Main Menu
User Menu

Short Stirling B Mk.I

     
Název:
Name:
Short Stirling B Mk.I
Originální název:
Original Name:
Short Stirling B Mk.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1940-DD.MM.1942 Short Brothers Ltd., Rochester
DD.10.1940-DD.MM.194R Short & Harland Ltd., Belfast
DD.MM.1941-DD.MM.194R Austin Motor Co., Ltd., Longbridge
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1940-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy
720 sériových:
264 Rochester a South Marston
265 Belfast
191 Birmingham
První vzlet:
Maiden Flight:
14.03.1939
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
21273 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
26943 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
31751 kg
Rozpětí:
Wingspan:
30.200 m
Délka:
Length:
26.590 m
Výška:
Height:
6.930 m
Plocha křídla:
Wing Area:
135.64 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
198,636 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Bristol Hercules II vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW při 2 800 ot min a 1 012 kW při 2 750 ot/min v h= 1 220 m 1), poději
Bristol Hercules III vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 988 kW při 2 800 ot min a 932 kW při 2 800 ot/min v h= 5 105 m 2) později
Bristol Hercules XI vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 122 kW (1 526 k) při 2 900 ot/min a plnícím tlaku 0,465 baru,
bojový výkon:
1 174 kW (1 597 k) při 2 900 ot/min při plnícím tlaku tlaku 0,465 baru v h= 152 m - I. rychlost kompresoru a
1 126 kW (1 531 k) při 2 800 ot/min při tlaku 0,465 baru v h= 3 429 m - II. rychlost kompresoru
(palivo 100/130 oktanů) 3).

Vrtule třílistá s konstantní rychlostí otáček.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
10 246 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
418.4 km/h v 3200 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
346 km/h v 4572 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
42 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5486 m
Dolet:
Range:
3106 5) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3862.4 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v přední střelecké věži Frazer Nash F.N.5A
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zatahovatelné břišní střelecké věži Frazer Nash F.N.25A1) nebo
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v bocích trupu2) (pravděpodobně pouze plánovaná výzbroj)
2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm ve hřbetní střelecké věži Frazer Nash F.N.7A3) nebo F.N.504)
4x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži Frazer Nash F.N.4A1) nebo F.N.20A2)3)

Pumová zátěž: 6 350 kg
Uživatelské státy:
User States:

(KG 200)
Poznámka:
Note:
1) Mk.I Series I
2) Mk.I Series II
3) Mk.I Series III
4) část strojů 3. série
5) s 2268 kg bomb, s 6350 kg 1191 km
Zdroje:
Sources:

Hall, Alan W. Short Stirling, Warpaint Series No.15. Hall Park Books, Milton Keynes 1998.
Mason, Francis K. The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Backowski, Wieslaw. Samolot bombowy Short Stirling, TBiU No.213. Bellona, Warszawa 2004.
www.jaapteeuwen.com
https://base13.glasnet.ru/text/ap/stir.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Stirling
https://www.pegelsoft.nl/frameset-2.htm
https://www.stirling.box.nl/home.htm
https://worldwar2.free.fr/stirling.html
https://base13.glasnet.ru/text/ap/stir.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-I-t42235#217264Verze : 0
MOD
Short Stirling Mk.I


Zdroje uvedeny výše
Short Stirling B Mk.I -


Short Stirling B Mk.I -


Short Stirling B Mk.I -


Short Stirling B Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-I-t42235#217269Verze : 0
MOD
Short Stirling B Mk.I MG-V (N6003) patřil 7. peruti RAF (No. 7 Squadron RAF).
K 7. peruti dodán firmou Austin Motors Ltd. 29. září 1941. 14. října 1941 nouzově přistál u Detlingu. Příčinou bylo poškození flakem. Byl opraven a vrácen na základnu.
15. listopadu 1941 havaroval krátce po startu z Oakingtonu k misi na Kiel.
Při nehodě byl zraněn Cpt. I. H. Hunter (příslušník RNZAF), krátce po nehodě na následky zranění zemřel, Sgt. A. C. Bennett (příslušník RAAF) zemřel, Sgt Heliwell, Sgt. D. Topping, Sgt. A. J. Hansel, Sgt. T. Benham a Sgt. Hudson utrpěli při nehodě zranění.
Při nehodě se vyznamenal velitel letiště Oakington G/C Adams. Ten byl nedaleko ve svém automobilu a byl svědkem nehody. Okamžitě přijel k nehodě a pomáhal členům posádky vyjít z hořícího a explodujícího stroje do bezpečí. Nakonec vytáhl pilota Cpt. Huntera a tělo Sgt. Bennetta. Za tuto akci obdržel OBE.
Hunter nedlouho předtím, 30. října 1941, přežil nehodu stroje Short Stirling MG-H (N6085), kdy letěl jako druhý pilot.


Zdroj:
https://www.rafinfo.org.uk/BCWW2Losses/1941.htm
https://www.lostbombers.co.uk/bomber.php?id=8243
https://www.lostbombers.co.uk/bomber.php?id=6008
Short Stirling B Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-I-t42235#392021Verze : 0
MOD
Short Stirling B Mk.I OJ-B (W7455) z 149. perutě RAF (No. 149 Squadron RAF) ze základny Mildenhall, ztracený po útoku nočního stíhače nad Great Thurlow přibližně 26 km od Mildehallu.


Zdroj:
1000aircraftphotos.com
www.pilotfriend.com
Short Stirling B Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-I-t42235#392023Verze : 0
MOD
Short Stirling B Mk.I MG-F (N3705) ze 7. perutě RAF (No.7 Squadron RAF) s osádkou Sgt. S.C. Orrella 16. srpna 1942 nouzově přistál při misi, na které kladl miny. Přistání proběhlo v bažinaté oblasti u Gorinchemu v Nizozemsku. Letoun se překlopil na nos. Posádka byla zajata. Německý personál z blízké základny Gilze-Rijen během dvou týdnů upravil plochu pro vzlet a provizorně opravil poškozený předek letoun plachtou a popruhy. 5. září byl přelétnut na základnu Gilze-Rijen. Následně byl dopraven do Rechlinu, kde byl testován pod označením 6+8.

Zdroj:
https://wp.scn.ru/en/ww2/b/443/2/0
sas.raf38group.org
https://www.histaviation.com/Short_Stirling.html
Short Stirling B Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Short-Stirling-B-Mk-I-t42235#392027Verze : 0
MOD