Main Menu
User Menu

Fokker T.VIII-W

     
Název:
Name:
Fokker T.VIII-W
Originální název:
Original Name:
Fokker T.VIII-W
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.194R NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterdam /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
24 T.VIII-W/G
12 T.VIII-W/M
První vzlet:
Maiden Flight:
27.02.1938
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3100 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5005 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5300 kg
Rozpětí:
Wingspan:
18,00 m
Délka:
Length:
13,00 m
Výška:
Height:
5,00 m
Plocha křídla:
Wing Area:
44,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-975-E3 Whirlwind, vzduchom chladený,hviezdicový deväťvalec o objemu 12,4 l s max. výkonom 336 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
285 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
220 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6800 m
Dolet:
Range:
2750 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1 x pevný guľomet FN-Browning M.36 ráže 7,92 mm
1 x pohyblivý guľomet FN-Browning ráže 7,92 mm


1 torpédo alebo 600 kg bômb
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav. Fokker T.VIII, L+K 1970/14.
Pejčoch, Ivo; Janovský, Václav. Fokker T VIII, HPM 1993/01.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-T-VIII-W-t39521#150147Verze : 0
Firma Fokker započala v roku 1937 práce na základe špecifikácií zadaných leteckou zložkou holandského námorníctva, Marine Luchtvaartdienst (MLD). Tá požadovala dvojmotorový trojmiestny hydroplán, s možmosťou nosenia jedného torpéda o ohmotnosti 600 kg, alebo odpovedajúcej bombovej výzbroji v krytej trupovej bombovnci, primeraný dolet a rýchlosť pre hliadkovú činnosť, dobré letové a nautické vlastnosti.
Predsériové stroje, zodpovedajúce štandardu W/G, pre skúšky u MLD bol dodané júny 1939. Skúšky prebehli ku spokojnosti námorníctva a to objednalo ďalších 26 kusov, 14 W/G a 12 W/M.


W/G boli určené pre MLD v Holandsku a mali krídlo z nosníkmi zo smrekového dreva, rebrovanie a poťah boli lepenkové (prekližka). Trup sa skladal z troch častí. Predná bola celokovová, stredná z lepenky a zadnú časť tvorila konštrukcia z kovových trubiek, potiahnutých plátnom.
V bohato prsklennom predku trupu mal miesto pozorovateľ/bombometčík. Nad ním sa nachádzala spoločná kabína pilota a radistu, ktorý zároveň obsluhoval aj pohyblivý guľomet určený na obranu zadnej polosféry. Na pravej strane trupu bol umiestnený dopredu strieľajúci pevný guľomet, ovládaný pilotom.
Prevzaté kusy lietali u jednotiek GVT 2 a GVT 4.


W/M, určené pre letectvo Holandskej Východnej Indie, boli celokovové. Obe verzie mali duralové plaváky a motory Wright R-975-E3 Whirlwind, poháňajúce dvojlisté, kovové vrtule.


Fínska nákupná komisia objednala 5 lietadiel s označením W/C. Mali zmiešanú konštrukciu so zväčšeným rozpätím krídel a predĺženým trupom a silnejšie motory Bristol Mercury XI. Jeden mal namiesto plavákov kolesový podvozok.


Z W/M a W/C nebol pred nemecký útokom dodaný žiaden, časť objednaných lietadiel (13 W/G, 12W/M a 2 W/C)) bola ešte v rozostavanom stave u výrobcu.
Ako mnohú inú vhodnú koristnú techniku, aj T.VIII zaradili Nemci do služby u svojich jednotiek. Používali ich pri hliadkovaní v Severnom a Stredozemnom mori. V stave 1./SAGr.126 a 3./SAGr.126 lietali v období od 9.5.1941 do 20.9.1942 zo základne Skaramanga pri Aténach. Potom ich nahradili Aradá Ar-196.


14.mája 1940 sa podarilo ôsmim lietadlám uletieť do Anglicka. Tam boli zaradené do stavu No.320 (Dutch) Squadron RAF podriadenej Coastal Command a požívané pri doprovode konvojov. Tri boli stratené počas služby a zvyšné, pre nedostatok náhradných súčiastok, uskladnené. Koncom roku 1940 ich nahradili Lockheedy Hudson.
V máji 1941 sa z okupovaného Amsterdamu podarilo uletieť štyrom holanďanom na ďalšom Fokkery T.VIII.
Fokker T.VIII-W -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-T-VIII-W-t39521#150148Verze : 2
en.wikipedia.org

Fokker T.VIII-W - T.VIII-W RAF po vzletu z Pembroke Dock.

T.VIII-W RAF po vzletu z Pembroke Dock.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-T-VIII-W-t39521#498756Verze : 0
MOD
Kořistní německý T.VII-G v barvách 1. letka Průzkumné skupiny 126 (námořní), pravděpodobně ještě při seznamování se se stroji v roce 1941 v Travemünde. Později jednotka operovala Egejském moři.
Fokker T.VIII-W - Zdroj: https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft26219.htm

Zdroj: https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft26219.htm
URL : https://www.valka.cz/Fokker-T-VIII-W-t39521#498760Verze : 2
MOD