Main Menu
User Menu

Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D]

Sukhoi Su-25UTG / Суxoй Су-25УТГ

     
Název:
Name:
Suchoj Su-25UTG
Originální název:
Original Name:
Суxoй Су-25УТГ
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1989-DD.MM.1994 Ulan-Udenské letecké výrobní sdružení, Ulan-Ude /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1989-DD.MM.1994
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
14
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1988
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9790 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
13000 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
16500 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,36 m
Délka:
Length:
15,36 m
Výška:
Height:
5,20 m
Plocha křídla:
Wing Area:
30,10 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
548,17 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
Trupové:
no.1 - 1128 l
no.2 - 1250 l (sběrná nádrž)


Křídelní:
no.3 - 637 l
no.4 - 637 l


Celkový objem:
3660 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
950 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
58 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m
Dolet:
Range:
560 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km
Výzbroj:
Armament:
4 závěsníky BD3-251)


Podporovaná výzbroj a kontejnery:


4x PTB-800
4x PTB-1150
Uživatelské státy:
User States:

2)
3)
Poznámka:
Note:
1) původní "mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9
2) předáno pět letounů trupových čísel 04, 06, 07, 10 a 11 na námořní leteckou základnu Severomorsk-3, jeden letoun ztracen 27.11.1992 při havárii v prostoru Murmansk; čtyři postaveny dodatečně
3) předáno pět letounů trupových čísel 60, 61, 62, 63 a 64 na leteckou základnu Saki
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004
J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996
Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal
výstřižkový archiv leteckých časopisů
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#367989Verze : 0
Suchoj Su-25UTG Frogfoot B




V roce 1984 byly na Krymské letecké základně Saki zahájeny intenzivní zkoušky letounů Su-27K upravených pro vzlet z nových letadlových lodí třídy TAKR navazujících předchozí třídu Kijev.1)


V souvislosti s těmito zkouškami byl k pokusným vzletům přistaven i prototyp T8-4 postavený OKB Suchoj, která měla zájem obsadit spolu se stíhací i údernou složku palubního letectva. I přes předchozí pochyby byly výsledky zkoušek prototypu T8-4 překvapivě dobré a proto byly na pokyn velení námořní složky VVS zahájeny práce na projektu cvičné palubní verze Su-25UTG.


Su-25UTG vychází z projektu neúspěšného cvičného letounu Su-28(Su-25M, Su-25UT), který byl v podvozkové části zesílen a doplněn záchytným hákem pro zkrácené přistání na palubě letadlové lodi (původní antény radiovybavení na spodní části ocasu byly demontovány). Úpravy provedené na křídle potom zůstaly beze změny. První prototyp T8-UTG1 byl upraven ze sériového letounu Su-25UB, který byl upraven na standart letounu Su-28, doplněn výše zmíněnými úpravami, bylo demontováno původní pouzdro padáku a avionika byla doplněna bloky naváděcího přistávacího systému nutného pro provoz na letadlové lodi.


Letové zkoušky byly zahájeny v září 1988 a už 1.11.1988 přistál prototyp na palubě letadlové lodě Tbilisi. Oficiálně potom letové zkoušky pokračovaly až do roku 1992 kdy byla vyrobena malá desetikusová série letounů Su-25UTG pro potřeby námořního letectva. Do sestavy letadlové techniky na lodi Tbilisi ale zařazeny nebyly a byly používány pro výcvik námořních pilotů prováděný z pozemních základen. V současnosti je 5 letounů Su-25UTG v majetku letectva Ukrajiny, které je provozuje na krymské letecké základně Saki a zbylých 5 je v majetku letectva Ruské federace přičemž jeden byl ztracen při havárii 27.11.1992 nedaleko Murmanska.



1)Tyto letadlové lodě třídy TAKR s názvy Tbilisi (později přejmenována na Admiral Kuzněcov) a Riga (později přejmenována na Varjag) byly stejně jako letadlové lodě třídy Kijev vybaveny sešikmeným startovacím můstkem (ski-jump) pro usnadnění vzletu (obdobný startovací můstek mají i některé britské letadlové lodě operující s letouny Harrier). Tento můstek potom umožňoval použití upravených stávajících pozemních letounů namísto vývoje nových specializovaných námořních letadel.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169359Verze : 0
Su-25UTG rudá 11 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Srpen, 2003.


Sukhoi Su-25UTG Side view by Basil Zolotov
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Basil Zolotov

autor: Basil Zolotov

Web autora : https://basilzolotov.com/side-views/sukhoi-su-25utg/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#424690Verze : 1
MOD
Všetkých 10 kusov lietadiel Su-25UTG vyrobených v rokoch 1989-1990 v závode Ulan-Ude pôvodne slúžili pre potreby Čiernomorskej flotily zo základne na Kryme. Po rozdelení ZSSR zostalo 5 ks na území Ukrajiny (základňa Saki (Саки)) a 5 ks bolo presunutých na ruskú základňu Severnej Flotily - Severomorsk-3 (Североморск-3) pri Barentsovom mori.
Ukrajinské lietadlá mali (majú ?) trupové čísla 60, 61, 62, 63, 64, ruské 04, 07, 10, 11, 06.
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - (Internet)

(Internet)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169399Verze : 0
MOD
Fotografie z prvního přistání Su-25UTG na palubě letadlové lodi Tbilisi (Admiral Kuzněcov)
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169362Verze : 0
Su-25UTG rudá 12 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)


Автор: Игорь Бубин
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390054Verze : 0
MOD
Su-25UTG rudá 15 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)


Автор: Игорь Бубин
Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] - autor: Igor Bubin

autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390056Verze : 0
MOD