Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9P

Yakovlev Yak-9P

Яковлев Як-9П

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9P
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9П
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1947-DD.MM.1948 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1947-DD.MM.1948
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
772
První vzlet:
Maiden Flight:
23.03.1947
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2712 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3350 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3395 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,550 m
Výška:
Height:
2,960 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
195,335 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 230 kW a 1 082 kW v h= 2 800 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-107R s reverzním nastavením vrtulových listů o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
682 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
660 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
420 km/h v 3600 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,36 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,75 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m
Dolet:
Range:
1130 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón B-20M ráže 20 mm v ose vrtule se 115 náboji
2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem se 120 náboji pro každý.
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Tato poválečná verze nesla oproti předchozím verzím mohutnější výzbroj, velkorážné kulomety i kanón ŠVAK byly nahrazeny modernějšími a účinnějšími kanóny Berezin B-20.

Jak-9P byl v poválečném období dodáván mnoha spřáteleným státům a to včetně KLDR. Na tomto bojišti zasáhl do počátečních bojů, bojoval poměrně úspěšně s Mustangy a Twin Mustangy, velmi záleželo na zkušenostech a výcviku pilota Jaku. Američané jeden stroj získali a podrobili jej testům, závěrečné zprava jej hodnotila jako velmi dobrý letoun s horší kvalitou zpracování a s nedokonalou povrchovou úpravou, alespoň dle západních standardů. Na sovětské poměry byl však dobře vybaven, ve výbavě měl např. radiokompas, odpovídač IFF fotokulomet a další.
Zdroje:
Sources:
Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P, No 6119, Sandomierz, Poland / Redbourn, Hertfordshire, UK, Mushroom Model Publications, 2006, ISBN 83-89450-27-5.
Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, Jak-7, Jak-9.
https://combatavia.info/index1yak9.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9p-107.html
archiv autora









URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9P-t40063#153108Verze : 0
MOD
Fotografie ze zkoušek v USA rok 1955 a kamufláž tohoto letounu




URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9P-t40063#153109Verze : 0
MOD
Kamufláže Jaků-9P letectev KLDR, Polska a Maďarska








URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9P-t40063#153111Verze : 0
MOD
Jakovlev Jak-9P ("32") severokorejského letectva ukořistěný příslušníky americké námořní pěchoty na letecké základně Kimpcho, 18. září 1950.


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9P-t40063#530737Verze : 0
MOD
Letoun Jak-9P lze vidět v muzeu Wojska Polskiego.




URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9P-t40063#535710Verze : 0