Výtlak - 480 tun (standartní) - 535 tun (plně naložený)
Rychlost - 60-63 uzlů
Rozměry - délka 56,2 m - délka na vzduchovém polštáři 57,3 m - šířka 22,3 m - šířka na vzduchovém polštáři 25,6 m - výška (s použitím vzduchového polštáře) 21,9 m - výška vzduchového polštáře 2,0 m
Pohon - 5 plynových turbín (3 a 2; každá 10.000 hp) - 3 čtyř-listé stavitelné vrtule s vodícím prstencem - plynový turbínový generátor: 4x100 kW - 300 nm při rychlosti 55 uzlů (300 nm při maximální rychlosti) - výdrž 5 dní
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#161518
Verze : 1
Reklama
Projekt 1232.2
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#161520
Verze : 0
Třída Zubr (Bison), jsou největší bojové vojenské vznášedla na světě. Tato ruská výsadková vznášedla, známé v kódu NATO jako Pomornik [Skua], přišla do služby v roce 1986. Náplní plavidel je provádět nalodění bojových jednotek nebo bojového materiálu na moři a jejich rychlé vylodění na plážích držených nepřitelem. Mohou také poskytovat palebnou podporu pro útočící jednotky na pobřeží. Vznášedla jsou způsobilá ke kladení minových polí.
Vzdnášedla Zubr byla postavena firmou Almaz, loďařskou divizí (JSC) v Petrohradu. Tři vznášedla třídy Zubr byla zařazena do služby ruského námořnictva od roku 1988, postavená firmou Almaz. Dvěmi plavidli disponuje ukrajinské námořnictvo, postavené loďařskou firmou Morye. Plavidla jsou také ve službě u řeckého námořnictva. Tři plavidla byla objednána v roce 2001. Kefallonia (L180) byla zakoupena od ruského námořnictva, ale byla upravena a vylepšena, Ithaki (L181) byla dokončena firmou Morye na Ukrajině, a Zakynthos (L183) byla nově postavena firmou Almaz. Čtvrté plavidlo, Kerkira, byla spuštěna v červnu 2004 (Almaz; Petrohrad) a byla zařazena v lednu 2005.
Zřejmě nějakých 10 jednotek bylo postaveno mezi lety 1986 až 1994. Z těch bylo jedno postaveno pro Ukrajinu a tři další jednotky byly předány Ukrajině. Konstrukce je považována za poněkud nespolehlivou, a standartní životnost motoru 500 hodin je snížena na 50 hodin, když je náklad zvýšen z jednoho na tři tanky. Šest zbývajících ruských plavidel je většinou zařazeno ve službě, ale některé můžou být služby neschopné nebo v rezervě. Údajně řecké námořnictvo zamýšlelo zakoupit dvě plavidla od ruského námořnictva a dvě další měla být postavena na Ukrajině. Na počátku roku 1990 byly dvě nedokončené jednotky pozastaveny a sešrotovány.
Design Čtvercová prámová stavba trupu poskytuje robustní, stabilní a plavbyschopný projekt. Prámová stavba je rozdělena dvěmi podélnými paženími do tří funkčních oddílů. Ve středním oddíle je umístěn úsek pro naloděná obrněné vozida a nakládací/výkládací rampy. Ve dvou krajních oddílech jsou umístěny hlavní a pomocné pohoné jednotky, úsek pro jednotky výsadku, prostory posádky, životní podpora a NBC (jaderná, biologická, chemická) ochrana. Ventilace, klimatizace a topný systém jsou instalovány v úseku jednotek výsadku a v prostorech pro posádku. Tyto prostory jsou také vybaveny teplotními a zvukovými izolačními potahy a izolační struturou proti otřesům. Lodě jsou vybaveny lehkou ochranou, poskytující určitý stupeň ochrany pro posádku a vezené vojáky před střelbou a úlomky z vybuchujících granátů.
Pohon Tři vertikální stavitelné vrtule s vodícími prsteni dominují zádi plavidla. Čtyřlisté vrtule udělují lodi maximální rychlost 60 uzlů. Vysoko-teplotní plynová turbína pohání dmychadla vytvářející vzduchový polštář a vrtule v prstencích. Plavidlo má čtyři dmychadla model NO-10, uložených podélně ovládaných koles (2,5m v průměru) k vztváření vzduchového polštáře. Dopředný tah pochází od tří čtyř-listých vertikálních stavitelných vrtulí, majících v průměru 5,5m. Vrtule jsou umístěny uvnitř prstenců. Zubr je vybaven dvěma elektrickými zdroji. Dvě plynové turbíny pohánějí generátory, každý dává po 100kW. Řízení lodi a systémů se uskutečňuje z hlavního řídícího stanoviště, centrální řídící místnosti skrze několik řídících panelů.
Navigace Zubr je vybaven a navigační soupravou začleňující dva navigační radary, gyrokompas, kompas, proudový rychloměr (?"drift log"?), satelitní navigační přijímač, Decca přijímač, povelový radio-vyhledávač, hlavní gyroskop a systémem pro denní/noční vidění.
Výzbroj Plavidla jsou vybavena dvěmi stabilizovanými vícehlavňovými raketomety (umístěné na přídi), čtyřmi přenosnými komplety Igla-1M (pro protivzdušnou obranu) a dvěma systémy AK-630 (6 hlavňový, 30 mm rotační kanón, ve věži, na přídi).
Náklad Vznášedla třídy Zubr mohou nést 130 tun nákladu: 3 MBT T-80 nebo 8 bojových vozidel pěchoty BMP-2 nebo 10 obrněných transportérů BTR-80 nebo 360 plně vybavených vojáků námořní pěchoty. Vznášedlo má přední i zadní rampu sklopnou pro rychle nalodění/vylodění jednotek nebo materiálu. Dosahuje maximalní rychlosti 60 uzlů. Může se pohybovat po vodní hladině, písečných mělčinách (plážích, ...) mokřinách (bažiny, močály) a překoná překážku do dvou metrů.
Informace jsou z různých zdrojů, především ze zahraničních i-netových stránek (naval-technology.com; fas.org; atd.)
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#161566
Verze : 3
Čína objednala šesť vznášadiel Zubr od ruskej lodenice Almaz. V súčasnosti (11/2006) sú v prevádzke: Rusko - 3 vznášadlá Ukrajina - 2 vznášadlá Grécko - 4 vznášadlá.
Zdroj: Obrana november 2006
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#192239
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#723155
Verze : 3
V roce 2014 ČLR zakoupila dvě výsadková vznášedla na Ukrajině za 315 miliónů dolarů. V roce 2018 vyrobila další dvě a přidelila jim čísla 3327 a 3328. Zdroj:
URL : https://www.valka.cz/LS-Projekt-12322-Zubr-kod-NATO-Pomornik-t41510#728886
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.