Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
SD-100
Originální název:
Original Name:
SD-100
Výrobce:
Producer:
ČKD Sokolovo, Praha /
Závody J. V. Stalina, Martin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1953-DD.MM.1954 ČKD Sokolovo
DD.MM.1954-DD.MM.1957 Závody J. V. Stalina
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
771
- 129 (?) v ČKD / in ČKD
- 641 v ZJVS / in ZJVS
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.195R
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
31700 kg
Celková délka:
Overall Length:
9450 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3000 mm
Celková výška:
Overall Height:
2275 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm
Pancéřování:
Armour:
korba - čelo (horní): 75 mm / 50°
korba - čelo (spodní): 45 mm / 55°
korba - boky (horní): 45 mm / 40°
korba - boky (spodní): 45 mm / 0°
korba - zezadu (horní): 45 mm / 48°
korba - zezadu (spodní): 45 mm / 45°
korba - strop: 20 mm
korba - podlaha: 20 mm


maska kanonu: 40 - 110 mm


nástavba - boky: 45 mm / 0°-20°
nástavba - zezadu: 45 mm / 0°
nástavba - strop: 20 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34
- vidlicový, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- chladící kapalina:
- v letním období: voda
- v zimním období: nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
Výkon:
Power:
368 kW při 1800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
481) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
252) km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4703) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
3304) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
25 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,3 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
100 mm kanón vz. 44
- zásoba munice: 33 nábojů
- maximální rychlost střelby z místa: 8 ran/min
- maximální dostřel: 16 000 m
- mířená střelba do vzdálenosti: 7 000 m
- náměr: -3° až + 20°
- odměr: ±8°
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:







Poznámka:
Note:
1) maximální, 30 km/h průměrná
2) průměrná na polních cestách
3) bez přídavných sudů
4) bez přídavných sudů



norma spotřeby paliva:
- letní: 250 l/100 km
- zimní: 290 l/100 km


spotřeba paliva:
- na silnici: 160 l/100 km
- v terénu: 230 l/100 km


ochrana proti ZHN:
- žádná


napětí v elektrické síti vozidla: 24 V
- ukostřený záporný pól


objem všech palivových nádrží: 1 030 l


Spojovací prostředky:
radiostanice: RM-31T
- frekvenční rozsah: 2000-5995 kHz
- dělení frekvenčního rozsahu: po 5 kHz
- dosah: 10 - 12 km
tankové hovorové zařízení: R-112
Zdroje:
Sources:
Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko, 1976
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#304199Verze : 0
MOD
SD-100

V československé licenci vyráběné samohybné dělo SU-100.

Licenční práva na výrobu děl SU-100 Československo získalo v roce 1951. Výroba pro potřeby ČSLA probíhala od roku 1953 v pražském ČKD Sokolovo, o rok později se přesunula na Slovensko do Závodů Josifa V. Stalina v Martině. V letech 1956 a 1957 bylo na Slovensku vyrobeno 365 samohybných děl SD-100. Produkce SD-100 skončila v roce 1957 po zhotovení 771 exemplářů.

V barvách ČSLA sloužilo 460 strojů, zbylé šly (z výroby) na export. Samohybná děla SD-100 byla od roku 1953 zaváděna do výzbroje tankových a tankosamohybných pluků, v nichž představovala asi jednu třetinu počtů tankové techniky a nahrazovala dočasný nedostatek středních tanků T-34/85.

Od šedesátých let byly postupně od útvarů ČSLA stahovány a MNO se je snažilo dále prodat "spřáteleným" zemím, což se v některých případech dařilo (např. v roce 1967 do Maroka). Část SD-100 československé lidové armády ovšem dále zůstala ve skladech a po dlouhou dobu byla předurčena pro vyzbrojení válečně vytvářených útvarů tankového vojska.
Exportní SD-100 se v barvách Egypta a Sýrie účastnily Suezské (1956), Šestidenní (1967) a Jomkippurské války (1973).



Uživatelé (výčet není patrně kompletní, počty dodaných kusů jsou na minimální hranici): Československo, Bulharsko, Egypt (148 kusů na základě smluv z let 1955 až 1957, 100 kusů na základě smlouvy z roku 1967, v případě dodávky dalších 50 exemplářů není jisté jestli tyto stroje byly čs. původu nebo byly sovětské a Československo hrálo jenom roli prostředníka - tyto stroje měly být dodány do 1.3. 1956), Etiopie, Jemen (50 kusů), Kuba (50 kusů, jednalo se o vozidla sovětské výroby a Československo hrálo jenom roli prostředníka), Maroko, Rumunsko, Sýrie (36 kusů dodáno cca v rozmezí 1955 až 1957)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#145818Verze : 2
MOD
Samhybné delo SD-100 VPZ 92856.


Zdroj : Československá armáda 1957 č.19
CZK - SD-100 - SD-100 bez predných blatníkov. V pozadí OT-810.

SD-100 bez predných blatníkov. V pozadí OT-810.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#259837Verze : 0
V barvách ČSLA...
CZK - SD-100 - cca 1960 (Vojenská technika)

cca 1960 (Vojenská technika)
CZK - SD-100 - cca 1960 (Vojenská technika)

cca 1960 (Vojenská technika)
CZK - SD-100 - cca 1959 (Vojenská technika)

cca 1959 (Vojenská technika)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#145834Verze : 0
MOD
SD-100 z československé výroby se dostaly i do Jemenu, patrně jeden z nich je zachycen i na obrázku.
CZK - SD-100 - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#179364Verze : 0
MOD
SD-100 se v ČSLA k výcvikovým úkolům používaly ještě v první polovině sedmdesátých let.
CZK - SD-100 - Obrázek pocházející cca z roku 1974 (Československý voják)

Obrázek pocházející cca z roku 1974 (Československý voják)
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#184134Verze : 0
MOD
VZaZ 1958
CZK - SD-100 - Dargovský priesmyk

Dargovský priesmyk
CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#222676Verze : 0
MOD
Demontážou kanónu i celej masky sa vytvoril otvor pre inštruktora, cez ktorý sledoval terén pred vozidlom.


Zdroj : Brožek Ota, Horský Jiří : Tajomstvo siedmich armád, Mladé letá 1975
CZK - SD-100 - Vozidlo na výcvik vodičov.

Vozidlo na výcvik vodičov.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#347067Verze : 0
Samohybné delo SD-100 čs. armády pri prekonávaní vodnej prekážky.



Zdroj : HOLUB Ota – Československé tanky a tankisté – Naše vojsko Praha, 1980
CZK - SD-100 - Výjazd z vodného toku.

Výjazd z vodného toku.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#377941Verze : 0
SD-100 ("937") ze sbírek sbírek Vojenského muzea na demarkační linii v Rokycanech, Bahna 2001. Došlo k nehodě, což nám ale ukazuje utržené zavěšení napínacího a prvního pojezdového kola. Po přejezdu muldy před tribunou se utrhlo napínací kolo a dostalo se pod první pojezdové kolo, které se následně utrhlo ze zajištění (osa kola na ramenu tam zůstala) a i s celým pásem, který se přetrhl, to zůstalo složené na zemi. Zajímavostí je, že svlečený pás zůstal asi 200 metrů za vozidlem a dědictví tanků BT se ukázalo - stroj odjel.
CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#145885Verze : 0
SD-100 ("937") ze sbírek sbírek Vojenského muzea na demarkační linii v Rokycanech, Kursk 1943-2006. Pohled do interiéru na na strop motorového prostoru.
CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#178538Verze : 0
SD-100, Národní památník II. světové války (resp. Památník Ostravské operace), Hrabyně.
CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#183902Verze : 0
Foceno na modelářské soutěži E-day v Plzni.
Zdroj: soukromý archiv
CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#242010Verze : 0
Zadní pohled na stejný stroj jako na předchozí fotografii.
Zdroj: soukromý archiv.
CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#242686Verze : 0
SD-100 ("3") egyptské armády v kamufláži, ve které sloužil v průběhu Suezské války (2. arabsko-izraelská válka) v roce 1956, Bovington Tank Museum, 2003 a 2004. Všechny SU-100 používané egyptskou armádou měly být vyrobeny v Československu. Zobrazené vozidlo bojovalo v řadách odřadu egyptské 1. obrněné brigády proti Izraelcům poblíž města Abu Aweigila na Sinaji. Následně bylo ukořistěno britskými vojáky 3. praporu Paradesantního pluku v Port Saidu v rámci operace Musketeer - britsko-francouzským výsadkem do Egypta v listopadu 1956. Vozidlo je dnes v pojízdném stavu.











URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#2974Verze : 0
MOD
Egyptský SD-100 (resp. SU-100), Bovington Tank Museum, 2005.
CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#380402Verze : 0
MOD
SD-100 z Dargovskeho priesmyku


vlastné foto
CZK - SD-100 - Dargov 23.4.2010

Dargov 23.4.2010
CZK - SD-100 - Dargov 23.4.2010

Dargov 23.4.2010
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#356352Verze : 0
Občanská válka v Jemenu (2015)


Zdroj: spioenkop.blogspot.cz

CZK - SD-100 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#539472Verze : 0
MOD
Diskuse
Dá se nějak poznat SD-100 od SU-100?
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#484451Verze : 0
MOD
SD-100 = SU-100. SU-100 je původní sovětské značení = "Samochodnaja ustanovka". V naší, československé, armádě byla samohybka zavedena pod označením SD-100 = "samohybné dělo".
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#503966Verze : 0
Predpokladám že áno - ale nie vizuálne pri bežnom pohľade. Skôr pri hlbšom skúmaní - každý stroj má spravidla niekde vyrazené výrobné číslo, resp. aj označenie výrobcu... A SD-100 ako licenčná výroba ho budú mať iné ako pôvodné sovietske stroje.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#503972Verze : 0
MOD
Asi Vám nerozumím. SU-100 versus SD-100 při běžném pohledu, pokud opravdu člověk tyto samochodky nezná do šroubečku, nerozezná sovětský výrobek od čs licenčního. Ba i na stránkách válka.cz můžete zjistit, že si lidé pletou SU-100 s SU-85. Jako veškerá jiná technika, se i tato samozřejmě v detailech v průběhu výroby jak v SSSR tak potom v Československu byla vylepšována a upravována. Ve služebním předpisu Oper-II-11 "Příručka technických dat o výzbroji a výstroji československé lidové armády" z roku 1956 je "stovka" označena jako "100mm SAMOHYBNÉ DĚLO (100mm ShD). Samozřejmě výrobní číslo a další značky výrobce jsou potřebné pro určení odkud ShD pochází. Ovšem je možné narazit (osobní zkušenost) na původní SU-100, ve kterých jsou součásti (někdy i spousta součástek) vyrobené u nás. Tyto informace se dají určitě dohledat nejen v podnikových archivech.


Ještě pár odlišných TTD výše uvedených z daného předpisu:
výška 2240 mm
světlost 350 mm
maximální rychlost na silnici 55 km/hod
střední rychlost na silnici 30 km/hod
střední rychlost v terénu 10 až 15 km/hod
akční rádius na silnici 300 km
akční rádius v terénu 200 až 250 km
úhel stoupání 35°


Zdroj:
Osobní poznámky z dob mého působení ve VHÚ Žižkov.
Oper-II-11, Příručka technických dat o výzbroji a výstroji československé lidové armády, MNO Praha 1956
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#504025Verze : 0
Pro vizuální odlišení SU 100 (sovětský) a SD 100 (československý) je celkem spolehlivým vodítkem, použití odlišné technologie při výrobě předních krytů blatníků. Zatímco u sovětského typu jsou tyto kryty zakulacené, u československých výrobků jsou kryty rovné a skosené směrem dolů. Rovněž tak opracování a provedení odlévaných a svařovaných dílů je u SD 100 celkově preciznější, to však lze zjistit pouze při přímém porovnání obou strojů.
Stejná kritéria platí i u rozpoznání tanků T 34/85 vyrobených v SSSR, nebo na Slovensku.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#504096Verze : 0
Výborně, tohle je odpověď, na kterou jsem čekal. AK-47 byl také jen jeden, ale téměř vždy bylo hned poznat, která země ho vyráběla. Právě podle detailů, díky.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SD-100-t38481#504112Verze : 0
MOD