Název: Name: | Vought XF5U-1 | |
Originální název: Original Name: | Vought XF5U-1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 Chance Vought Division, United Aircraft Corp., Stratford, Connecticut | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (33958) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR - | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | STOL - zkrácený vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | kruhové křídlo | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6600 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7621 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 8581 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.91 m | |
Délka: Length: | 8.72 m | |
Výška: Height: | 4.5 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 44.13 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-2000-2 o výkonu 60 kW čtyřlistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1060 l 2x 568 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 775.7 km/h v 9357 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.2 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,9 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9754 m | |
Dolet: Range: | 1464.5 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | plánovaná: 6x 12,7mm kulomet nebo 4x 20mm kanon 2x 454kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | všechny výkony jsou pouze vypočtené | |
Zdroje: Sources: | Ginter, Steve. Chance Vought V-173 and XF5U-1 Flying Pancakes, Naval Fighters No.21. Steve Ginter Publishing, Simi Valley 1992. ISBN 0-942612-21-3. Moran, Gerard P. The Corsair, and other - aeroplanes Vought 1917-1977. Sunshine House, Terre Haute 1991. ISBN 0-911852-83-2. Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962. |
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#458344Verze : 0
Aubi
MOD
Jedným z neobvyklých lietadiel ktoré boli vyvíjané pre U.S. Navy bol aj prototyp Chance Vought V-173, alebo tiež známy ako Zimmermanova "Lietajúca Panvica" (Zimmerman "Flying Pancake").
Išlo o prototyp (demonštrátor) využívajúci efekt vztlakového telesa tvoreného konštrukciou trupu. Tento projekt v hodnote niekoľkých miliónov dolárov bol zároveň veľmi blízko byť prvým lietadlom typu V/STOL (vertikálny štart a pristátie). Nákresy a projekt V-173 bol U.S. NAVY predložený v roku 1939 a testy vo veternom tunele na modelu v mierke 1:1 boli realizované v rokoch 1940-1941.
Od januára 1942 prebiehali v továrni skúšky s prototypmi lietadla V-173. Letové skúšky týchto prototypov V-173 sa začali v rokoch 1942-1943, pričom od náhodných divákov v štáte Connecticut (kde prebiehali skúšky) dostali názov "lietajúce misky" ("flying saucers"). Letové skúšky boli ukončené v lete 1943, ale nakoľko vo firme Vought boli plne sústredení na výrobu typov Corsair a Kingfisher, program vývoja nasledoval pomaly. Predbežná zmluva o výrobe dvoch prototypov VS-135 bola podpísaná medzi U.S. Navy a firmou Vought 17. 9. 1942.
Tieto prototypy mali výkonejšie motory a dostali vojenské označenie XF5U-1.
(BuNo 33958) bol použitý na statické skúšky - zaťaženie, pričom výsledky potvrdili vypočítané predpoklady. Druhý prototyp (BuNo 33959) bol použitý pre letové testy a overenie výsledkov získaných vo vzduchovom tuneli. Spočiatku sa prototyp ani nedostal do vzduchu, nakoľko niekoľkohodinové skúšobné zapnutie motorov viedlo k rozsiahlym vibráciám medzi vrtuľovým hriadeľom, prevodovým ústrojenstvom a vlastnou konštrukciou lietadla, čo mohlo spôsobiť až rozpad lietadla.
Zdokonaľovanie konštrukcie pomaly pokračovalo a úspešné letecké testy boli vykonané dňa 3. 2. 1947 v Stratforde, štát Connecticut, ale znovu sa prejavili vibrácie na hranici znesiteľnosti konštrukcie. ďalšie testy boli plánované na leteckej základni Edwards v Kalifornii, kde bolo lietadlo prevezené loďou cez Panamský prieplav. Testy ale neboli ukončené, nakoľko bola zmluva medzi výrobcom a U.S. Navy zrušená dňa 17. marca 1947, čiastočne pre nedostatky konštrukcie zistené pri skúškach a čiastočne pre nedostatok financií zo strany námorníctva, ktoré sa zameriavalo už na financovanie výskumu prúdových lietadiel. Napriek faktu, že lietadlo úspešne plnilo testovacie lety bol lietajúci prototyp XF5U-1 zošrotovaný, prototyp V-173 bol zachránený a odovzdaný do Smithsonovho múzea.
XF5U-1 bolo dvojmotorové, jednomiestne lietadlo (lietajúce krídlo), vyvinuté v Chance Vought Division, United Aircraft Corporation, Stratford, Connecticut.
Pôvodne sa pri tomto lietadle s takmer kruhovým krídlom a dvoma vrtuľami s veľkým priemerom predpokladal vzlet so zvislou polohou lietadla a následne po prechode do vodorovnej polohy mal let pokračovať vysokou rýchlosťou. Pre nedoriešené problémy so zvislým štartom vývoj pokračoval štandartnou cestou.
Pri zalietnutí v novembri 1942 sa potvrdili niektoré predpoklady: schopnosť lietať nízkou rýchlosťou (32 km/h) pri vysokých uhloch nábehu (50 stupňov a viac). Keď dosahoval protivietor rýchlosť 50 km/h, mohlo lietadlo vzlietnuť z miesta.
Základné charakteristiky:
- lietajúce krídlo, eliptický tvar
- veľký priemer vrtulí v gondolách na koncoch krídel s protibežnou rotáciou
- ovládanie v priečnom a pozdĺžnom smere riešené elevonmi
XF5U-1 bolo lietadlo konštruované pre štart z pozemných základní i pre štart z paluby lietadlovej lode so zabrzdeným podvozkom s použitím katapultu i bez neho. Lietadlo sa vyznačovalo neobyčajnou konštrukciou.
Pôdorys krídla bol tvorený dvoma poloelipsami – užšia tvorila nábežnú hranu krídla, širšia bola za ňou. V zadnej časti boli dva elevony a dve zvislé chvostové plochy. V pozdĺžnej osi krídla bola umiestnená pilotná kabína, po stranách boli dva motory poháňajúce prostredníctvom prevodovky a hriadele dve štvorlistové vrtule na koncoch krídla. Široké listy vrtulí boli v hlavách upevnené s možnosťou obmedzeného mávnutia, podobne ako u vrtuľníkov. Z dôvodu zabezpečenia letu aj pri výpadku jedného motora boli jednotlivé systémy navzájom prepojené a v prípade núdze mohol lietadlo poháňať len jeden motor. Chladenie motorového systému zabezpečovali ventilátory. Lietadlo malo duralovú konštrukciu, povrch bol tvorenýl z veľkej časti materiálom „Metalite“ – sendvičový materiál tvorený balzou a hliníkom.
Dve zvislé chvostové plochy so smerovkami zabezpečovali smerové riadenie. Dva elevony (ailevony) potiahnuté Metalitom zabezpečovali priečne a pozdĺžne riadenie.
Kokpit pilota bol tvorený samonosným štítom a plexisklovým krytom. Ovládanie smeroviek a kormidiel bolo manuálne s hydraulickým posilňovačom k elevonom.
Prvý ani druhý prototyp neboli vyzbrojené, hoci projekt počítal až so šiestimi guľometmi kalibru 0,50 so zásobníkmi v usporiadaní po troch nad sebou po oboch stranách kabíny. Guľomety mohli byť nahradené štyrmi 20 mm kanónmi.
Pohon zabezpečovali dva prepĺňané motory Pratt and Whitney R-2000-7 s núteným chladením ventilátormi umiestnené vo vnútri krídla.
Pohľad spredu: vrtuľové listy mali spočiatku čiernu farbu s bielymi značkami. Neskôr boli pretreté mahagónovým lakom so žltými koncami.
Na pravej vrtuli bola znázornená štandartná oválna značka Hamilton a na oboch vrtuliach boli znázornené malé biele "zameriavacie" diamanty.
Išlo o prototyp (demonštrátor) využívajúci efekt vztlakového telesa tvoreného konštrukciou trupu. Tento projekt v hodnote niekoľkých miliónov dolárov bol zároveň veľmi blízko byť prvým lietadlom typu V/STOL (vertikálny štart a pristátie). Nákresy a projekt V-173 bol U.S. NAVY predložený v roku 1939 a testy vo veternom tunele na modelu v mierke 1:1 boli realizované v rokoch 1940-1941.
Od januára 1942 prebiehali v továrni skúšky s prototypmi lietadla V-173. Letové skúšky týchto prototypov V-173 sa začali v rokoch 1942-1943, pričom od náhodných divákov v štáte Connecticut (kde prebiehali skúšky) dostali názov "lietajúce misky" ("flying saucers"). Letové skúšky boli ukončené v lete 1943, ale nakoľko vo firme Vought boli plne sústredení na výrobu typov Corsair a Kingfisher, program vývoja nasledoval pomaly. Predbežná zmluva o výrobe dvoch prototypov VS-135 bola podpísaná medzi U.S. Navy a firmou Vought 17. 9. 1942.
Tieto prototypy mali výkonejšie motory a dostali vojenské označenie XF5U-1.
(BuNo 33958) bol použitý na statické skúšky - zaťaženie, pričom výsledky potvrdili vypočítané predpoklady. Druhý prototyp (BuNo 33959) bol použitý pre letové testy a overenie výsledkov získaných vo vzduchovom tuneli. Spočiatku sa prototyp ani nedostal do vzduchu, nakoľko niekoľkohodinové skúšobné zapnutie motorov viedlo k rozsiahlym vibráciám medzi vrtuľovým hriadeľom, prevodovým ústrojenstvom a vlastnou konštrukciou lietadla, čo mohlo spôsobiť až rozpad lietadla.
Zdokonaľovanie konštrukcie pomaly pokračovalo a úspešné letecké testy boli vykonané dňa 3. 2. 1947 v Stratforde, štát Connecticut, ale znovu sa prejavili vibrácie na hranici znesiteľnosti konštrukcie. ďalšie testy boli plánované na leteckej základni Edwards v Kalifornii, kde bolo lietadlo prevezené loďou cez Panamský prieplav. Testy ale neboli ukončené, nakoľko bola zmluva medzi výrobcom a U.S. Navy zrušená dňa 17. marca 1947, čiastočne pre nedostatky konštrukcie zistené pri skúškach a čiastočne pre nedostatok financií zo strany námorníctva, ktoré sa zameriavalo už na financovanie výskumu prúdových lietadiel. Napriek faktu, že lietadlo úspešne plnilo testovacie lety bol lietajúci prototyp XF5U-1 zošrotovaný, prototyp V-173 bol zachránený a odovzdaný do Smithsonovho múzea.
XF5U-1 bolo dvojmotorové, jednomiestne lietadlo (lietajúce krídlo), vyvinuté v Chance Vought Division, United Aircraft Corporation, Stratford, Connecticut.
Pôvodne sa pri tomto lietadle s takmer kruhovým krídlom a dvoma vrtuľami s veľkým priemerom predpokladal vzlet so zvislou polohou lietadla a následne po prechode do vodorovnej polohy mal let pokračovať vysokou rýchlosťou. Pre nedoriešené problémy so zvislým štartom vývoj pokračoval štandartnou cestou.
Pri zalietnutí v novembri 1942 sa potvrdili niektoré predpoklady: schopnosť lietať nízkou rýchlosťou (32 km/h) pri vysokých uhloch nábehu (50 stupňov a viac). Keď dosahoval protivietor rýchlosť 50 km/h, mohlo lietadlo vzlietnuť z miesta.
Základné charakteristiky:
- lietajúce krídlo, eliptický tvar
- veľký priemer vrtulí v gondolách na koncoch krídel s protibežnou rotáciou
- ovládanie v priečnom a pozdĺžnom smere riešené elevonmi
XF5U-1 bolo lietadlo konštruované pre štart z pozemných základní i pre štart z paluby lietadlovej lode so zabrzdeným podvozkom s použitím katapultu i bez neho. Lietadlo sa vyznačovalo neobyčajnou konštrukciou.
Pôdorys krídla bol tvorený dvoma poloelipsami – užšia tvorila nábežnú hranu krídla, širšia bola za ňou. V zadnej časti boli dva elevony a dve zvislé chvostové plochy. V pozdĺžnej osi krídla bola umiestnená pilotná kabína, po stranách boli dva motory poháňajúce prostredníctvom prevodovky a hriadele dve štvorlistové vrtule na koncoch krídla. Široké listy vrtulí boli v hlavách upevnené s možnosťou obmedzeného mávnutia, podobne ako u vrtuľníkov. Z dôvodu zabezpečenia letu aj pri výpadku jedného motora boli jednotlivé systémy navzájom prepojené a v prípade núdze mohol lietadlo poháňať len jeden motor. Chladenie motorového systému zabezpečovali ventilátory. Lietadlo malo duralovú konštrukciu, povrch bol tvorenýl z veľkej časti materiálom „Metalite“ – sendvičový materiál tvorený balzou a hliníkom.
Dve zvislé chvostové plochy so smerovkami zabezpečovali smerové riadenie. Dva elevony (ailevony) potiahnuté Metalitom zabezpečovali priečne a pozdĺžne riadenie.
Kokpit pilota bol tvorený samonosným štítom a plexisklovým krytom. Ovládanie smeroviek a kormidiel bolo manuálne s hydraulickým posilňovačom k elevonom.
Prvý ani druhý prototyp neboli vyzbrojené, hoci projekt počítal až so šiestimi guľometmi kalibru 0,50 so zásobníkmi v usporiadaní po troch nad sebou po oboch stranách kabíny. Guľomety mohli byť nahradené štyrmi 20 mm kanónmi.
Pohon zabezpečovali dva prepĺňané motory Pratt and Whitney R-2000-7 s núteným chladením ventilátormi umiestnené vo vnútri krídla.
Pohľad spredu: vrtuľové listy mali spočiatku čiernu farbu s bielymi značkami. Neskôr boli pretreté mahagónovým lakom so žltými koncami.
Na pravej vrtuli bola znázornená štandartná oválna značka Hamilton a na oboch vrtuliach boli znázornené malé biele "zameriavacie" diamanty.
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#159142Verze : 0
buko1
MOD
Vought XF5U-1 Flying Pancake
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#158975Verze : 0
ICE
MOD
foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#158976Verze : 0
ICE
MOD
Zopár ďalších fotografií prototypu XF5U-1
XF5U-1
XF5U-1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XF5U-1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XF5U-1
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#159144Verze : 0
buko1
MOD
Nákres lietadla:
Schéma lietadla
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Schéma lietadla
URL : https://www.valka.cz/Vought-XF5U-1-Flying-Pancake-t41180#160436Verze : 0
buko1
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.