Název: Name: | Suchoj Su-25 | |
Originální název: Original Name: | Суxoй Су-25 | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1978-DD.MM.1989 Tbiliský letecký závod G. Dimitrova, Tbilisi / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1978-DD.MM.1989 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 582 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.02.1975 T6-1 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9340 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 14530 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 17530 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 14,36 m | |
Délka: Length: | 15,36 m | |
Výška: Height: | 5,20 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30,10 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 584 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Tumanskij R-95Š o tahu 40,21 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | Trupové: no.1 - 1128 l no.2 - 1250 l (sběrná nádrž) Křídelní: no.3 - 637 l no.4 - 637 l Celkový objem: 3660 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 950 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 58 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7000 m | |
Dolet: Range: | 500 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1950 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný AO-17 ráže 30mm se zásobou 250 nábojů 2 závěsníky PD-62-81) 8 závěsníků BD3-252) Podporovaná výzbroj a kontejnery: 2x R-60 / R-60M3) 32x FAB-1004) 8x FAB-250 8x FAB-500 32x OFAB-1004) 8x OFAB-250 8x OFAB-500 8x ZB-500 8x PB-250 8x RBK-250 8x RBK-500 8x BetAB-500ŠP 8x ODAB-500 2x IAB-500 6x KMGU-2 8x UB-32M/57 8x B-8M1 8x B-13L 8x S-24B5) 8x S-25OF6) 8x S-25OFM6) 4x SPPU-22-017) 4x S-25L6) 4x Ch-25ML8) 4x Ch-25MP8) 4x Ch-29L9) 4x Ch-29T9) 2x Ch-58E10) 1x SPS-141MVG-E11) 1x BA-58 Vjuga12) 4x PTB-80013) 4x PTB-115013) | |
Uživatelské státy: User States: | ? ? | |
Poznámka: Note: | sériové letouny vyráběny dle prototypového výrobního etalonu T8-11 1)závěsné body 1 a 11 2)závěsné body 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 a 10 3)s adaptérem APU-60-IM na závěsnících PD-62-8 4)s hromadným závěsníkem MBD2-67U 5)s adaptérem APU-68UM2 či APU-68UME1 6)s vypouštěcím zařízením PU-O-25 7)závěsné body 4, 5, 7 a 8 8)s adaptérem APU-68UM2 na závěsných bodech 3, 4, 8 a 9 9)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 5 a 7 10)s adaptérem AKU-58E na závěsných bodech 4 a 8 11)závěsný bod 3, neodhoditelný 12)centrální závěsník (6) 13)"mokré" závěsné body 3, 5, 7 a 9 | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim; Alan Dawes: Sukhoi Su-25 Frogfoot: Close Air Support Aircraft. London: Airlife, 2004 J.Bašný; J.Brázda; M.Ovčáčík; K.Susa: Su-25 all variants. 4+, 1996 Sukhoi Frogfoots in action. Squadron Signal výstřižkový archiv leteckých časopisů |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#367639Verze : 0
Suchoj Su-25 Frogfoot A
Prvních dvanáct letounů Su-25 bylo vyrobeno na základě původního prototypového etalonu T8-11 a v dubnu 1981 byly zařazeny do výzbroje nově vzniklé 200.samostatné bitevní letky (později 60.OŠAP). Tato bitevní letka byla v rámci zkoušek nových letounů převelena do Afghánistánu, kde letouny Su-25 testovala v podmínkách reálného boje. Na základě jejich zkušeností byly původní dvě kazety ASO-2 s infračervenými klamnými cíli rozšířeny na 4 a navíc byla čtveřice dalších kazet ASO-2 namontována i nad zadní část motorových gondol (dvě kazety nad každou gondolou). Protože nové ruční protiletadlové rakety Stinger nejčastěji zasahovaly motorovou část letounů (200.samostatná bitevní letka v průběhu bojů v Afghánistánu odepsala 5 letounů Su-25 - 3 letouny se podařilo dovléct na letiště, jeden musel pilot nouzově opustit katapultáží a jeden se po zásahu přídě zřítil přičemž pilot při dopadu zahynul) bylo rozhodnuto kompletně překonstruovat pancéřovou ochranu motorových gondol. Jejich zadní část dostala zasílené pancéřování a navíc byl levý motor doplněn pancéřovou vanou odolnou proti palbě projektily až do ráže 20 mm. Mezi motorovou gondolu a trup byly potom namontovány pancéřové desky zabraňující rozlomení letounu v případě zásahu do této části. Z dalších úprav lze jmenovat nahrazení původních táhel řízení z lehkých slitin ocelovými a rozšíření stávajícího protipožárního systému z oblasti motorových gondol také na střední část trupu.
Takto upravené letouny začaly být zaváděny do výzbroje bitevních letek VVS jako základní bitevní letoun. U pozdějších sérií došlo ještě k několika drobným úpravám jako doplnění pevných svislých stínítek bránících oslnění pilota výklopnými světlomety v koncových vřetenech křídel, změna tvaru vzpěr překrytu kabiny, nové ústí kanonu GŠ-2-30 s účinnými deflektory, změna disků předního podvozkového kola a změna rozmístění trupových čidel a antén.
Výroba základního modelu Su-25 skončila v roce 1992 a konečný počet vyrobených strojů skončil na čísle 710 kusů. Po rozpadu SSSR byla část těchto letounů předána letectvům nástupnických států v těchto počtech:
Bělorusko 3 pluky
Ukrajina 80 kusů
Turkmenistán 1 pluk
Ázerbajdžán 1 pluk
Uzbekistán 1 letka
Gruzie 8 kusů
Arménie 4 kusy
S nově vzniklé Ruské federaci zůstalo asi 300 kusů Su-25 přičemž velká většina je dodnes v provozu.
Prvních dvanáct letounů Su-25 bylo vyrobeno na základě původního prototypového etalonu T8-11 a v dubnu 1981 byly zařazeny do výzbroje nově vzniklé 200.samostatné bitevní letky (později 60.OŠAP). Tato bitevní letka byla v rámci zkoušek nových letounů převelena do Afghánistánu, kde letouny Su-25 testovala v podmínkách reálného boje. Na základě jejich zkušeností byly původní dvě kazety ASO-2 s infračervenými klamnými cíli rozšířeny na 4 a navíc byla čtveřice dalších kazet ASO-2 namontována i nad zadní část motorových gondol (dvě kazety nad každou gondolou). Protože nové ruční protiletadlové rakety Stinger nejčastěji zasahovaly motorovou část letounů (200.samostatná bitevní letka v průběhu bojů v Afghánistánu odepsala 5 letounů Su-25 - 3 letouny se podařilo dovléct na letiště, jeden musel pilot nouzově opustit katapultáží a jeden se po zásahu přídě zřítil přičemž pilot při dopadu zahynul) bylo rozhodnuto kompletně překonstruovat pancéřovou ochranu motorových gondol. Jejich zadní část dostala zasílené pancéřování a navíc byl levý motor doplněn pancéřovou vanou odolnou proti palbě projektily až do ráže 20 mm. Mezi motorovou gondolu a trup byly potom namontovány pancéřové desky zabraňující rozlomení letounu v případě zásahu do této části. Z dalších úprav lze jmenovat nahrazení původních táhel řízení z lehkých slitin ocelovými a rozšíření stávajícího protipožárního systému z oblasti motorových gondol také na střední část trupu.
Takto upravené letouny začaly být zaváděny do výzbroje bitevních letek VVS jako základní bitevní letoun. U pozdějších sérií došlo ještě k několika drobným úpravám jako doplnění pevných svislých stínítek bránících oslnění pilota výklopnými světlomety v koncových vřetenech křídel, změna tvaru vzpěr překrytu kabiny, nové ústí kanonu GŠ-2-30 s účinnými deflektory, změna disků předního podvozkového kola a změna rozmístění trupových čidel a antén.
Výroba základního modelu Su-25 skončila v roce 1992 a konečný počet vyrobených strojů skončil na čísle 710 kusů. Po rozpadu SSSR byla část těchto letounů předána letectvům nástupnických států v těchto počtech:
Bělorusko 3 pluky
Ukrajina 80 kusů
Turkmenistán 1 pluk
Ázerbajdžán 1 pluk
Uzbekistán 1 letka
Gruzie 8 kusů
Arménie 4 kusy
S nově vzniklé Ruské federaci zůstalo asi 300 kusů Su-25 přičemž velká většina je dodnes v provozu.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168583Verze : 0
Su-25 ze stavu letectva VVS
Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.
Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fotografie pocházející z testovacího nasazení prvních letounů Su-25 u 200.samostatné bitevní letky v Afghánistánu.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Su-25 pozdějšího provedení.Za povšimnutí stojí plná nálož bomb FAB-100 (4 na každém závěsníku)
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#168597Verze : 0
Su-25 ("modrá 66"), Ústřední muzeum vojenského letectva Ruské federace, Monino, 2006. Letoun byl vyroben v dubnu 1982 a do moninského muze byl předán 15. září 1990.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#186702Verze : 1
Snake
MOD
Su-25 ("modrá 29") z výzbroje turkmenistánského letectva.
zdroj:
na základni Aktepe-Bezmein
zdroj:
https://www.reddit.com/r/MilitaryPorn
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Suchoj Su-25 [kód NATO: Frogfoot-A] |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.2012 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
na základni Aktepe-Bezmein
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#542102Verze : 1
wlasto
MOD
O bojové odolnosti tohoto stroje snad nejlépe svědčí tato fotografie.
Zdroj:
www.facebook.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Suchoj Su-25K [kód NATO: Frogfoot-A] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
www.facebook.com
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-25-kod-NATO-Frogfoot-A-t42737#663292Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.