Název: Name: | Iljušin Il-20 | |
Originální název: Original Name: | Ильюшин Ил-20 | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1948-DD.MM.1948 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1948-DD.MM.1948 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 30.11.1948 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 7535 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9500 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,43 m | |
Délka: Length: | 13,58 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 44,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mikulin AM-47 o vzletovém výkonu 2206 kW/3000 k čtyřlistá stavitelná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 515 km/h v 2800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7750 m | |
Dolet: Range: | 1180 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1700 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pohyblivě uložený kanon Š-3 ráže 23 mm v křídle 1x kanon ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věžičce 1190 kg pum 4x raketa RS-132 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3. Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5. Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1. |
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#552254Verze : 0
Aubi
MOD
Iljušin Il-20
Sovětské letectvo po válce dále rozvíjelo svou úspěšně se projevující kategorii bitevních letadel. Koncem války použité Il-10 prokázaly své schopnosti, ale stále měly jisté nedostatky. Mezi hlavní z nich patřil výhled z kabiny pilota. Il-10 byly stále ještě dostatečně účinné a dostaly se do výzbroje řady států, včetně Československa. Dokonce si i s úspěchem zabojovaly v letectvu KLDR za korejské války. S. V. Iljušin však dále pracoval na problematice vylepšení bitevního letounu. Při konstrukci nového typu Iljušin Il-20 zdokonalil především výhled pilota, který byl až dosud omezen dlouhou přídí. Pilot neviděl dobře směrem, který byl pro bitevní akci rozhodující, protože usnadňoval nalezení cíle v terénu - tj. dopředu dolů.
Práce začaly v r. 1947 a koncem r. 1948 provedl zkušební pilot V. K. Kokkinaki první let prototypu. Nový šturmovik Il-20, jemuž se mezi letci začalo neoficielně říkat "Gorbač" (Hrbáč) byl pak vyzkoušen v několika kusech. Tato přezdívka vystihovala charakteristický rys letounu - nápadně vysokou stupněnou přední část trupu.
Il-20 sice využíval osvědčenou Iljušinovu koncepci bitevníků, ale příliš podobný starým šturmovikům nebyl. Kabina pilota byla přímo nad motorem AM-47F tak daleko v přídi, že pilot měl naprosto nerušený výhled dopředu. Za pilotní kabinou pak byla kabina radisty-střelce, k jehož povinnostem patřila obrana letounu v zadním palebném sektoru. Měl k dispozici dva kanóny B-20, pohyblivě uložené v malé kupolce na hřbetě trupu dálkově zaměřované a ovládané. Pro útoky na pozemní cíle používal "Gorbač" čtyři pevné kanóny NS-23 v křídlech, pod nimiž měl závěsy pro 1000 kg pum nebo osm raket.
Typ Il-20 se při zkouškách jevil nadějně, ale překážkou jeho uplatnění se stal jiný fakt. Právě zkoušky Il-20 ukázaly, že kategorie čistých bitevních letounů koncem čtyřicátých let již zastarala. Prostředky protivzdušné obrany na bojišti se koncem čtyřicátých let tak koncentrovaly a dosáhly takové účinnosti, že se poměrně pomalý, třebaže pancéřovaný bitevní letoun, proti nim nemohl ubránit. Nad bojištěm se v úloze podpůrných letounů mohly pohybovat s určitým stupněm bezpečí jen proudové stíhací letouny s pumami a raketami, ale obvykle ještě potřebovaly být shora kryty výkonnějšími stíhacími letouny. Iljušin Il-20 zůstal v pokusném stadiu jako zajímavý prototyp. Označení Il-20 pak dostal pozdější sériově vyráběný civilní stroj, vzniklý úpravou Iljušinova taktického bombardéru Il-28, používaný Aeroflotem od poloviny 60. let, stroj, v kódu NATO označovaný jako Coot.
Přesto ještě jeden pokus o proudový bitevník vznikl - S. V. Iljušin si byl dobře vědom skutečnosti, že jedině rychlost moderního proudového letounu, spojená snad ještě s přídavným pancéřováním, poskytovala určitou záruku úspěchu při taktické podpoře pozemních vojsk. Proto se pokusil o konstrukci dvoumotorového proudového bitevníku - projektu Il-40 Browny.
prameny:
Sovětské letectvo po válce dále rozvíjelo svou úspěšně se projevující kategorii bitevních letadel. Koncem války použité Il-10 prokázaly své schopnosti, ale stále měly jisté nedostatky. Mezi hlavní z nich patřil výhled z kabiny pilota. Il-10 byly stále ještě dostatečně účinné a dostaly se do výzbroje řady států, včetně Československa. Dokonce si i s úspěchem zabojovaly v letectvu KLDR za korejské války. S. V. Iljušin však dále pracoval na problematice vylepšení bitevního letounu. Při konstrukci nového typu Iljušin Il-20 zdokonalil především výhled pilota, který byl až dosud omezen dlouhou přídí. Pilot neviděl dobře směrem, který byl pro bitevní akci rozhodující, protože usnadňoval nalezení cíle v terénu - tj. dopředu dolů.
Práce začaly v r. 1947 a koncem r. 1948 provedl zkušební pilot V. K. Kokkinaki první let prototypu. Nový šturmovik Il-20, jemuž se mezi letci začalo neoficielně říkat "Gorbač" (Hrbáč) byl pak vyzkoušen v několika kusech. Tato přezdívka vystihovala charakteristický rys letounu - nápadně vysokou stupněnou přední část trupu.
Il-20 sice využíval osvědčenou Iljušinovu koncepci bitevníků, ale příliš podobný starým šturmovikům nebyl. Kabina pilota byla přímo nad motorem AM-47F tak daleko v přídi, že pilot měl naprosto nerušený výhled dopředu. Za pilotní kabinou pak byla kabina radisty-střelce, k jehož povinnostem patřila obrana letounu v zadním palebném sektoru. Měl k dispozici dva kanóny B-20, pohyblivě uložené v malé kupolce na hřbetě trupu dálkově zaměřované a ovládané. Pro útoky na pozemní cíle používal "Gorbač" čtyři pevné kanóny NS-23 v křídlech, pod nimiž měl závěsy pro 1000 kg pum nebo osm raket.
Typ Il-20 se při zkouškách jevil nadějně, ale překážkou jeho uplatnění se stal jiný fakt. Právě zkoušky Il-20 ukázaly, že kategorie čistých bitevních letounů koncem čtyřicátých let již zastarala. Prostředky protivzdušné obrany na bojišti se koncem čtyřicátých let tak koncentrovaly a dosáhly takové účinnosti, že se poměrně pomalý, třebaže pancéřovaný bitevní letoun, proti nim nemohl ubránit. Nad bojištěm se v úloze podpůrných letounů mohly pohybovat s určitým stupněm bezpečí jen proudové stíhací letouny s pumami a raketami, ale obvykle ještě potřebovaly být shora kryty výkonnějšími stíhacími letouny. Iljušin Il-20 zůstal v pokusném stadiu jako zajímavý prototyp. Označení Il-20 pak dostal pozdější sériově vyráběný civilní stroj, vzniklý úpravou Iljušinova taktického bombardéru Il-28, používaný Aeroflotem od poloviny 60. let, stroj, v kódu NATO označovaný jako Coot.
Přesto ještě jeden pokus o proudový bitevník vznikl - S. V. Iljušin si byl dobře vědom skutečnosti, že jedině rychlost moderního proudového letounu, spojená snad ještě s přídavným pancéřováním, poskytovala určitou záruku úspěchu při taktické podpoře pozemních vojsk. Proto se pokusil o konstrukci dvoumotorového proudového bitevníku - projektu Il-40 Browny.
prameny:
V. Němeček, Vojenská letadla 4, Naše vojsko, Praha 1979
de.wikipedia.org
http://aircraft.ru/ImageShop.asp?OkbID=3
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#157645Verze : 1
Reklama
Ještě malé doplnění z jiného zdroje.
pramen:
www.war2hobby.cl
pramen:
www.war2hobby.cl
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen:
www.war2hobby.cl
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen:
www.war2hobby.cl
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#242950Verze : 0
Iljušin Il-20 Gorbač
U tohoto letounu byl kladen důraz na nerušený výhled pilota, který by umožnil bezproblémové sledování cíle i okolního prostoru. Náčtrtek ukazuje rozdíl ve výhledu při útocích na pozemní cíle na cca 45° ve srovnání s běžně řešeným bitevníkem ( Il-2 ).
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Iljušin Il-20 a Il-2 při útoku na pozemní cíl
U tohoto letounu byl kladen důraz na nerušený výhled pilota, který by umožnil bezproblémové sledování cíle i okolního prostoru. Náčtrtek ukazuje rozdíl ve výhledu při útocích na pozemní cíle na cca 45° ve srovnání s běžně řešeným bitevníkem ( Il-2 ).
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Iljušin Il-20 a Il-2 při útoku na pozemní cíl
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#254937Verze : 0
Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Iljušin Il-20 ... vnitřní uspořádání
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Iljušin Il-20 ... vnitřní uspořádání
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#254938Verze : 0
Reklama
Ještě ze stejného pramene - tedy www.airwar.ru - barevný bokorys.
pramen v textu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen v textu
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#353626Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/attack/il20.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Iljušin Il-20 (1948) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Iljušin Il-20 (1948) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Iljušin Il-20 (1948) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-20-1948-t40936#552256Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.