Název: Name: | Jakovlev Jak-9PD | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9ПД | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.01.1944 Omský letecký závod č. 166, Omsk / DD.04.1944-DD.07.1944 Letecký opravárenský závod č. 301, Chimki / | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1944-DD.07.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp Omsk 30 sériových letadel Chimki | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.01.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2100 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3030 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | |
Délka: Length: | 8,870 m | |
Výška: Height: | 3,000 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 176,676 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-106PV kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 007 kW při 2 800 ot./min a 1 007 kW v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-105TL s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 800 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 275 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 610 km/h v 10500 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 25,0 min do 11000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13500 m | |
Dolet: Range: | 598 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Š-20M ráže 20 mm střílející osou vrtule s 60 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Základem tohoto letounu byl důsledně odlehčený Jak-9U s výškovým motorem VK-106PV | |
Zdroje: Sources: | https://www.airpages.ru/ru/yak9pd.shtml https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9pd.html https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BA-9 www.wunderwaffe.narod.ru archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9PD-1944-t42472#167635Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-9PD (1944) - Historie:
čtvrtá varianta výškového stíhače Jak-9PD pochází z roku 1944. Za základ výškového letounu byl vybrán Jakovlev Jak-9U. Vestavěn byl výškový motor M-106PV a bylo provedeno mnoho dalších úprav, které měly letoun co možno nejvíce odlehčit. To se nakonec povedlo a výsledná hmotnost prázdného letounu klesla až na pouhých 2 100 kilogramů. Odlehčení bylo velmi důsledné, výzbroj tvořil jeden kanón Š-20M se pouhými šedesáti náboji, paliva a oleje bylo neseno jen nejnutnější množství a pro úsporu hmotnosti byly demontovány např. i vztlakové klapky.
Úpravami prošlo také chlazení motoru a oleje, byl instalován mohutnější chladič chladící kapaliny a konečně bylo vyřešeno chlazení vzduchu za kompresorem - vstřikováním vody a lihu, zvýšeny byly otáčky kompresoru. Charakteristickým znakem byla také vrtule se širokými listy.
Letoun operoval ve výškách 12 500 – 13 100 metrů a je zaznamenán výstup až na 13 500 metrů, tím se konečně podařilo splnit zadání, které OKB Jakovleva dostala v listopadu 1942.
Moskevský výrobní závod č.301 zahájil třicetikusovou sériovou výrobu, tyto letouny byly ve výzbroji leteckého pluku PVO ale zřejmě do bojů již nezasáhly.
čtvrtá varianta výškového stíhače Jak-9PD pochází z roku 1944. Za základ výškového letounu byl vybrán Jakovlev Jak-9U. Vestavěn byl výškový motor M-106PV a bylo provedeno mnoho dalších úprav, které měly letoun co možno nejvíce odlehčit. To se nakonec povedlo a výsledná hmotnost prázdného letounu klesla až na pouhých 2 100 kilogramů. Odlehčení bylo velmi důsledné, výzbroj tvořil jeden kanón Š-20M se pouhými šedesáti náboji, paliva a oleje bylo neseno jen nejnutnější množství a pro úsporu hmotnosti byly demontovány např. i vztlakové klapky.
Úpravami prošlo také chlazení motoru a oleje, byl instalován mohutnější chladič chladící kapaliny a konečně bylo vyřešeno chlazení vzduchu za kompresorem - vstřikováním vody a lihu, zvýšeny byly otáčky kompresoru. Charakteristickým znakem byla také vrtule se širokými listy.
Letoun operoval ve výškách 12 500 – 13 100 metrů a je zaznamenán výstup až na 13 500 metrů, tím se konečně podařilo splnit zadání, které OKB Jakovleva dostala v listopadu 1942.
Moskevský výrobní závod č.301 zahájil třicetikusovou sériovou výrobu, tyto letouny byly ve výzbroji leteckého pluku PVO ale zřejmě do bojů již nezasáhly.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-9PD (1944) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9PD-1944-t42472#167636Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.