Název: Name: | Suchoj Su-25UTG | |
Originální název: Original Name: | Суxoй Су-25УТГ | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1989-DD.MM.1994 Ulan-Udenské letecké výrobní sdružení, Ulan-Ude / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1989-DD.MM.1994 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 14 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1988 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9790 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 13000 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 16500 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 14,36 m | |
Délka: Length: | 15,36 m | |
Výška: Height: | 5,20 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30,10 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 548,17 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | Trupové: no.1 - 1128 l no.2 - 1250 l (sběrná nádrž) Křídelní: no.3 - 637 l no.4 - 637 l Celkový objem: 3660 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 950 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 58 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7000 m | |
Dolet: Range: | 560 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2000 km | |
Výzbroj: Armament: | 4 závěsníky BD3-251) Podporovaná výzbroj a kontejnery: 4x PTB-800 4x PTB-1150 | |
Uživatelské státy: User States: | 2) 3) | |
Poznámka: Note: | 1) původní "mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9 2) předáno pět letounů trupových čísel 04, 06, 07, 10 a 11 na námořní leteckou základnu Severomorsk-3, jeden letoun ztracen 27.11.1992 při havárii v prostoru Murmansk; čtyři postaveny dodatečně 3) předáno pět letounů trupových čísel 60, 61, 62, 63 a 64 na leteckou základnu Saki | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004 J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996 Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal výstřižkový archiv leteckých časopisů |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#367989Verze : 0
Suchoj Su-25UTG Frogfoot B
V roce 1984 byly na Krymské letecké základně Saki zahájeny intenzivní zkoušky letounů Su-27K upravených pro vzlet z nových letadlových lodí třídy TAKR navazujících předchozí třídu Kijev.1)
V souvislosti s těmito zkouškami byl k pokusným vzletům přistaven i prototyp T8-4 postavený OKB Suchoj, která měla zájem obsadit spolu se stíhací i údernou složku palubního letectva. I přes předchozí pochyby byly výsledky zkoušek prototypu T8-4 překvapivě dobré a proto byly na pokyn velení námořní složky VVS zahájeny práce na projektu cvičné palubní verze Su-25UTG.
Su-25UTG vychází z projektu neúspěšného cvičného letounu Su-28(Su-25M, Su-25UT), který byl v podvozkové části zesílen a doplněn záchytným hákem pro zkrácené přistání na palubě letadlové lodi (původní antény radiovybavení na spodní části ocasu byly demontovány). Úpravy provedené na křídle potom zůstaly beze změny. První prototyp T8-UTG1 byl upraven ze sériového letounu Su-25UB, který byl upraven na standart letounu Su-28, doplněn výše zmíněnými úpravami, bylo demontováno původní pouzdro padáku a avionika byla doplněna bloky naváděcího přistávacího systému nutného pro provoz na letadlové lodi.
Letové zkoušky byly zahájeny v září 1988 a už 1.11.1988 přistál prototyp na palubě letadlové lodě Tbilisi. Oficiálně potom letové zkoušky pokračovaly až do roku 1992 kdy byla vyrobena malá desetikusová série letounů Su-25UTG pro potřeby námořního letectva. Do sestavy letadlové techniky na lodi Tbilisi ale zařazeny nebyly a byly používány pro výcvik námořních pilotů prováděný z pozemních základen. V současnosti je 5 letounů Su-25UTG v majetku letectva Ukrajiny, které je provozuje na krymské letecké základně Saki a zbylých 5 je v majetku letectva Ruské federace přičemž jeden byl ztracen při havárii 27.11.1992 nedaleko Murmanska.
1)Tyto letadlové lodě třídy TAKR s názvy Tbilisi (později přejmenována na Admiral Kuzněcov) a Riga (později přejmenována na Varjag) byly stejně jako letadlové lodě třídy Kijev vybaveny sešikmeným startovacím můstkem (ski-jump) pro usnadnění vzletu (obdobný startovací můstek mají i některé britské letadlové lodě operující s letouny Harrier). Tento můstek potom umožňoval použití upravených stávajících pozemních letounů namísto vývoje nových specializovaných námořních letadel.
V roce 1984 byly na Krymské letecké základně Saki zahájeny intenzivní zkoušky letounů Su-27K upravených pro vzlet z nových letadlových lodí třídy TAKR navazujících předchozí třídu Kijev.1)
V souvislosti s těmito zkouškami byl k pokusným vzletům přistaven i prototyp T8-4 postavený OKB Suchoj, která měla zájem obsadit spolu se stíhací i údernou složku palubního letectva. I přes předchozí pochyby byly výsledky zkoušek prototypu T8-4 překvapivě dobré a proto byly na pokyn velení námořní složky VVS zahájeny práce na projektu cvičné palubní verze Su-25UTG.
Su-25UTG vychází z projektu neúspěšného cvičného letounu Su-28(Su-25M, Su-25UT), který byl v podvozkové části zesílen a doplněn záchytným hákem pro zkrácené přistání na palubě letadlové lodi (původní antény radiovybavení na spodní části ocasu byly demontovány). Úpravy provedené na křídle potom zůstaly beze změny. První prototyp T8-UTG1 byl upraven ze sériového letounu Su-25UB, který byl upraven na standart letounu Su-28, doplněn výše zmíněnými úpravami, bylo demontováno původní pouzdro padáku a avionika byla doplněna bloky naváděcího přistávacího systému nutného pro provoz na letadlové lodi.
Letové zkoušky byly zahájeny v září 1988 a už 1.11.1988 přistál prototyp na palubě letadlové lodě Tbilisi. Oficiálně potom letové zkoušky pokračovaly až do roku 1992 kdy byla vyrobena malá desetikusová série letounů Su-25UTG pro potřeby námořního letectva. Do sestavy letadlové techniky na lodi Tbilisi ale zařazeny nebyly a byly používány pro výcvik námořních pilotů prováděný z pozemních základen. V současnosti je 5 letounů Su-25UTG v majetku letectva Ukrajiny, které je provozuje na krymské letecké základně Saki a zbylých 5 je v majetku letectva Ruské federace přičemž jeden byl ztracen při havárii 27.11.1992 nedaleko Murmanska.
1)Tyto letadlové lodě třídy TAKR s názvy Tbilisi (později přejmenována na Admiral Kuzněcov) a Riga (později přejmenována na Varjag) byly stejně jako letadlové lodě třídy Kijev vybaveny sešikmeným startovacím můstkem (ski-jump) pro usnadnění vzletu (obdobný startovací můstek mají i některé britské letadlové lodě operující s letouny Harrier). Tento můstek potom umožňoval použití upravených stávajících pozemních letounů namísto vývoje nových specializovaných námořních letadel.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169359Verze : 0
Su-25UTG rudá 11 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Srpen, 2003.
Sukhoi Su-25UTG Side view by Basil Zolotov
autor: Basil Zolotov
Web autora : http://basilzolotov.com/side-views/sukhoi-su-25utg/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Srpen, 2003.
Sukhoi Su-25UTG Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | Suchoj |
Typ letounu | Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | rudá 11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 3. letka 279. SPSLP |
Základna | Námořní základna Severomorsk |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.08.2003 |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | http://basilzolotov.com/side-views/sukhoi-su-25utg/ |
autor: Basil Zolotov
Web autora : http://basilzolotov.com/side-views/sukhoi-su-25utg/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#424690Verze : 2
MART.in
MOD
Všetkých 10 kusov lietadiel Su-25UTG vyrobených v rokoch 1989-1990 v závode Ulan-Ude pôvodne slúžili pre potreby Čiernomorskej flotily zo základne na Kryme. Po rozdelení ZSSR zostalo 5 ks na území Ukrajiny (základňa Saki (Саки)) a 5 ks bolo presunutých na ruskú základňu Severnej Flotily - Severomorsk-3 (Североморск-3) pri Barentsovom mori.
Ukrajinské lietadlá mali (majú ?) trupové čísla 60, 61, 62, 63, 64, ruské 04, 07, 10, 11, 06.
(Internet)
Ukrajinské lietadlá mali (majú ?) trupové čísla 60, 61, 62, 63, 64, ruské 04, 07, 10, 11, 06.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Internet)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169399Verze : 0
buko1
MOD
Fotografie z prvního přistání Su-25UTG na palubě letadlové lodi Tbilisi (Admiral Kuzněcov)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#169362Verze : 0
Su-25UTG rudá 12 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)
Автор: Игорь Бубин
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)
Автор: Игорь Бубин
Období | - |
Výrobce | Suchoj |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | rudá 12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Igor Bubin |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Suchoj |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Jinak nestandardní |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | rudá 12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Námořní základna Severomorsk |
Datum (DD.MM.RRRR) | 30.08.2010 |
Autor | Igor Bubin |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Suchoj Su-25UTG [kód NATO: Frogfoot-D] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | rudá 12 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | Igor Bubin |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390054Verze : 0
MART.in
MOD
Su-25UTG rudá 15 3. letky "Vrabci" 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku "dvojnásobného hrdiny Sovětského Svazu Borise Safonova" Severní floty (279-й отдельный корабельный истребительный авиационный полк имени дважды Героя Советского Союза Бориса Сафонова, Северный флот) ze základny Severomorsk .
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)
Автор: Игорь Бубин
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Foceno srpen 2010 Saki-Novofedorovka (279. pluk zde byl na výcviku)
Автор: Игорь Бубин
Období | - |
Výrobce | Suchoj |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | rudá 15 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 31.08.2010 |
Autor | Igor Bubin |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
autor: Igor Bubin
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25UTG-kod-NATO-Frogfoot-D-t42937#390056Verze : 0
MART.in
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.