Main Menu
User Menu

SOV - PBT - plováky pro tanky BT

Plováky pro BT-5 (ženijní čluny 1)


Na jaře 1935 vyrobila skupina ing.A.F.Kravcova první typy plováků pro tanky BT pro překonávání vodních překážek po hladině.
Soupravu tvořily dva ženijní čluny typ A-3, připevněné k vozidlu pomocí konstrukce z dřevěných hranolů, později ocelových I profilů nebo ženijních nosníků. Celá souprava byla široká 7,5 m a tank byl poháněm při plavbě pásy nebo tažením. Při testech bylo zjištěno, že ploché pásy jsou vhodné pouze k čeření vody a celý systém je příliš široký. Nicméně získané zkušenosti byly využity u dalších typů.




Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001

Výkres soupravy pro plavání

BT-5 se starou věží a "trámovými" plováky připraven na Novonikolských jezerech ke zkouškám

Na Novonikolských jezerech za čtyři, plný plyn a .......prostě se to nehýbe
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319946Verze : 0
MOD
Plováky pro BT-5 (ženijní čluny 2)



Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


BT-5 s novou věží připevnění plováků pomocí ocelových I profilů

BT-5 s novou věží připevnění plováků pomocí ocelových ženijních nosníků
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319947Verze : 0
MOD
Plováky pro BT-5 (konstrukce Alexejeva)


V na podzim 1936 byla procházela zkouškami plováková sada velitele ženijního oddílu 74. divize Alexejeva. Skládala se ze dvou vakových skládacích plováků z pogumované plachtoviny. Z vnitřního boku měly plechové kryty a upevněny byly na plechové desce krátkými držáky vedle podvozku tanku. Tank měl znovu pohon pouze pásy.




Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999


BT-5 s novou věží a plováky konstrukce Alexejev připlaven k plavbě

BT-5 s novou věží a plováky konstrukce Alexejev v pochodové poloze se sklopenými plováky

PBT-5 plováky Alexejev boční pohled, připravený k plavbě

PBT-5 plováky Alexejev boční pohled, připravený k přesunu (dobře viditelné vzduchové ventily)
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319954Verze : 0
MOD
Plováky pro BT-5 (druhá konstrukce Kravcova)


Po neúspěchu s plováky z ženijních člunů ing.Kravcov vypracoval ještě v roce 1935 novou soupravu. Tentokrát ji tvořily plechové plováky o průměru 1 metr, délce 5 metrů a váze 770 kg. Pohon tanku tentokráte zajišťoval jeden lodní šroub s náhonem z převodovky, řízení kormidlo ovládané zvenku na rozměrné trojúhelníkové konstrukci. Namontování na vozidlo trvalo s pomocí osádky nákladního vozidla vezoucího plováky 20 minut, demontáž 5 minut. PBT-5 dosahoval s touto soupravou rychlosti při plavbě 6 km/h. Ani tato souprava nevstoupila do sériové výroby.



Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999


PBT-5 se soupravou Kravcov 2 pokled zezadu na šroub a kormidlo

PBT-5 se soupravou Kravcov 2 při zkouškách v roce 1935

Plováková souprava Kravcov 2 na výkrese
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319959Verze : 0
MOD
Plováky pro BT-5 (vakové plováky 1)


V další konstrukci pro plavbu byly použity velké válcovité vakové plováky z pogumovaného plátna s horní podélnou výztuhou na trojúhelníkových držácích. Jejich délka byla 5 000 mm a průměr 1 050 mm a byly vyrobeny v závodě Kaučuk. Jedno se zkušebních vozidel mělo pohon pomocí pásů, druhé již dvěma třílopatkovými šrouby poháněnými od posledního páru kol přes pastorek. Vozidlo se při plavbě řídilo přibržďováním pásů. Celková hmotnost zařízení byla 350kg.


Vzhledem k dostatečnému objemu vaků (téměř 8 m3) mohl takto vybavený tank převážet až 8 pěšáků. Rychlost plavby (u vozidla se šrouby) byla až 8 km/h, po souši 30 km/h. Jako vážná slabina se projevila malá světlost (200 mm) a s ní související nebezpečí protržení vaků při jízdě na souši.


Při zkouškách v červnu 1936 na NIBT polygonu dosahovala skupina osmi vojáků rekordních časů - montáž 16 minut, demontáž 7 minut (včetně nafouknutí a vyfouknutí plováků). Zůstalo ale pouze u zkoušek, sériová výroba se nekonala.




Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


PBT-5 s vakovými plováky při zkouškách, NIBT polygon

PBT-5 s vakovými plováky s pohonem pásy

PBT-5 s vakovými plováky s pohonem šrouby
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319984Verze : 0
MOD
Plováky pro BT-5 (vakové plováky 2)




Zdroj
BARJATINSKIJ,M., KOLOMIEC, M.:Legkie tanku BT-2 i BT-5, Broněkollekcija 1/1996, Modělist-Konstruktor, Moskva 1996
ŽELTOV,I.,PAVLOV,I.,PAVLOV,M.: TANKI BT-časť 2, Armada 15, EksPrint, Moskva 1999
PAVLOV, M.; ŽELTOV, I.; PAVLOV I.: Tanky BT, Eksprint, Moskva 2001


PBT-5 se složenými držáky a plováky

Plovák před montáží

Detail upevnění a přenosu síly na šroub
URL : https://www.valka.cz/SOV-PBT-plovaky-pro-tanky-BT-t41209#319985Verze : 0
MOD