Main Menu
User Menu

Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér)

mittlere Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251/1)

     
Název:
Name:
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D
Originální název:
Original Name:
mittlere Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251/1)
Kategorie:
Category:
obrněný transportér
Výrobce:
Producer:
Podvozok:
Hansa-Lloyd- und Goliath Werk Carl (F.W. Borgward) Bremen /
Hanomag, Hannover /
Adlerwerke, Frankturt nad Mohanom / - (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 3/1943)
Škoda, Plzeň / - (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 7/1943)
Auto Union AG, Werk Horch, Zwickau / (dodávky pre Sd.Kfz.251 až po 2/1943)

Korba:
Deutsche Edelstahlwerke (DEW), Hannover /
Schöller-Blechmann, Ternitz /
Bohemia, Česká Lípa /

Finálna montáž:
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel /
Schichau, Elbing /
Eisenwerk Weserhütte, Bad Oeynhausen / (od 4/1942)
Wumag - Waggon u. Maschinenbau A.G., Görlitz / (od 4/1942)
Gollnow, Štetín / (od 7/1942)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
10 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
cca 8500 kg
Celková délka:
Overall Length:
cca 5800 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2000 mm
Celková výška:
Overall Height:
1750 1)2) / 1850 3) / 2100 4) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 14,5 mm
boky - 8 mm
strop a dno - 5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach NL 38 TUKRR/TUKRRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 3.800 cm3) 5)

alebo

Maybach HL 42 TUKRRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 4.170 cm3)6)
Výkon:
Power:
73.5 kW při 3000 5) / 2800 6) ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
53 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
21,4 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
20 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m
Výzbroj:
Armament:
3x guľomet MG 34 kalibru 7,92 mm
2x samopal MP 38/MP 40 kalibru 9 mm (384 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
TTD sa u jednotlivých verzií (Ausf. A-D) a subverzií (1-22) líšia.

Pásy (ľavý - 55 článkov, pravý - 56 článkov):
Zgw 50/280/140 1)2)
Zgw 5001/280/140 3)4)

1) Sd.Kfz.251 Ausf.A
2) Sd.Kfz.251 Ausf.B
3) Sd.Kfz.251 Ausf.C
4) Sd.Kfz.251 Ausf.D
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.15-2 mittlere Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) History of variants, production, organizations, issue, tactics, and employment in action from 1939 to 1942, rok vydania 2005, ISBN: 0-9771643-1-4
Thomas L. Jentz, Hilary L. Doyle - Panzer Tracts No.15-3, mittlerer Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) Ausf.C & D, rok vydania 2006, ISBN: 0-9771643-5-7
Walter Spielberger - Die Halbketten-Fahrzeuge des deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag 1989, ISBN 3-87943-403-4
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#455004Verze : 5
MOD
Sonder Kraftfahrzeuge 251/1 Ausführung A


Stručná historie a popis
Postupně byly vyvinuty čtyři verze, každá zahrnovala určitá zlepšení a zjednodušení výroby. Základní verze je označována jako Sonder Kraftfahrzeuge 251/1 Ausführung A (Sd. Kfz. 251 Ausf. A) a vznikla v letech 1937-1939. Vozidlo bylo částečně pancéřovanou z hora otevřenou korbu. Obrněný transportér byl vyráběn v dvou variantách, označovaných jako "A-Muster" a "B-Muster".


Základní data Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A "a-Muster"
- neozbrojená varianta
- osádka: 2
- výsadek: 10


Rozměry
- hmotnost: 7000 kg
- hmotnost bojová: 8500 až 9000 kg
- délka: 5800 mm
- šířka: 2100 mm
- výška: 1750 mm
- světlá výška: 320 mm


Podvozek
- typ: smíšený, vpředu řídicí kola a vzadu hnaný pásový pojezd
- pneumatiky: 7,25-20 nebo 190-18
- šíře pásu: 280 mm
- délka styku pásů s vozovkou: 1800 mm
- rozvor náprav: 2775 mm
- rozchod kol: 1650 mm
- rozchod pásů: 1600 mm


Pohon:
- motor: šestiválcový řadový, benzínový, čtyřdobý, vodou chlazený
- typ motoru: Maybach HL42TURKM
- obsah motoru: 4,171 dm3
- vrtání: Ø 90 mm
- zdvih válců: 110 mm
- kompresní poměr: 6,7:1
- výkon: 73,55 kW (100 k) při 2800 obr. za min.


Výkony
- nosnost: 1500 kg
- max. rychlost: 53 km/h
- rychlost v terénu: 10 km/h
- max. dojezd: 300 km
- dojezd v terénu: až 150 km
- poloměr zatáčení: 5,5 m
- svah: 10,8 % (24°)
- stupeň: ?
- zákop: 2 m
- brod: 0.5 m


Pancéřování
- trup: 8 až 14,5 mm


Základní data Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A "b-Muster"
- hmotnost bojová: až 9000 kg


Výzbroj
- kulomety: 2x 7,9-mm MG 34


Zdroje:
Walter Spielberger: Die Halbketten-Fahrzeuge des deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag 1989, ISBN 3-87943-403-4
Bart Vanderveen: Historic Military Vehicles Directory, Wheels & Track Directory 1989, ISBN 0900913-57-6
ČSN 011300
ww2.sk
http://www.achtungpanzer.com/votw/251.htm
http://www.gearboxsoftware.com/index.php
www.lexikon-der-wehrmacht.de
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) - Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A

Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) - Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A, pravděpodobně B-Muster.

Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A, pravděpodobně "B-Muster".
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#156784Verze : 0
MOD
Sd. Kfz. 251/1 Ausf. A mittlere Schützenpanzerwagen, Gerät 901


Vyobrazení použito z internetové stránky MythicPanzers.
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) - Via Mythicpanzer.

Via Mythicpanzer.
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#156762Verze : 0
MOD
Sonder Kraftfahrzeuge 251/1 Ausführung B mittlere Schützenpanzerwagen, Gerät 901


Sd. Kfz. 251 Ausf. B byl vyráběn v letech 1939-1940. U tohoto vozidla byl redukován počet průzorů z osmi na čtyři. Některé prameny přidávají mezi rozlišovací znaky i trvalé přesunutí prutové antény na boční stěnu pancéřové korby.


Základní data Sd. Kfz. 251/1 Ausf. B
- jsou shodná s verzí Ausführung A


Zdroje:
Walter Spielberger: Die Halbketten-Fahrzeuge des deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag 1989, ISBN 3-87943-403-4
mythicpanzers.jexiste.fr
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) - Rozlišovací znaky Ausf. A a Ausf. B.

Rozlišovací znaky Ausf. A a Ausf. B.
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#156838Verze : 0
MOD
Sonder Kraftfahrzeuge 251/1 Ausführung C mittlere Schützenpanzerwagen, Gerät 901


Stručná historie a popis
Sd. Kfz. 251 Ausf. C byl vyráběn v letech 1940-1943. U tohoto vozidla byly změněny technologické postupy výroby a byl kladen důraz na svařování míst dříve nýtovaných. Pancíř před motorem již nebyl dělený, ale byl protažen do úrovně světlé výšky vozidla. Tato úprava zvýšila ochranu přední nápravy. Pro údržbu motoru byl zjednodušen přístup a boční vstupy vzduchu obdržely přídavné pancéřování, tunelového typu.


Základní data Sd. Kfz. 251/1 Ausf. C
- jsou shodná s verzí Ausführung A


Zdroje:
Walter Spielberger: Die Halbketten-Fahrzeuge des deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag 1989, ISBN 3-87943-403-4
mythicpanzers.jexiste.fr
ww2.sk
http://www.achtungpanzer.com/votw/251.htm
www.lexikon-der-wehrmacht.de
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) - Prostorový řez Sd. Kfz. 251/1 Ausf. C.

Prostorový řez Sd. Kfz. 251/1 Ausf. C.
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#157008Verze : 0
MOD
Všem germanofilům to budu opakovat...jediné správné barvy pro vozidlo původně provozované jakoukoliv složkou Německé branné moci jsou (podle mého názoru) barvy Spojenců.... Laughing
Poněkud "očesaný" SdKfz 251/1 D, používaný neupřesněnou kanadskou jednotkou...
Tak jako v jiných případech využití bojové techniky německého původu bylo s cílem vyhnout se vlastní ("friendly") palbě aplikováno co nejvýraznější spojenecké označení.
Pod novým nátěrem na boku vozidla prosvítá původní číselné označení (?x?32)



FOTKY PŘESTAVĚNÝCH OT-810 NEVKLÁDAT !!!
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#167169Verze : 0
Krásně restaurovaný stroj pana Lehára. Jedna zadní polovina dveří je v originál camo. Celá nástavba je zřejmě také originál, je překitovaná autotmelem (byla hodně dolíčková od rezu) a jak je vidět nově nastříkaná,... Toto je jeden (jediný???) z originálů v české republice.
Dolin
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#178712Verze : 0
Zajimave foto skupiny Sd. Kfz 251/1 Ausf. C. Jedna se o skupinu vozidel z Guderianovi bojove skupiny zhruba z obdobi roku 1942 v oblasti ruske fronty.


Zdroj:
Signal 6251, Panzer Color Camouflages of the German Panzer Forces
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#254262Verze : 0
Jak napsal kolega na MF " ...v jednom lese v Jižních Čechách před 4 rokama.."


Zdroj modelforum.upce.cz
(foto via Dolin)
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#262047Verze : 0
SdKfz 251 v celošedé kamufláži s velkými trámovými kříži.


Zdroj : allegro.pl (Alan231 via Dolin)
Sd.Kfz.251/1 Ausf.A-D (obrnený transportér) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-1-Ausf-A-D-obrneny-transporter-t40701#263180Verze : 0