Název: Name: | Sopwith T.1 Cuckoo | |
Originální název: Original Name: | Sopwith T.1 Cuckoo | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.06.1917-DD.01.1919 Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston / DD.MM.1918-DD.MM.191R Blackburn Aeroplane and Motor Co., Ltd., Leeds / DD.MM.1918-DD.MM.191R The Fairfield Shipbuilding & Engineering Co., Ltd., Glasgow / DD.MM.1918-DD.MM.191R Pegler & Co., Ltd., Doncaster / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1918-DD.01.1919 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 233: 1 Sopwith 162 Blackburn 50 Fairfield 20 Pegler | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.06.1917 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 997 1) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1761 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 14.25 m | |
Délka: Length: | 8.69 m | |
Výška: Height: | 3.25 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 52.58 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mk.I: Sunbeam Arab o výkonu 149 kW Mk:II: Wolseley Viper o výkonu 149 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 166.6 2) km/h v 610 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15.75 min do 1981 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3688 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 18in torpédo Mk. IX | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Vytrvalost: 4 h Cuckoo Mk.II: 1) 1013 kg 2) 148.9 km/h v 1981 m (Cuckoo Mk.I ve stejné výšce zvládl 165 km/h) | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Sopwith B.1 & T.1 Cuckoo, Windsock Datafile No.90. Albatros Productions, Berkhamsted 2001. ISBN 1-902207-41-6. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Mason, Francis K. The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5 Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5. www.britishaircraft.co.uk https://www.airwar.ru/enc/bww1/cuckoo.html |
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Sopwith |
Typ letounu | Sopwith T.1 Cuckoo |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | N74 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 23.07.1917 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp v RNAS Port Victoria, Isle of Grain; Na rodíl od sériových strojů měl motor Hispano-Suiza, sériové stroje dostaly jeho licenční verze - Arab a později o něco spolehlivější Viper.
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#397743Verze : 0
Aubi
MOD
Sopwith Cuckoo
Torpédový bombardér Sopwith Cuckoo představuje první torpédový bombardér, který byl navržen přímo pro operace z letadlových lodí. Podnětem pro zahájení práce na tomto letounu byl záměr tehdejšího velitele britské Grand Fleet napadnout torpédovými bombardéry německou flotilu Hochseeflotte přímo na jejich kotvišti a tam ji zničit. Jako nosič torpédových bombardérů byla zamýšlena letadlová loď HMS Argus, takže nové letouny měly být navrženy přímo namíru Argusu.
Do konstrukce nového letounu se pustila firma Sopwith Aviation Company, která v roce 1917 zkonstruovala dvouplošný kolový torpédový bombardér Sopwith Cuckoo. Nový letoun měl celodřevěnou konstrukci vyztuženou napínacími lanky a plátěný impregnovaný potah. Aby bylo možné naložit maximální množství těchto letounů na palubu, byly vybaveny tehdy horkou novinkou-skládacími křídly, které se skládaly směrem dozadu pomocí kloubu na odtokové hraně křídel. Výzbroj letounu tvořilo jedno letecké torpédo Mk.IX ráže 457 mm. Protože letoun byl jednomístný, nenesl žádnou defenzivní výzbroj (předpokládalo se že bude doprovázen navalizovanými stíhačkami Sopwith Camel). Letoun byl vybaven jedním řadovým motorem Sunbeam Arab s lehkým pancéřováním čelního chladiče.
První zálet letounu Sopwith Cuckoo proběhl v červnu 1917 a po zalétání na něm byla uskutečněna řada letových testů především z paluby HMS Argus. Tyto testy se ale protáhly natolik,že první sériové letouny se k jednotkám RAF a RNAS dostaly až v září 1918 kdy už bylo na jejich bojové nasazení pozdě (především díky zamítnutí Beatyho plánu). Ve výzbroji tří, respektive dvou perutí RAF se Sopwith Cuckoo udržel až do 1.4.1923 kdy byly Sopwithy Cuckoo definitivně vyřazeny a perutě s nimi létající rozpuštěny. Několik kusů Sopwith Cuckoo bylo v roce 1919 dodáno do Japonska, kde z nich byla vytvořena samostatná letka operující až do roku 1920.
Perutě RAF vybavené letouny Sopwith Cuckoo (převzato ze serveru www.wikipedia.org)
185.peruť - Sopwith Cuckoo využívala od října 1918 do svého rozpuštění v roce 1919 (letouny byly následně předány do Japonska)
186.peruť - Sopwith Cuckoo používala od prosince 1918 až do roku 1920 kdy byla reorganizována na 210.peruť
210.peruť - Vznikla v roce 1920 reorganizací z 186.perutě a Sopwith Cuckoo používala až do svého rozpuštění 1.4.1923
Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček:Vojenská letadla I
Torpédový bombardér Sopwith Cuckoo představuje první torpédový bombardér, který byl navržen přímo pro operace z letadlových lodí. Podnětem pro zahájení práce na tomto letounu byl záměr tehdejšího velitele britské Grand Fleet napadnout torpédovými bombardéry německou flotilu Hochseeflotte přímo na jejich kotvišti a tam ji zničit. Jako nosič torpédových bombardérů byla zamýšlena letadlová loď HMS Argus, takže nové letouny měly být navrženy přímo namíru Argusu.
Do konstrukce nového letounu se pustila firma Sopwith Aviation Company, která v roce 1917 zkonstruovala dvouplošný kolový torpédový bombardér Sopwith Cuckoo. Nový letoun měl celodřevěnou konstrukci vyztuženou napínacími lanky a plátěný impregnovaný potah. Aby bylo možné naložit maximální množství těchto letounů na palubu, byly vybaveny tehdy horkou novinkou-skládacími křídly, které se skládaly směrem dozadu pomocí kloubu na odtokové hraně křídel. Výzbroj letounu tvořilo jedno letecké torpédo Mk.IX ráže 457 mm. Protože letoun byl jednomístný, nenesl žádnou defenzivní výzbroj (předpokládalo se že bude doprovázen navalizovanými stíhačkami Sopwith Camel). Letoun byl vybaven jedním řadovým motorem Sunbeam Arab s lehkým pancéřováním čelního chladiče.
První zálet letounu Sopwith Cuckoo proběhl v červnu 1917 a po zalétání na něm byla uskutečněna řada letových testů především z paluby HMS Argus. Tyto testy se ale protáhly natolik,že první sériové letouny se k jednotkám RAF a RNAS dostaly až v září 1918 kdy už bylo na jejich bojové nasazení pozdě (především díky zamítnutí Beatyho plánu). Ve výzbroji tří, respektive dvou perutí RAF se Sopwith Cuckoo udržel až do 1.4.1923 kdy byly Sopwithy Cuckoo definitivně vyřazeny a perutě s nimi létající rozpuštěny. Několik kusů Sopwith Cuckoo bylo v roce 1919 dodáno do Japonska, kde z nich byla vytvořena samostatná letka operující až do roku 1920.
Perutě RAF vybavené letouny Sopwith Cuckoo (převzato ze serveru www.wikipedia.org)
185.peruť - Sopwith Cuckoo využívala od října 1918 do svého rozpuštění v roce 1919 (letouny byly následně předány do Japonska)
186.peruť - Sopwith Cuckoo používala od prosince 1918 až do roku 1920 kdy byla reorganizována na 210.peruť
210.peruť - Vznikla v roce 1920 reorganizací z 186.perutě a Sopwith Cuckoo používala až do svého rozpuštění 1.4.1923
Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček:Vojenská letadla I
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#186021Verze : 0
Sopwith Cuckoo po odhození torpéda. Fotografie je převzata ze serveru www.ctie.monash.edu.au
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#186022Verze : 0
Napriek tomu že lietadlo vyvinul a zalietal Sopwith (prototyp B.1 s motorom Hispano Suiza), samotnú výrobu okrem prototypu zabezpečili iné továrne:
Blackburn (162 ks)
Fairfield Engineering (50 kusov)
Pegler (20 kusov).
Okrem toho v rámci kusov s továrne Blackburn boli tri postavené s motorom Wolseley Viper. Tie sú značené ako Cuckoo Mk. II. V roku 1919 bolo postavených niekoľko lietadiel s motorom Rolls-Royce Falcon III (o výkone 275 koní), tie sa značia ako Cuckoo Mk. III.
zdroje:
avia.russian.ee
www.britishaircraft.co.uk
Blackburn (162 ks)
Fairfield Engineering (50 kusov)
Pegler (20 kusov).
Okrem toho v rámci kusov s továrne Blackburn boli tri postavené s motorom Wolseley Viper. Tie sú značené ako Cuckoo Mk. II. V roku 1919 bolo postavených niekoľko lietadiel s motorom Rolls-Royce Falcon III (o výkone 275 koní), tie sa značia ako Cuckoo Mk. III.
zdroje:
avia.russian.ee
www.britishaircraft.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#232397Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.