Název: Name: | Micubiši 1MF10 | |
Originální název: Original Name: | 三菱 七試艦上戦闘機 [1MF10] | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1933-DD.06.1933 Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1933-DD.06.1933 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1933 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1225 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1578 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | |
Délka: Length: | 6,920 m | |
Výška: Height: | 3,310 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,70 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 89,15 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | Micubiši A-4 o vzletovém výkonu 522 kW (710 k) Vrtule dvoulistá dřevěná | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 320 km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 285 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,1 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8640 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet ráže 7,7 mm nad motorem | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | Experimentální palubní stíhač 7-Ši Letová vytrvalost: 3,0 h | |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.1., Mitsubishi Aircraft, Shuppan-Kyodo 1981, www.aviastar.org www.aviastar.org archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#158859Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi 1MF10 7-Shi
Historie:
Specifikace námořního letectva označené 7-Shi lze považovat za první skutečně důsledně připravené. Například technické požadavky na palubní stíhací letoun, které Kaigun Koku Hombu sestavilo odrážely jistou krizi, kterou procházelo japonské námořní letectvo. Někteří vyšší důstojníci japonského námořního letectva si začali uvědomovat malou účinnost vlastního palubního stíhacího letectva. Japonské stíhačky té doby (počátek třicátých let minulého století) byly vysoce obratné a lehce ovladatelné dvouplošníky ovšem s malým doletem (nemohly tak poskytnout stíhací doprovod vlastním bombardérům) a poměrně slabou výzbrojí. Jejich účinné použití proti případnému útoku nepřátelských bombardérů na vlastní letadlové lodě bylo tak pochybné. Kvalita bombardovacího letectva, zejména pak pozemních bombardérů vzrůstala rok od roku. Naopak systém stíhací obrany založený na dalekohledech hlídek a rychlosti osádek palubních stíhaček při vzletu..., proto námořnictvo požadovalo stíhací letoun, který by tyto nedostatky již neměl. Existoval ještě jeden krajní směr - palubní letectvo zcela vypustit a místo něj zvýšit počet nesených bombardérů, tzn. zajistit obranu vlastních lodí včasnou eliminací nepřátelského loďstva. Nakonec se prosadil názor, že palubní letectvo musí být vyzbrojeno letounem, který bude nejen dobře stoupat, ale bude také dostatečně rychlý a jeho konstrukce bude schopná vydržet určité poškození v boji a poskytne jistou pevnostní rezervu. Co bylo však zásadní - mělo se jednat o jednoplošník!
Vedení továrny Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha v Nagoji se rozhodlo odpovědět na tyto specifikace a pověřilo konstrukčními pracemi mladého inženýra Jiro Hirokoshiho, který se nedavno vrátil ze stáží po Evropě a USA. Asistencí byly pověřeni Eitaro Sano, Takanosuke Nakamura a Tomio Kubo. Konstrukční tým měl velké ambice, navrhl skutečně moderní stíhací letoun se slušnými výkony a přitom se jednalo již o ryze japonskou konstrukci. Výsledkem byl celokovový dolnoplošník s eliptickým křídlem lomeným do tvaru písmene W, Trup byl řešen jako poloskořepina, letoun byl viditelně inspirovaným zavalitým Boeingem P-26. Projekt byl námořnictvem přijat a továrna přistoupila ke stavbě prototypu, ten nesl označení 1MF10.
Továrna Nakajima Hikoki K. K. byla vytížena plněním jiných zakázek a tuto soutěž podcenila, její projekt představoval jen lehce upravený armádní hornoplošník Type 91.
Oba prototypy Mitsubishi 1MF10 přinesly také zklamání, neměly dobré letové vlastnosti, trpěly nestabilitou, která vycházela z nedodržení poměru mezi velikostí trupu a křídla, navíc oba prototypy havarovaly.
Kaigun Koku Hombu nakonec soutěž na stíhací letoun 7-Shi zrušilo, výkony obou konkurentů zůstaly daleko za představami a očekáváním námořního letectva. Bylo zřejmé, že přechod na novou koncepci jednoplošných stíhaček si vyžádá mnohem více času. Tím, že nebyla k dispozici vhodná náhrada za dvoplošnou stíhačku A2N Typ 90, muselo Kaigun Koku Hombu v roce 1933 zadat továrně Nakajima úkol, kterým chtělo pro své jednotky rychle získat výkonnější stíhačku než byl piloty oblíbený Typ 90. Tak vzniká 221 palubních stíhačů A4N1.
Konstruktér Jiro Hirokoshi se však z nezdaru této konstrukce poučil a vše využil později, když technické oddělení námořnictva specifikacemi 9-Shi požadovalo palubní stíhačku, ta potom dala vzniknout skvělému palubnímu stíhači A5M Claude.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990, ISBN: 1557505632
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=259
www.aviastar.org
archiv autora
Historie:
Specifikace námořního letectva označené 7-Shi lze považovat za první skutečně důsledně připravené. Například technické požadavky na palubní stíhací letoun, které Kaigun Koku Hombu sestavilo odrážely jistou krizi, kterou procházelo japonské námořní letectvo. Někteří vyšší důstojníci japonského námořního letectva si začali uvědomovat malou účinnost vlastního palubního stíhacího letectva. Japonské stíhačky té doby (počátek třicátých let minulého století) byly vysoce obratné a lehce ovladatelné dvouplošníky ovšem s malým doletem (nemohly tak poskytnout stíhací doprovod vlastním bombardérům) a poměrně slabou výzbrojí. Jejich účinné použití proti případnému útoku nepřátelských bombardérů na vlastní letadlové lodě bylo tak pochybné. Kvalita bombardovacího letectva, zejména pak pozemních bombardérů vzrůstala rok od roku. Naopak systém stíhací obrany založený na dalekohledech hlídek a rychlosti osádek palubních stíhaček při vzletu..., proto námořnictvo požadovalo stíhací letoun, který by tyto nedostatky již neměl. Existoval ještě jeden krajní směr - palubní letectvo zcela vypustit a místo něj zvýšit počet nesených bombardérů, tzn. zajistit obranu vlastních lodí včasnou eliminací nepřátelského loďstva. Nakonec se prosadil názor, že palubní letectvo musí být vyzbrojeno letounem, který bude nejen dobře stoupat, ale bude také dostatečně rychlý a jeho konstrukce bude schopná vydržet určité poškození v boji a poskytne jistou pevnostní rezervu. Co bylo však zásadní - mělo se jednat o jednoplošník!
Vedení továrny Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha v Nagoji se rozhodlo odpovědět na tyto specifikace a pověřilo konstrukčními pracemi mladého inženýra Jiro Hirokoshiho, který se nedavno vrátil ze stáží po Evropě a USA. Asistencí byly pověřeni Eitaro Sano, Takanosuke Nakamura a Tomio Kubo. Konstrukční tým měl velké ambice, navrhl skutečně moderní stíhací letoun se slušnými výkony a přitom se jednalo již o ryze japonskou konstrukci. Výsledkem byl celokovový dolnoplošník s eliptickým křídlem lomeným do tvaru písmene W, Trup byl řešen jako poloskořepina, letoun byl viditelně inspirovaným zavalitým Boeingem P-26. Projekt byl námořnictvem přijat a továrna přistoupila ke stavbě prototypu, ten nesl označení 1MF10.
Továrna Nakajima Hikoki K. K. byla vytížena plněním jiných zakázek a tuto soutěž podcenila, její projekt představoval jen lehce upravený armádní hornoplošník Type 91.
Oba prototypy Mitsubishi 1MF10 přinesly také zklamání, neměly dobré letové vlastnosti, trpěly nestabilitou, která vycházela z nedodržení poměru mezi velikostí trupu a křídla, navíc oba prototypy havarovaly.
Kaigun Koku Hombu nakonec soutěž na stíhací letoun 7-Shi zrušilo, výkony obou konkurentů zůstaly daleko za představami a očekáváním námořního letectva. Bylo zřejmé, že přechod na novou koncepci jednoplošných stíhaček si vyžádá mnohem více času. Tím, že nebyla k dispozici vhodná náhrada za dvoplošnou stíhačku A2N Typ 90, muselo Kaigun Koku Hombu v roce 1933 zadat továrně Nakajima úkol, kterým chtělo pro své jednotky rychle získat výkonnější stíhačku než byl piloty oblíbený Typ 90. Tak vzniká 221 palubních stíhačů A4N1.
Konstruktér Jiro Hirokoshi se však z nezdaru této konstrukce poučil a vše využil později, když technické oddělení námořnictva specifikacemi 9-Shi požadovalo palubní stíhačku, ta potom dala vzniknout skvělému palubnímu stíhači A5M Claude.
Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Putnam Aeronautical Books, rok 1990, ISBN: 1557505632
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=259
www.aviastar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#301382Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek a fotografie
Zdroj fotografie: avia.russian.ee
Zdroj fotografie: avia.russian.ee
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-1MF10-t41157#188493Verze : 1
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.