Main Menu
User Menu

Bolchovitinov I-1

Bolkhovitinov I-1

Болховитинов И-1

     
Název:
Name:
Bolchovitinov I-1
Originální název:
Original Name:
Болховитинов И-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Pokusný letecký závod č. 293, Chimki /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2560 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4810 kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,80 m
Délka:
Length:
12,96 m
Výška:
Height:
? m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov M-107 kvapalinou chladený vidlicový dvanácťválec o vzletovom výkone 1400 k (1029 kW) a nominalnom 1250 k.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1200 kg
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
750 km/h v 4600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
2000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
- v každom krídle jeden kanón VJA-23 kal. 23 mm a dva guľomety Berezin UBK kal. 12,7 mm
- pod krídlo bolo možné umiestniť závesník, na ktorom mohol stroj niesť dve alebo štyri bomby o hmotnosti od 100 do 250 kg
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Zdroje:
Sources:
Султанов, И.: Тяжелые истребители. И-1 М-107, Авиация и Космонавтика 1/2000
https://www.airwar.ru/enc/fww2/i1.html

Bolchovitinov I-1 -


URL : https://www.valka.cz/Bolchovitinov-I-1-t39503#562167Verze : 6
MOD
Bolchovitinov I-1
Болховитинов И-1



Paralelne s prácami na konštrukcii rýchleho bombardéru Bolchovitinov S pracovala Bolchovitinova konštrukčná kancelária (ОКБ В.Ф. Болховитинова) na ďalšom rozvití myšlienky uloženia motorov v trupe lietadla v tandemovom usporiadaní. Namiesto motorov M-103, použitých v rýchlom bombardéry mali však byť inštalované silnejšie motory M-107, na ktorých výrobe v tom čase intenzívne pracovala konštrukčná kancelária V.J.Klimova (ОКБ В.Я.Климова). Tak bol začatý projekt stíhacieho lietadla I-1 (И-1), ktorý bol práve vďaka veľkej zhode s už skúšaným projektom „S“ zaradený do štátneho plánu skúšobnej leteckej výroby na rok 1941.


Na rozdiel od svojho predchodcu mal I-1 chvostovú časť klasickej koncepcie, keďže dvojitá výškovka bola na bombardéry potrebná len kvôli lepšiemu výhľadu, resp. pokrytiu zadnej polosféry guľometom palubného strelca. Olejové i vodné chladiče boli vypracované rovnako ako u projektu S, boli však mierne zväčšené ich prietokové otvory vzhľadom na vyšší výkon motorov M-107.


Plánovaná maximálna rýchlosť I-1 mala byť 750 km/h, vypočítaný dostup 9500 m a vystúpať do výšky 5000 metrov mal za 5 min. Neobvyklým bol vypočítaný dolet – 2000 km!


Všetka výzbroj lietadla bola sústredená v krídlach. Smerom od trupu bol v každom krídle umiestnený jeden kanón VJA-23 kal. 23 mm a vedľa neho po dva guľomety Berezin UBK kal. 12,7 mm. Pod krídlo bolo možné umiestniť závesník, na ktorom mohol stroj niesť dve alebo štyri bomby o hmotnosti od 100 do 250 kg.


Hoci sa po uskutočnení letových skúšok lietadiel Bolchovitinov S a "2S", v ktorom bol inštalovaný len jeden motor, v plnej miere potvrdila bezperspektívnosť takejto koncepcie, snažil sa Bolchovitinov doviesť projekt stíhača I-1 do štádia letových skúšok, ktoré boli naplánované v polovici júna/června 1941. Vypuknutie vojny a potreba zintenzívnenia prác na konštruovaní záchytnej stíhačky s raketovým pohonom však spôsobili zastavenie tohto projektu. Pri jeho výrobe mali byť použité viaceré nové výrobné postupy a plánované bolo aj použitie vystreľovacieho pilotného sedadla, ktoré malo byť použiteľné aj v rozsahu rýchlostí 600-750 km/h.




Султанов, Ивнамин: Тяжелые истребители. И-1 М-107, Авиация и Космонавтика, 1/2000
Шавров, В.Б.: История конструкций самолетов в СССР 1938-1950 гг.
URL : https://www.valka.cz/Bolchovitinov-I-1-t39503#150016Verze : 4
MOD
Авиация и Космонавтика, 1/2000

Bolchovitinov I-1 - predpokladaný vzhľad prototypu

predpokladaný vzhľad prototypu
URL : https://www.valka.cz/Bolchovitinov-I-1-t39503#150021Verze : 2
MOD