Název: Name: | NKL-16/41 | |
Originální název: Original Name: | НКЛ-16/41 | |
Kategorie: Category: | aerosane | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.MM.1941 ?, ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | - | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1937 | |
Obsluha: Crew: | 1 + 3 pasažieri | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnosti: Weights: | ? kg | |
Rozměry: Dimensions: | dĺžka: šírka: výška: | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | hviezdicový motor Švecov M-11 o výkone 100 ks | |
Výkony: Performance: | max. rýchlosť: ? km/hod | |
Další údaje: Other Data: | spotreba paliva na 100 km: typ paliva: | |
Uživatelské státy: User States: | / | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Modelist-Konstruktor 10/1977 (Моделист-конструктор 1977, № 10) Dašno, D.: Transport Krasnoj armii v velikoj otečestvennoj vojne, Avtomobilnyj archivnyj fond 2015, ISBN 978-5-9906332-0-9 (Дашно, Д.: Транспорт Красной армии в Великой отечественной войне, Автомобильный ахивный фонд 2015) ru.wikipedia.org |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#621710Verze : 3
Panzer
MOD
NKL-16/41
První verzi saní, ještě třílyžové koncepce, vytvořil tým pod velením N. M. Andrejeva (Н. М. Андреев) již v r. 1937. Po postupných úpravách, z nichž nejvýraznější byla změna na čtyřlyžovou konceci, byla v létech 1940 - 1941 zahájena sériová produkce typu, uznačovaná později jako NKL-16/41. Zajímavostí je fakt, že podle Příkazu GKO č. 51 z 19. srpna 1941 (Постановление ГКО № 516сс от 19.08.41 - ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КОМИТЕТ ОБОРОНЫ = Státní výbor obrany) měly být do aerosaní montovány nikoli nové motory, ale motory sňaté z letadel poté, co odlétaly svůj resurs. Pro provoz v letadle již byly rizikové, ale v pozemním prostředku vyhovující. Od roku 1942 je vyráběna vylepšená varianta NKL-16/42. Celkem je tedy možné potkat trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii. Objednávka podle výše zmíněného nařízení zněla na 3 000 ks NKL-16, 1 500 ks NKL-26 a 500 ks NKL-32.
I když model NKL-16 byl zastoupen velice početně, nebyl jediným provozovaným typem. Ve výzbroji byly i typy NKL-34 a NKL-38, štábní neozbrojené limuzíny, nebo ještě starší NKL-12, nákladní saně, určené k obsluze polních letišť. Na své nákladové plošině vozily sudy s palivem, náhradní motory a podobné objemné předměty. Vyvinuty byly i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).
Informací o této variantě není příliš mnoho, většina pramenů jednotlivé verze ani neodlišuje. Proto podrobnější informace o konstrukci budou u textu k modelu 16/42. Pro zjednodušení možno konstatovat, že hlavní rozpoznávacím prvkem je uspořádání závěsu zadních lyží - model 41 má tlumič zadní poloosy uchycen k horní hraně trupu, model 42 má prodloužené tlumiče uchyceny k motorovému loži.
K obrázku s kulometnými sáňkami nutno podotknout, že jde o poměrně vzácný snímek, ukazující celkovou koncepci aerosaní. Většina snímků totiž obvykle ukazuje jen část stroje, popřípadě skupinu, ve které se detaily obtížně rozeznávají. Sáňky s těžkým kulometem jsou dosti charakteristickým doplňkem. Aerosaně totiž byly upraveny tak, aby byly schopny na saních přepravovat objemnější a hmotnější náklady. Přepravní kapacita jednotky se tak výrazně zvýšila. Podle ruských pramenů bylo dokonce možné na specielně upraveném laně za každým vozidlem táhnout i značný počet (prameny uvádějí 18 - 20) lyžařů, což urychlovalo přesun jednotek.
https://military.ya1.ru/index.php?newsid=429#
První verzi saní, ještě třílyžové koncepce, vytvořil tým pod velením N. M. Andrejeva (Н. М. Андреев) již v r. 1937. Po postupných úpravách, z nichž nejvýraznější byla změna na čtyřlyžovou konceci, byla v létech 1940 - 1941 zahájena sériová produkce typu, uznačovaná později jako NKL-16/41. Zajímavostí je fakt, že podle Příkazu GKO č. 51 z 19. srpna 1941 (Постановление ГКО № 516сс от 19.08.41 - ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КОМИТЕТ ОБОРОНЫ = Státní výbor obrany) měly být do aerosaní montovány nikoli nové motory, ale motory sňaté z letadel poté, co odlétaly svůj resurs. Pro provoz v letadle již byly rizikové, ale v pozemním prostředku vyhovující. Od roku 1942 je vyráběna vylepšená varianta NKL-16/42. Celkem je tedy možné potkat trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii. Objednávka podle výše zmíněného nařízení zněla na 3 000 ks NKL-16, 1 500 ks NKL-26 a 500 ks NKL-32.
I když model NKL-16 byl zastoupen velice početně, nebyl jediným provozovaným typem. Ve výzbroji byly i typy NKL-34 a NKL-38, štábní neozbrojené limuzíny, nebo ještě starší NKL-12, nákladní saně, určené k obsluze polních letišť. Na své nákladové plošině vozily sudy s palivem, náhradní motory a podobné objemné předměty. Vyvinuty byly i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).
Informací o této variantě není příliš mnoho, většina pramenů jednotlivé verze ani neodlišuje. Proto podrobnější informace o konstrukci budou u textu k modelu 16/42. Pro zjednodušení možno konstatovat, že hlavní rozpoznávacím prvkem je uspořádání závěsu zadních lyží - model 41 má tlumič zadní poloosy uchycen k horní hraně trupu, model 42 má prodloužené tlumiče uchyceny k motorovému loži.
K obrázku s kulometnými sáňkami nutno podotknout, že jde o poměrně vzácný snímek, ukazující celkovou koncepci aerosaní. Většina snímků totiž obvykle ukazuje jen část stroje, popřípadě skupinu, ve které se detaily obtížně rozeznávají. Sáňky s těžkým kulometem jsou dosti charakteristickým doplňkem. Aerosaně totiž byly upraveny tak, aby byly schopny na saních přepravovat objemnější a hmotnější náklady. Přepravní kapacita jednotky se tak výrazně zvýšila. Podle ruských pramenů bylo dokonce možné na specielně upraveném laně za každým vozidlem táhnout i značný počet (prameny uvádějí 18 - 20) lyžařů, což urychlovalo přesun jednotek.
https://military.ya1.ru/index.php?newsid=429#
ru.wikisource.org
https://www.warlib.ru/index.php?id=000054
https://kmagazin.almanacwhf.ru
www.otvaga2004.narod.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#225970Verze : 2
Reklama
Několik obrázků
pramen
www.otvaga2004.narod.ru
Je dobře vidět ještě původní třílyžová koncepce.
pramen v textu
zima 1942/43
pramen v textu
Na horní hraně trupu jsou dobře vidět roury vyvíječe kouřové clony. Rok 1941.
rok 1943 - němečtí vojáci prohlížejí kořistní NKL-16/41
pramen
www.otvaga2004.narod.ru
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Je dobře vidět ještě původní třílyžová koncepce.
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
zima 1942/43
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Na horní hraně trupu jsou dobře vidět roury vyvíječe kouřové clony. Rok 1941.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
rok 1943 - němečtí vojáci prohlížejí kořistní NKL-16/41
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#225983Verze : 0
https://ser-sarajkin.narod2.ru
Období | - |
Typ stroje | SOV - NKL-16/41 (aerosaně) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Ruční nahazování NKL 16 37
Období | - |
Typ stroje | SOV - NKL-16/41 (aerosaně) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Aerosaně NKL 16 v sanitní verzi
Období | - |
Typ stroje | SOV - NKL-16/41 (aerosaně) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
1944 - NKL 16 u havárie Po-2
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#542411Verze : 2
foto, za povšimnutí stojí "sáňky" s kulometem
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#151143Verze : 0
ICE
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.