónových kontejnerů SPPU-22 mohl letoun nosit až čtyři kontejnery UPK-23-250. Navíc byly zavedeny protiletadlové řízené střely R-3S, v kuželu vstupu vzduchu do motoru byl instalován radiolokační dálkoměr SRD-5M. Ostatní výzbroj nebylo povoleno vyvážet.
Letoun byl vyráběn ve variantě A a B. Varianta A pro země Varšavské smlouvy (objednalo je Polsko) byly dodávány včetně zaměřovače PBK-2KL pro bombardování z horizontálního letu a ze stoupání a závěsníků BD-57FNM pro nesení jaderných pum. Varianta B pro země třetího světa byla bez zaměřovače PBK a jaderných závěsníků, měla upravený systém rozpoznání vlastní-cizí SRO-2 a starší typ radiostanice. Už po ukončení dodávek po roce 1976 byly některé polské letouny upraveny pro používání kontejneru komplexního průzkumu KKR-1 v exportní variantě (měl starší systém radiolokačního průzkumu). Údajně v roce 1979 byl dodatečně povolen vývoz protizemních řízených střel Ch-23, Poláci je ale nenakoupili. Letouny byly dále vyváženy do Egypta, Sýrie a Iráku.
V letech 1973 až 1976 bylo vyrobeno celkem 138 letounů. Na několik let to však byl poslední exportní letoun vybavený motorem AL-21F3. V roce 1976 ministerstvo leteckého průmyslu SSSR zakázalo jejich vývoz, vhledem k náběhu výroby letounů Su-24 a problémy s výrobou motorů. Nadále se v exportních nabídkách objevovaly jen stíhací bombardovací letouny MiG-23BN, Su-22 a Su-22M s motory R-29B-300. Zákaz byl odvolán v roce 1983.
Zdroj:
Jefim Gordon, Dmitrij Komisarov "Suchoj Su-7/Su17", Midland Publishing 2011
Viktor J. Markovskij, Igor V. Prichodčenko: Istrebitěl-bombardirovščik Su-17, Aviacia i kosmonavtika včera, segodnja i zavtra č. 10/2011.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-20-kod-NATO-Fitter-C-t42946#527315Verze : 0
Výkres Su-20

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-20-kod-NATO-Fitter-C-t42946#169402Verze : 0
buko1
MOD
V roce 1985 se do SRN dostala dvojice letounů Su-20 původně patřících egyptskému letectvu. Oba letouny obdržely německá označení 98+61 a 98+62 a byly testovány jednotkou WTD-61 v Manchingu. Do dnešních dnů se dochoval stroj 98+61, který vidíte na fotografii z leteckého muzea Berlín-Gatow. (©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-20-kod-NATO-Fitter-C-t42946#169528Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Polský exemplář umístěný na čerpací stanici u obce Broniszew
vlastní foto
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-20-kod-NATO-Fitter-C-t42946#309393Verze : 0
MART.in
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.