Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9PD (1944)

Yakovlev Yak-9PD (1944)

Яковлев Як-9ПД (1944)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9PD
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9ПД
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.01.1944 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
DD.04.1944-DD.07.1944 Letecký opravárenský závod č. 301, Chimki /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.07.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp Omsk
30 sériových letadel Chimki
První vzlet:
Maiden Flight:
12.01.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2100 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3030 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,870 m
Výška:
Height:
3,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,676 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-106PV kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 007 kW při 2 800 ot./min a 1 007 kW v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-105TL s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 800 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
275 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
610 km/h v 10500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
25,0 min do 11000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13500 m
Dolet:
Range:
598 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Š-20M ráže 20 mm střílející osou vrtule s 60 náboji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Základem tohoto letounu byl důsledně odlehčený Jak-9U s výškovým motorem VK-106PV
Zdroje:
Sources:
https://www.airpages.ru/ru/yak9pd.shtml
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9pd.html
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BA-9
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9PD-1944-t42472#167635Verze : 0
MOD
Jakovlev Jak-9PD (1944) - Historie:


čtvrtá varianta výškového stíhače Jak-9PD pochází z roku 1944. Za základ výškového letounu byl vybrán Jakovlev Jak-9U. Vestavěn byl výškový motor M-106PV a bylo provedeno mnoho dalších úprav, které měly letoun co možno nejvíce odlehčit. To se nakonec povedlo a výsledná hmotnost prázdného letounu klesla až na pouhých 2 100 kilogramů. Odlehčení bylo velmi důsledné, výzbroj tvořil jeden kanón Š-20M se pouhými šedesáti náboji, paliva a oleje bylo neseno jen nejnutnější množství a pro úsporu hmotnosti byly demontovány např. i vztlakové klapky.
Úpravami prošlo také chlazení motoru a oleje, byl instalován mohutnější chladič chladící kapaliny a konečně bylo vyřešeno chlazení vzduchu za kompresorem - vstřikováním vody a lihu, zvýšeny byly otáčky kompresoru. Charakteristickým znakem byla také vrtule se širokými listy.
Letoun operoval ve výškách 12 500 – 13 100 metrů a je zaznamenán výstup až na 13 500 metrů, tím se konečně podařilo splnit zadání, které OKB Jakovleva dostala v listopadu 1942.
Moskevský výrobní závod č.301 zahájil třicetikusovou sériovou výrobu, tyto letouny byly ve výzbroji leteckého pluku PVO ale zřejmě do bojů již nezasáhly.
Jakovlev Jak-9PD (1944) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9PD-1944-t42472#167636Verze : 0
MOD