Main Menu
User Menu

Suchoj Su-17UM [kód NATO: Fitter-E]

Sukhoi Su-17UM / Сухой Су-17УМ

     
Název:
Name:
Suchoj Su-17UM
Originální název:
Original Name:
Сухой Су-17УМ
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1975-DD.MM.1978 Dálněvýchodní strojírenský závod, Komsomolsk na Amuru /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1975-DD.MM.1978
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
75
První vzlet:
Maiden Flight:
15.08.1975 S-52U
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14520 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18510 kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,681) m
Délka:
Length:
17,34 m
Výška:
Height:
5,13 m
Plocha křídla:
Wing Area:
38,491) m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Ljulka AL-21F-3 o tahu 76,49 kN / 109,83 kN s přídavným spalováním
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3720 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1350 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
15400 m
Dolet:
Range:
1200 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2000 km
Výzbroj:
Armament:
1x kanon NR-30 ráže 30 mm, 80 nábojů

3000 kg podvěšené výzbroje na 8 závěsnících:
2x Ch-25
2x R-60
raketnice UB-32A s 32 neřízenými raketami S-5 ráže 57 mm
raketnice B-8M-1 s 20 neřízenými raketami S-8 ráže 80 mm
kontejner SPPU-22 s kanonem GŠ-23L
rakety S-24 ráže 240 mm
rakety S-25 ráže 250 mm
500kg pumy
...
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
1) šípovitost 30°, 10,03 m při šípovitosti 63°
2) šípovitost 30°, 34,50 m2 při šípovitosti 63°
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim. Sukhoi Su-7/-17/-20/-22: Soviet Fighter and Fighter-Bomber Family. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-108-3.
ruslet.webnode.cz
URL CZ: https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#559632Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Sukhoi-Su-17UM-Suhoy-Su-17UM-t41179#559632Version : 0
MOD
Historie:



Letoun Su-17UM, resp. Su-17UM-2D (exportní označení Su-22UM-2D) je prvním cvičným typem odvozeným z vývojové řady Su-17/20/22. Vznikl na základě jednomístného letounu Su-17M-2D, doplněného některými prvky pozdějšího provedení Su-17M3. Z něj je převzata skloněná příď a možnost použití dvou typů motorových jednotek (Ljulka Al-21F pro letouny VVS a Tumanskij R-29BS pro exportní letouny).


Přestavba byla provedena prodloužením přídě za stávající pilotní kabinou a instalací druhého pilotního prostoru s kompletní sadou řídících přístrojů. Překryt kabiny instruktora je v obrysu přední kabiny přičemž mezi obě odklápěcí části je vsazen prosklený mezikus překrývající přepážku (v ní jsou vyříznuty dva prosklené průzory pro možnost pozorovat přední kokpit zezadu) za vystřelovacím sedadlem vyváženého pilota a hydraulický systém odklápění přední kabiny. Tato konstrukce mezikusu je převzata z letounu Su-7U. Do překrytu instruktora je umístěn sklopný periskop pro sledování přední polosféry letounu (vzhledem k nutnosti volného výhledu je demontováno zrcátko z překrytu předního pilotního prostoru). Katapultážní sedačky v obou kokpitech jsou schodného typu, přesněji K-36 prvních výrobních sérií.


Trup letounu nese původní svislou ocasní plochu nízkého typu z letounu Su-17M-2D. Váhová kompenzace druhého kokpitu je provedena demontáží levého kanonu NR-30 a jeho zásobníků munice. Ostatní bojové možnosti letounu jsou zachovány dle vzoru Su-17M-2D. U později vyrobených verzí byla provedena modernizace kdy byla většina původních přístrojových systémů z typu Su-17M-2D (avionika a zbraňové systémy nahrazeny systémy letounu Su-17UM-3 (Su-22UM-3K) což snížilo náklady na údržbu společně sloužících cvičných Su-17UM-2D a Su-17UM-3.
URL CZ: https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#165566Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Sukhoi-Su-17UM-Suhoy-Su-17UM-t41179#165566Version : 0
Shrnutí historie celé vývojové řady Suchoj Su-17/20/22 lze nalézt v tomto článku
URL CZ: https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#179467Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Sukhoi-Su-17UM-Suhoy-Su-17UM-t41179#179467Version : 0
Letoun Su-17UM, nízká směrovka,chybějící spodní kýl a dělená dvířka příďového podvozku.


Zdroj: Viktor J. Markovskij, Igor V. Prichodčenko: Istrebitěl-bombardirovščik Su-17, Aviacia i kosmonavtika včera, segodnja i zavtra č. 5 - 7,9 - 11/2011, 1,4 - 8/2012

Suchoj Su-17UM [kód NATO: Fitter-E] -


URL CZ: https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#527210Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Sukhoi-Su-17UM-Suhoy-Su-17UM-t41179#527210Version : 0
Vývoj letounu Su-17UM byl přesně opačný, než uvádí Darkfold. Nejdříve byla vyvíjena dvoumístná verze a vzápětí z ní jednomístná Su-17M3. Délka trupu u obou verzí je stejná.


Zdroj: Viktor J. Markovskij, Igor V. Prichodčenko: Istrebitěl-bombardirovščik Su-17, Aviacia i kosmonavtika včera, segodnja i zavtra č. 5 - 7,9 - 11/2011, 1,4 - 8/2012
URL CZ: https://www.valka.cz/Suchoj-Su-17UM-kod-NATO-Fitter-E-t41179#566540Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Sukhoi-Su-17UM-Suhoy-Su-17UM-t41179#566540Version : 0