Main Menu
User Menu

SOV - BT-5PCH (se soupravou pro hluboké brodění)

БТ-5ПX - подводный ход

BT-5PCH (PB) - soupravy pro hluboké brodění


Nedlouho po začátku výroby tanků BT-5 v roce 1933 začalo na základě zkušeností s tímto zařízením na tancích BT-2PCH s vývojem několika druhů souprav pro násilné překonávání vodních překážek a palebnou podporu pěchoty za nimi. Zabývaly se jimi ChTZ závod č.183 Im.Kominterny společně s NIBT.


Typy s krycí plachtou
Nejjednodušším typem je souprava skládající se s krycích vodotěsných plachet, které zakrývaly tank od blatníků až po strop věže. Zabraňovaly zalití bojového prostoru, zbraní, převodového a motorového prostoru při brodění vlečením !!! do hloubky asi 3 000 mm a vzdálenosti 1 000 m (osádka měla zásobu vzduchu na 15-20 minut). Takto vybavená vozidla měla označení BT-5PB (подводные буксирование).


Další varianta již měla plachtovinu zevnitř vyztuženou dvěma plechovými komíny obdélníkového tvaru, které obstarávaly přívod vzduchu a odvod vzduchu a spalin. Stroje překonávaly vodní překážky do hloubky 3 000 mm silou vlastního motoru .


Montáž obou variant trvala jedné posádce 90-120 minut, demontáž bez ukládání 30 minut. Zkoušky probíhaly na vozidlech BT-5 s věží Mariupolsk. O použití v boji nejsou zprávy.




Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


Tanky BT-5PB zkoušky na polygonu NIBT v srpnu 1934

Varianta s plechovými výztuhami vlevo s kanonem dopředu, vpravo dozadu
URL : https://www.valka.cz/SOV-BT-5PCH-se-soupravou-pro-hluboke-brodeni-t41210#319932Verze : 0
MOD
BT-5PCH - soupravy pro hluboké brodění


Typy s komíny
Vývoj začal roce 1933 v ChPZ a NIBT.

První varianta se skládala s obdélníkového komína na věži pro sání a kulatého pro odvod vzduchu a spalin. Komín na věži o rozměrech 450 x 550 mm sloužil i jako nouzový výlez.


Druhá varianta měla tři úzké kulaté komíny (250 - 300 mm), jeden na věži sloužil k přívodu vzduchu, další dva nad motorovým prostorem k odvodu spalin a chladícího vzduchu.


Třetí, nejpokročilejší varianta (1934) měla jeden komín pro sání motoru a vzduch pro osádku umístěný na věži o průměru 200 mm. Výfuk spalin byl vyřešen přez zpětný ventil do vody (jelikož motor M5 měl obsah téměř 28 litrů ve věži trochu táhlo a za vozidlem trochu bublalo). Tato souprava byla vyvíjena jako univerzální i pro tanky T-26-1933. Chlazení motoru bylo řešeno zaplavením olejového chladiče.


Utěsnění vozidla prováděla osádka pěnovým kaučukem, impregnovanou kůží, plechovými pláty a tukem v časovém limitu 90 minut. Soupravy se mohly používat do rychlosti 6 km/h a do hloubky 4 m.


Zkoušky prováděl NIBT a Běloruský vojenský okruh, o použití v boji nejsou zprávy.





Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


První varianta na NIBT polygonu v popředí pontony ze zkoušek plovoucích tanků

Druhá, tříkomínová varianta, zatím bez utěsnění

Třetí varianta v akci

Vlevo utěsnění sání a výdechu chladícího vzduchu, vpravo zpětný ventil výfuku (třetí varianta)
URL : https://www.valka.cz/SOV-BT-5PCH-se-soupravou-pro-hluboke-brodeni-t41210#319940Verze : 0
MOD