Název: Name: | Gudkov K-37 | |
Originální název: Original Name: | Гудков K-37 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 Leningradský letecký závod č. 23, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 20 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2832 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3363 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,80 m | |
Délka: Length: | 8,90 m | |
Výška: Height: | 3,06 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,51 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW/1260 k trojlistá stavitelná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 560 km/h v 4100 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,3 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanon Š-37 ráže 37 mm 1x kulomet UBS ráže 12,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - jinak také LaGG-3-37 | |
Zdroje: Sources: | Gordon Yefim; Khazanov, Dmitri. Soviet Combat Aircraft of the Second World War, Volume One: Single-Engined Fighters. Midland Publishing, Earl Shilton 1998. ISBN 1-85780-083-2. Якубович, Николай. Все самолеты Лавочкина: коллекционное издание. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-63558-0. Якубович, Николай. Истребители Лавочкина: Сломавшие хребет Люфтваффе. Яуза, Москва 2008. ISBN 978-5-699-27288-4. |
URL : https://www.valka.cz/Gudkov-K-37-LaGG-3-37-t39512#563527Verze : 0
Aubi
MOD
Gudkov K-37
Гудков K-37
- verzia LaGG-3 s 37 mm kanónom
Práce na tejto konštrukcii sa začali na základe príkazu Národného výboru pre letecký priemysel vydaného dňa 1.3.1941. Podľa neho sa mala riešiť montáž nových kanónov kal. 37 mm konštruktérov Jakova Taubina, resp. jeho nasledovníka Alexandra Nudeľmana (NS-37) a Špitalného (Š-37) do stíhacieho lietadla Jak-1. Účelom adaptácie nových zbraní do existujúceho lietadla malo byť vytvorenie stroja schopného účinne zasiahnuť najmä proti obrnenej technike protivníka. Na základe previerky vykonanej konštruktérom tohto lietadla A.S.Jakovlevom (А.С. Яковлев) a riaditeľom závodu č. 301 Eskinom však bolo zistené, že montáž kanónov do Jak-1 nie je technicky možná bez zmeny usporiadania kabíny pilota a bez predĺženia jeho nosovej časti.
Z týchto dôvodov boli preto obe nové zbrane pod konštruktérskym dohľadom Michaila Ivanoviča Gudkova skúšané na type LaGG-3 (ЛаГГ-3). Už po prvých meraniach a skúškach bolo zrejmé, že kanón NS-37 nie je technicky možné montovať k motoru M-105. Druhý z kanónov, Š-37 bol na tom o čosi lepšie, ale aj on umožňoval len provizórnu montáž s presne vypočítaným množstvom výstrelov, po ktorých však dochádzalo k uvoľňovaniu zbrane. Navyše zásoba nábojov bola viac než nedostatočná - spolu sa podarilo do stíhačky vtesnať k zbrani 20 (!) nábojov kal. 37 mm, namiesto požadovaných 50. A aj keď by sa namiesto kanóna namontoval guľomet BS kal. 12,7 mm nedovoľovala konštrukcia prednej časti trupu umiestniť k nemu viac než 30 nábojov. Iná možnosť však nebola.
Prvý kanónový stíhač na základe LaGG-3 bol prestavaný z lietadla vyrobeného v závode č. 23 a do júna roku 1941 vykonal celkovo 58 letov, z toho 54 letov bolo spojených so streľbou s 37 mm kanóna. Do konca roka 1941 bolo potom v závode č. 21 vyrobených spolu 20 kusov LaGG-3 s kanónom Š-37 v ose vrtule. Stroje dostali označenie K-37 a boli odovzdané k armádnym skúškam. Do bojov sa skupina K-37 pravdepodobne zapojila na moskovskom smere v októbri 1941 v zostave 43. stíhacej leteckej divízie.
Žiaľ, silná výzbroj týchto strojov sa kvôli mnohým konštrukčným a výrobným chybám kanóna nemohla prejaviť naplno. To však nebránilo konštruktérovi zbrane Špitaľnému, aby Stalinovi referoval o úspešnom nasadení novej zbrane, s ktorou sa už podarilo zničiť päť stredných tankov. Zamlčal však, že v tom istom mesiaci bola v podstate celá skupina K-37 zničená.
Je škodou, že M.I. Gudkov nemohol len kvôli chýbajúcej priemyslovej základni a prejaveným nedostatkom kanóna Š-37 pokračovať v ďalšom vývoji kanónového stíhača. Pritom konštrukčné kancelárie Lavočkina a Jakovleva do svojich lietadiel úspešne montovali kanóny NS-37.
Шавров, В.Б.: История конструкций самолетов в СССР 1938-1950 гг.
Гудков K-37
- verzia LaGG-3 s 37 mm kanónom
Práce na tejto konštrukcii sa začali na základe príkazu Národného výboru pre letecký priemysel vydaného dňa 1.3.1941. Podľa neho sa mala riešiť montáž nových kanónov kal. 37 mm konštruktérov Jakova Taubina, resp. jeho nasledovníka Alexandra Nudeľmana (NS-37) a Špitalného (Š-37) do stíhacieho lietadla Jak-1. Účelom adaptácie nových zbraní do existujúceho lietadla malo byť vytvorenie stroja schopného účinne zasiahnuť najmä proti obrnenej technike protivníka. Na základe previerky vykonanej konštruktérom tohto lietadla A.S.Jakovlevom (А.С. Яковлев) a riaditeľom závodu č. 301 Eskinom však bolo zistené, že montáž kanónov do Jak-1 nie je technicky možná bez zmeny usporiadania kabíny pilota a bez predĺženia jeho nosovej časti.
Z týchto dôvodov boli preto obe nové zbrane pod konštruktérskym dohľadom Michaila Ivanoviča Gudkova skúšané na type LaGG-3 (ЛаГГ-3). Už po prvých meraniach a skúškach bolo zrejmé, že kanón NS-37 nie je technicky možné montovať k motoru M-105. Druhý z kanónov, Š-37 bol na tom o čosi lepšie, ale aj on umožňoval len provizórnu montáž s presne vypočítaným množstvom výstrelov, po ktorých však dochádzalo k uvoľňovaniu zbrane. Navyše zásoba nábojov bola viac než nedostatočná - spolu sa podarilo do stíhačky vtesnať k zbrani 20 (!) nábojov kal. 37 mm, namiesto požadovaných 50. A aj keď by sa namiesto kanóna namontoval guľomet BS kal. 12,7 mm nedovoľovala konštrukcia prednej časti trupu umiestniť k nemu viac než 30 nábojov. Iná možnosť však nebola.
Prvý kanónový stíhač na základe LaGG-3 bol prestavaný z lietadla vyrobeného v závode č. 23 a do júna roku 1941 vykonal celkovo 58 letov, z toho 54 letov bolo spojených so streľbou s 37 mm kanóna. Do konca roka 1941 bolo potom v závode č. 21 vyrobených spolu 20 kusov LaGG-3 s kanónom Š-37 v ose vrtule. Stroje dostali označenie K-37 a boli odovzdané k armádnym skúškam. Do bojov sa skupina K-37 pravdepodobne zapojila na moskovskom smere v októbri 1941 v zostave 43. stíhacej leteckej divízie.
Žiaľ, silná výzbroj týchto strojov sa kvôli mnohým konštrukčným a výrobným chybám kanóna nemohla prejaviť naplno. To však nebránilo konštruktérovi zbrane Špitaľnému, aby Stalinovi referoval o úspešnom nasadení novej zbrane, s ktorou sa už podarilo zničiť päť stredných tankov. Zamlčal však, že v tom istom mesiaci bola v podstate celá skupina K-37 zničená.
Je škodou, že M.I. Gudkov nemohol len kvôli chýbajúcej priemyslovej základni a prejaveným nedostatkom kanóna Š-37 pokračovať v ďalšom vývoji kanónového stíhača. Pritom konštrukčné kancelárie Lavočkina a Jakovleva do svojich lietadiel úspešne montovali kanóny NS-37.
Шавров, В.Б.: История конструкций самолетов в СССР 1938-1950 гг.
Симаков, Б.Л.: Самолеты страны Советов 1917-1970
URL : https://www.valka.cz/Gudkov-K-37-LaGG-3-37-t39512#150072Verze : 4
Panzer
MOD
foto
zdroj: www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
zdroj: www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Gudkov-K-37-LaGG-3-37-t39512#150073Verze : 0
Panzer
MOD
výkres
zdroj:
Pilawskii, Erik: Soviet airforce fighter colours 1941-45, 2004, Classicolours, ISBN-10: 190322330X, ISBN-13: 978-1903223307
zdroj:
Pilawskii, Erik: Soviet airforce fighter colours 1941-45, 2004, Classicolours, ISBN-10: 190322330X, ISBN-13: 978-1903223307
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gudkov-K-37-LaGG-3-37-t39512#311942Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.