De Havilland D.H.106 Comet

Přehled verzí
De Havilland Comet


De Havilland Comet byl prvním komerčním sériově vyráběným proudovým dopravním letounem. První let tohoto typu se uskutečnil v roce 1949, první "služební let" pro společnost BOAC pak v roce 1952. První verze se "proslavily" sérií tragických nehod, způsobených únavou kovu, poslední verze, Comet 4, ale již vše překonala a zůstala v provozu přes třicet let.


Varianty:
Comet 1 - první sériová verze s motory de Havilland Ghost, po vlně nehod později upravená na Comet 1A a Comet 1XB se zpevněným trupem.


Comet 2 - měl mírně zvětšené křídlo a zásobu paliva, výroba začala v roce 1953. V roce 1955 od BOAC, které nebylo spokojeno s doletem, převzalo deset strojů RAF jako Comet C.2 (osm strojů, transportní, měly zesílené podlahy) a Comet T.2 (dva stroje, pro výcvik posádek). Oba stroje T.2 bly později upraveny na standard C.2. Pravděpodobně tři stroje C.2 byly upraveny na variantu Comet 2R (případně C.2R), která měla netlakovaný trup a sloužila od roku 1957 u 51. perutě pro elektronický průzkum. Všechny vojenské Comety 2 používaly motory Avon Mk117/118.


Comet 2X - prototyp verze 2, postavený z Cometu 1 výměnou motorů za výkonnější Rolls-Royce Avon 502

Comet 2E - úprava dvou zbývajících strojů BOAC, s motory Rolls-Royce Avon 504 na vnitřní a Rolls-Royce Avon 524 na vnější straně.


Comet 3 - verze s prodlouženým trupem, její ale výroba byla zastavena a oba postavené kusy posloužily pro testy technologií verze 4


Comet 4 - vznikl rozvinutím verze 3, měl vyšší kapacitu nádrží i pasažérů. Byl používán BOAC k transatlantickým letům (kterých předchozí verze nebyly schopny). Později vznikly jeho varianty Comet 4A (určený pro krátké trasy, s prodlouženým trupema kratšími křídly) a Comet 4B (s ještě více prodlouženým trupem, stejná krátká křídla). Na jeho základě vznikla varianta Comet 4C, která měla trup dlouhé verze 4B a křídla původního Cometu 4. Tato varianta poprvé vzlétla v roce 1959. Na jeho základě vznikl námořní hlídkový letoun Hawker Siddeley Nimrod.


RAF používala letouny Comet u tří letek - v letech 1958-1975 létaly u 51. perutě stroje Comet C.2 a 2R, stejně jako krátce (1957-1958) u 192. perutě.
216. peruť v letech 1956-1975 používala letouny Comet C.2 a Comet C.4 (pět strojů, transportní varianta verze Comet 4C). Další stroje byly u RAE a létala s nimi (vlastně jako první) také 412. peruť RCAF, která v letech 1953-1963 používala dva Comety 1A, později upravené na verzi 1XB.


Zdroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Comet
www.geocities.com
www.geocities.com
www.aerospaceweb.org
website.lineone.net/~redgoose/history.htm
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-106-Comet-t42090#239421 Verze : 1
de Havilland Comet 4, muzeum Duxford, archiv autora
De Havilland D.H.106 Comet -


De Havilland D.H.106 Comet -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-106-Comet-t42090#310074 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více