Main Menu
User Menu

SOV - ZiL-134

ЗиЛ-134

ZiL-134
Historie vývoje:
Na základě výsledků zkoušek prototypu ZiS-E134 a dalších experimentálních konstrukcí vozidel se zvýšenou průchodivostí terénem byl kolektivem, vedeným V.A.Gračevem, ve zvláštní konstrukční kanceláři (СКБ - Специальное конструкторское бюро) automobilky ZiL vyprojektován a v lednu 1957 také vyroben čtyřosý automobilový tahač ZiL-134 (АТК-6 Dělostřelecký event. automobilní tahač - kolový).
Zvláštnosti konstrukce:
Pro nové vozidlo byly speciálně vyrobeny pohonná jednotka, automatická třístupňová hydromechanická převodovka, hlavní rozvodovka s automatickými uzávěrkami diferenciálů, kompletní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a prodlouženým chodem kyvných členů odpružení, kloubové náhony a kolové redukce náhonu v nábojích kol, hydraulický posilovač řízení, hermetizované hydropneumatické brzdy, spouštěcí ohřívač/předehřívač, pneumatiky 16,00-20" a systém centrální regulace tlaku v nich a spousta dalších „specialitek“.
Jak říká autor původního článku, „nic takového do té doby nebylo známo nejen v Sovětském svazu, ale představte si, ani na celém světě“…


Výsledky průběhu následujících náročných zkoušek v těžkých podmínkách, v různých geografických a klimatických podmínkách správnost konstrukce vozidla potvrdily.
Z hlediska průchodivosti terénem se ZiL-134 plně vyrovnal a v ničem nezaostával za speciálními pásovými transportéry, z hlediska pohyblivosti v málo únosném terénu a na výškových překážkách, zvláště v rozsahu středních rychlostí při jízdě mimo zpevněné komunikace kvality vozidla až 2x převyšovaly možnosti vozidel pásových.
Zvláště vynikaly jízdní vlastnosti a pohyblivost nové konstrukce vozidla v případě tažení těžkých dělostřeleckých prostředků – např. ZiL-134 s taženým 100 mm plk KS-19 bez potíží překonával hluboké bláto předjarní oblevy, podmáčené travnaté louky, bahnité slatě, hluboký písek, ale i vrstvu sypkého sněhu o výšce až 1,2 m a vozidlo bylo schopné se „prorvat“ jako tank vzrostlým lesem o průměru kmenů stromů do 25 cm.
Nedostatečná odolnost některých podskupin a určitá nevyzrálost pohonné jednotky zabránily zavedení sériové výroby tohoto výjimečného terénního vozidla.
Jeden z prototypů byl předán do obnoveného Brjanského automobilního závodu БАЗ, kde posloužil jako vzor pro konstrukci typu БАЗ-930 a poté byl předán do muzea vědecko-výzkumného institutu НИИ-21 (Научно-исследовательский институт).
Druhý z prototypů vozidla byl předán do Baumanova Vyššího technického učiliště (МВТУ - Московское высшее техническое училище), kde se na něm ještě dlouho po zastavení vývoje projektu posluchači učili a poznávali konstrukci skutečného terénního vozidla…
Ani jeden z prototypů konstrukce ZiL-134 se do dnešní doby nedochoval.


Zjištěné technické údaje:
Světlá výška 500 mm
Pohotovostní hmotnost 14.000 kg
Nosnost nezjištěna
Hmotnost taženého přívěsu
po komunikaci se zatížením 3t nezjištěna
v terénu se zatížením 3t nezjištěna
Pohonná jednotka (typ) nezjištěno, 12 válců do V
Pracovní objem pohonné jednotky nezjištěn
Výkon pohonné jednotky 240 k.s.
Údaje k rychlosti vozidla na komunikaci a v terénu, ke schopnosti vozidla překonávat umělé terénní překážky (překročivost, překonání kolmého terénního stupně, stoupání a boční náklon, hloubka brodění) a.t.d. nejsou uváděny.


S využitím webové stránky RUSKÁ SÍLA - SOUDOBÁ VÝZBROJ zpracoval palič.
Pokud Vám některé formulace trochu zvedají žluč vězte, že jsem se při překladu snažil jen o zachování autorova patosu, s nímž o vozidle psal v původním článku...
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZiL-134-t39538#150322Verze : 0
Na základe skúseností s týmto vozidlom bol tou istou kanceláriou v roku 1958 skonštruovaný úspešnejší následovník, pôvodne obojživelné vozidlo ZiL-135.
URL : https://www.valka.cz/SOV-ZiL-134-t39538#223800Verze : 0
MOD
ZiL-134
SOV - ZiL-134 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZiL-134-t39538#150240Verze : 0
Fotografie z boku




Zdroj: legion.wplus.net; автомобиль ЗиЛ-134 (8х8)
SOV - ZiL-134 -


URL : https://www.valka.cz/SOV-ZiL-134-t39538#329258Verze : 0