Název: Name: | Jakovlev Pčela-1T | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Пчела-1Т | |
Kategorie: Category: | bezpilotní průzkumný letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1991-DD.MM.1992 Smolenský letecký závod, Smolensk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1991-DD.MM.1992 Pčela-1T | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 13+ Šmelj-1 36 Pčela-1T | |
První vzlet: Maiden Flight: | 26.04.1986 Šmelj-1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | vzlet pomocí katapultu nebo rampy, přistání na padáku | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | jiné | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 138 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 3,25 m | |
Délka: Length: | 2,78 m | |
Výška: Height: | 1,10 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 1,8 m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | SKBM P-032 o výkonu 22 kW 2x pomocný raketový motor | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 70 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 180 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 140 km/h v ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3000 m | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 601) km | |
Vytrvalost: Endurance: | 2 h | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Vybavení: Equipment: | TV kamera infračervená kamera aktivní rušič spojovacích prostředků | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) akční rádius Šmelj-1 - označení používané před zahájením sériové výroby | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim. Soviet/Russian Unmanned Aerial Vehicles, Red Star vol. 20. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-193-8. Ганин С. М., Карпенко А. В., Колногоров В. В. Беспилотные летательные аппараты. Невский Бастион, Санкт Петербург 1999. ruslet.webnode.cz web.archive.org |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Pcela-1T-t41417#703753Verze : 0
Aubi
MOD
Jakovlev Pčela-1T
(Яковлев Пчела-1Т)
- bezpilotný prieskumný prostriedok
V 60-tych až 80-tych rokoch minulého storočia bol vtedajší Sovietsky zväz lídrom v oblasti bezpilotných prostriedkov (v ruštine sa na ich označenie používa výraz беспилотный летательный аппарат - БПЛА-BPLA). Veď len najrozšírenejších prúdových bezpilotných prostriedkov Tu-143 (VR-3 Rejs) bolo v rokoch 1976 až 1989 vyrobených 950 kusov, čo je dodnes v tejto kategórii neprekonaný počet. Po páde železnej opony sa najmä v dôsledku nedostatku finančných prostriedkov, ale i chýbajúcej koncepcie, situácia radikálne zmenila. V čase písania tohto príspevku je v ruskej armáde zavedený a používaný jediný bezpilotný systém pre vojenské účely - Stroj-P (Строй-П), pričom v tomto roku (2006) by sa mala objaviť jeho modernizovaná verzia Stroj-PD (Строй-ПД).
Komplex Stroj P (Строй-П) je tvorený:
- 10 bezpilotnými prostriedkami Pčela-1T (Пчела-1Т),
- pozemným strediskom diaľkového ovládania, ktorý sa spoločne s vypúšťacím zariadením nachádza na obrnenom transportéry BTR-D (БТР-Д),
- technologickým automobilom na báze nákladného automobilu KAMAZ (КАМАЗ),
- transportno-nabíjacím automobilom na podvozku GAZ-66 (ГАЗ-66).
Aj keď práce na vývoji bezpilotného prostriedku sa začali v konštrukčnej kancelárii nesúcej meno A.S.Jakovleva (А.С.Яковлев) už v roku 1980, komplex Stroj-P s bezpilotným prostriedkom Pčela-1T bol dokončený až v roku 1990 a do výzbroje Ruskej armády prijatý v roku 1997.
Pčela-1T (Пчела-1Т), v preklade včela, je hornoplošník neveľkých rozmerov s motorom v tlačnej konfigurácii, ktoré rozmery umožňujú v prípade potreby prepravu rôznymi typmi vojenských vozidiel. Trup i krídla lietadielka sú zo sklolaminátu, ktorý pri nízkej hmotnosti zabezpečuje dostatočnú pevnosť konštrukcie. Pohon zaobstaráva dvojtaktný dvojvalec P-032 (П-032) o výkone 32 k. Stroj môže "na palube" niesť výmenný komplex prieskumnej aparatúry, ktorú môže tvoriť televízna kamera alebo termovízor. Televízna kamera je vybavená teleobjektívom, ktorý mení ohniskovú vzdialenosť podľa pokynov operátora systému. Všetky dáta, resp. zobrazenia sú k dispozícii v reálnom čase.
Okrem prieskumných úloh môže Pčela-1T plniť aj úlohy cvičného cieľa, kedy je televízna technika nahradená zariadením, ktoré dokáže zväčšiť jej rozmery ako v optickom tak i v rádiolokačnom pásme. V takom prípade imituje vzdušné ciele typu ľahkých lietadiel dosahujúcich rýchlosť 120-180 km/h lietajúcich vo výškach od 100 do 2500 metrov. V prípade potreby môže tiež s príslušným vybavením pôsobiť ako rušička, pričom dokáže účinne rušiť VKV stanice do vzdialenosti 10-20 km.
Stroj štartuje pomocou dvoch raketových motorov na tuhé palivo z rampy umiestnenej na pásovom podvozku bojového výsadkového vozidla (боевой машины десанта). Let samotný prebieha buď podľa naprogramovaných údajov alebo priamym riadením operátorom. Pristátie sa realizuje otvorením padáka a jedinou podmienkou jeho úspešnosti je rovná dopadová plocha, ktorú nie je potrebné vopred nijako upravovať. V prípade poškodenia je vďaka modulovej konštrukcii možná okamžitá výmena poškodenej časti.
Bojové operácie ruských vojsk v Severnom Kaukaze preukázali, že z existujúcich bezpilotných prostriedkov, ktoré sú vo výzbroji armády, resp. v rôznom štádiu skúšok, je Včela najviac vhodná do skutočných bojových podmienok. S jej pomocou získali ruské vojská také informácie, ktoré by iným spôsobom získať nebolo možné. Tieto poznatky, slúžiace napr. pri vedení delostreleckých prepadov na miesta sústredenia nepriateľských jednotiek pomohli zachrániť životy stovkám vlastných vojakov.
TTD:
rozpätie (m): 3,30
dĺžka (m): 2,80
výška (m): 1,12
hmotnosť (kg): 138
typ motora : P-032
výkon motora: 32 k (23,8 kW)
cestovná rýchlosť (km/h): 120-160
rádius (km): 60
max. trvanie prieskumu: 2 hod.
dostup (m): 3000
minimálna výška letu (m): 100
Zdroje:
noviny Kommersant z 16.8.2005 (ГАЗЕТА КОММЕРСАНТЪ № 151 /№ 3235/, 16.08.2005), vlastné poznámky
(Яковлев Пчела-1Т)
- bezpilotný prieskumný prostriedok
V 60-tych až 80-tych rokoch minulého storočia bol vtedajší Sovietsky zväz lídrom v oblasti bezpilotných prostriedkov (v ruštine sa na ich označenie používa výraz беспилотный летательный аппарат - БПЛА-BPLA). Veď len najrozšírenejších prúdových bezpilotných prostriedkov Tu-143 (VR-3 Rejs) bolo v rokoch 1976 až 1989 vyrobených 950 kusov, čo je dodnes v tejto kategórii neprekonaný počet. Po páde železnej opony sa najmä v dôsledku nedostatku finančných prostriedkov, ale i chýbajúcej koncepcie, situácia radikálne zmenila. V čase písania tohto príspevku je v ruskej armáde zavedený a používaný jediný bezpilotný systém pre vojenské účely - Stroj-P (Строй-П), pričom v tomto roku (2006) by sa mala objaviť jeho modernizovaná verzia Stroj-PD (Строй-ПД).
Komplex Stroj P (Строй-П) je tvorený:
- 10 bezpilotnými prostriedkami Pčela-1T (Пчела-1Т),
- pozemným strediskom diaľkového ovládania, ktorý sa spoločne s vypúšťacím zariadením nachádza na obrnenom transportéry BTR-D (БТР-Д),
- technologickým automobilom na báze nákladného automobilu KAMAZ (КАМАЗ),
- transportno-nabíjacím automobilom na podvozku GAZ-66 (ГАЗ-66).
Aj keď práce na vývoji bezpilotného prostriedku sa začali v konštrukčnej kancelárii nesúcej meno A.S.Jakovleva (А.С.Яковлев) už v roku 1980, komplex Stroj-P s bezpilotným prostriedkom Pčela-1T bol dokončený až v roku 1990 a do výzbroje Ruskej armády prijatý v roku 1997.
Pčela-1T (Пчела-1Т), v preklade včela, je hornoplošník neveľkých rozmerov s motorom v tlačnej konfigurácii, ktoré rozmery umožňujú v prípade potreby prepravu rôznymi typmi vojenských vozidiel. Trup i krídla lietadielka sú zo sklolaminátu, ktorý pri nízkej hmotnosti zabezpečuje dostatočnú pevnosť konštrukcie. Pohon zaobstaráva dvojtaktný dvojvalec P-032 (П-032) o výkone 32 k. Stroj môže "na palube" niesť výmenný komplex prieskumnej aparatúry, ktorú môže tvoriť televízna kamera alebo termovízor. Televízna kamera je vybavená teleobjektívom, ktorý mení ohniskovú vzdialenosť podľa pokynov operátora systému. Všetky dáta, resp. zobrazenia sú k dispozícii v reálnom čase.
Okrem prieskumných úloh môže Pčela-1T plniť aj úlohy cvičného cieľa, kedy je televízna technika nahradená zariadením, ktoré dokáže zväčšiť jej rozmery ako v optickom tak i v rádiolokačnom pásme. V takom prípade imituje vzdušné ciele typu ľahkých lietadiel dosahujúcich rýchlosť 120-180 km/h lietajúcich vo výškach od 100 do 2500 metrov. V prípade potreby môže tiež s príslušným vybavením pôsobiť ako rušička, pričom dokáže účinne rušiť VKV stanice do vzdialenosti 10-20 km.
Stroj štartuje pomocou dvoch raketových motorov na tuhé palivo z rampy umiestnenej na pásovom podvozku bojového výsadkového vozidla (боевой машины десанта). Let samotný prebieha buď podľa naprogramovaných údajov alebo priamym riadením operátorom. Pristátie sa realizuje otvorením padáka a jedinou podmienkou jeho úspešnosti je rovná dopadová plocha, ktorú nie je potrebné vopred nijako upravovať. V prípade poškodenia je vďaka modulovej konštrukcii možná okamžitá výmena poškodenej časti.
Bojové operácie ruských vojsk v Severnom Kaukaze preukázali, že z existujúcich bezpilotných prostriedkov, ktoré sú vo výzbroji armády, resp. v rôznom štádiu skúšok, je Včela najviac vhodná do skutočných bojových podmienok. S jej pomocou získali ruské vojská také informácie, ktoré by iným spôsobom získať nebolo možné. Tieto poznatky, slúžiace napr. pri vedení delostreleckých prepadov na miesta sústredenia nepriateľských jednotiek pomohli zachrániť životy stovkám vlastných vojakov.
TTD:
rozpätie (m): 3,30
dĺžka (m): 2,80
výška (m): 1,12
hmotnosť (kg): 138
typ motora : P-032
výkon motora: 32 k (23,8 kW)
cestovná rýchlosť (km/h): 120-160
rádius (km): 60
max. trvanie prieskumu: 2 hod.
dostup (m): 3000
minimálna výška letu (m): 100
Zdroje:
noviny Kommersant z 16.8.2005 (ГАЗЕТА КОММЕРСАНТЪ № 151 /№ 3235/, 16.08.2005), vlastné poznámky
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Pcela-1T-t41417#160947Verze : 1
Panzer
MOD
Reklama
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.