Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
OT-810
Originální název:
Original Name:
OT-810
Kategorie:
Category:
obrněný transportér
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1959-DD.MM.1962 PPS, Detva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.MM.1962
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1450 všetkých verzií / all versions (+ 2 prototypy v roku 1954 a 2 prototypy v roku 1957)3)

Iné zdroje uvádzajú odlišné počty vyrobených vozidiel.
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
31.08.1954
Osádka:
Crew:
1 (řidič / driver)
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
11 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
9000 kg
Celková délka:
Overall Length:
5710 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2100 1) / 2190 2) mm
Celková výška:
Overall Height:
1880 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm
Pancéřování:
Armour:
čelný pancier - 15 mm
bočný pancier - 8-12 mm
zadný pancier- 8-12 mm
strop - 6 mm
dno - 6 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Prototypy (evidenčné číslo 660201 a 660202, rok 1954):
Tatra T-912 (vzduchom chladený vznetový 6-valec objemu 7.412 cm3)

Prototypy z roku 1957 (evidenčné čísla 660 203 a 660 204) a sériové vozy:
Tatra T-928-3 (vzduchom chladený vznetový 8-valec objemu 11.752 cm3)
Výkon:
Power:
88 kW při 2000 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- mechanická převodovka
- počet stupňů: 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
30 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
400 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
40 °
Boční náklon:
Side Slope:
25 °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,7 m
Výzbroj:
Armament:
kulomet vz. 59
- ráže: 7,62 mm
- maximální dostřel: 4 800 m
- náměr: -20° až +85°
- odměr lafety: 360°
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rádiostanica: R-113

1) Údaj pre vozidlo s rovnými bokmi.
2) Údaj pre vozidlo so šikmými bokmi.
Zdroje:
Sources:
3)Jiří Frýba - Obrněný transportér OT-810, vydavateľstvo Grada Publishing, rok vydania 2017, ISBN: 978-80-271-0231-0
Hlavní takticko-technické data tankové a automobilové techniky ČSLA, Naše vojsko, 1976
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#341142Verze : 1
MOD
Obrnený transportér OT-810 je bojové polopásové vozidlo určené pre boj a dopravu družstva (max. 12 osôb) s výstrojom a výzbrojou alebo prepravu nákladov do hmotnosti 1400 kg. Okrem toho môže ťahať prívesy do celkovej maximálnej hmotnosti 3 tony.
Pancierovanie chráni osádku pred streľbou z ručných zbraní a pred črepinami granátov, poskytuje čiastočnú ochranu proti radioaktívnymi a bojovým chemickým látkam a zmenšuje účinky atomových zbraní.
OT sa môže pohybovať po všetkých komunikáciach i v teréne a je schopný prekonávať rôzne prekážky. Vozidlo nie je vybavené vlastnou zbraňou, avšak umožňuje kruhové postreľovanie pozemných i vzdušných cieľov z ľahkého guľmetu prepravovaného družstva ( z otočného kruhu s lafetou) i paľbou zo samopalov strielňami v bočných stenách v zadnej časti vozidla.
OT má polopásový podvozok, ktorého rám nesie pancierovanú korbu, motor s príslušenstvom, prevodové ústrojenstvo, ústrojestvo podvozku, prednú nápravu, riadenie, brzdy a elektrickú výzbroj.

Korba
Korba OT je zvarená z valcovaných pancierových plátov. Jednotlivé časti korby sú spojené skrutkami alebo zvarené. K rámu je korba priskrutkovaná.

Korba sa delí na priestor:
- motorový,
- vodičský,
- bojový (sklopné sedadlá pre 8 osôb po štyroch oproti sebe).

Pancierovanie korby:
- čelný pancier: 15 mm
- bočné panciere: 8 mm
- zadný pancier: 8 mm
- strop: 6 mm
- dno: 6 mm

Hlavné technické údaje:

Druh OT:
ľahký, polopásový
Počet miest ( vrátane vodiča ) : 12 osôb

Motor:
Tatra T-928-3 8 V – OHV - štvortaktný – vznetový s priamym vstrekovaním – vzduchom chladený

Objem valcov: 11.752 cm³
Max. výkon: 120 k pri 2000 ot./min.
Hmotnosť motora: 595 kg

Obsah nádrží na palivo:
- hlavná : 153 l
- pomocná : 85 l

Spojka:
suchá – kotúčová – jednolamelová
Ovládanie : kapalinové

Podvozok
Hnacie kolesá – obvod 1960 mm
Napínacie kolesá: oceľové dvojkoleso s pryžovovou obručou s vonkajším priemerom 575 mm
Pojazdové kolesá: oceľové, dvojité s pryžovými obručami, usporiadané šachovito s vonkajším priemerom 575 mm (šírka pryžovej obruče bola 50 mm) - 3 vnútorné + 3 vonkajšie

Koľajové pásy:
Druh: článkové, nemazané
Počet článkov:
Ľavý pás: 76 / dĺžka 7680 mm
Pravý pás: 77 / dĺžka 7780 mm
Dĺžka styčnej plochy pásu s pôdou: 1870 mm
Šírka pásu: 296 mm

Predná náprava
Druh: tuhá, výkyvná
Počet kolies: 2
Rozmer a druh pneumatík (disku): 32-6“, mechové (Barum Strong 6"-32)
Odpruženie: priečne poloelyptické listové pero

Brzdy :
Nožná brzda: tlakovzdušná, pôsobiaca na 2 bubny (priemer 440 mm)
Ručná brzda: mechanická, ovládaná ručnou pákou

Ohrievacie zariadenie
Naftový ohrievač 8 BON 2

Spojovací prostriedok :
Rádiostanica R-113

Rozmery OT:
Dĺžka: 5710 mm
Šírka: 2190 mm
Výška: 1880 mm
Svetlá výška: 320 mm
Rozchod predných kolies: 1640 mm
Rozchod koľajových pásov: 1600 mm

Hmotnosť:
Celková: 9000 kg
Pohotovostná: 7600 kg
Max. hmotnosť prívesu: 3000 kg

Maximálna rýchlosť:
- komunikácia: 60 km/hod

Dojazd:
- cesta: 600 km
- terén: 400 km

Max. stúpanie: 40°
Max. sklon: 25 °

Prekonávanie prekážok:
Šírka priekopy: 1,5 m
Zvislá prekážka: 0,3 m
Hĺbka brodu: 0,7 m

Tank-26-2, Obrnený transportér OT-810 Popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha, 1962

CZK - OT-810 - Podvozok - popis.

Podvozok - popis.
CZK - OT-810 - Motor T-928-3 - popis.

Motor T-928-3 - popis.
CZK - OT-810 - OT-810 - rez.

OT-810 - rez.
CZK - OT-810 - Ovládacie prvky - popis.

Ovládacie prvky - popis.
CZK - OT-810 - R-113.

R-113.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#377478Verze : 2
Prvá dvojica prototypov bola takmer identická ako Sd.kfz.251. Niesli evidečné čísla 660 201 a 660 202. Prototyp 660 201 bol vyzbrojený 7,62 mm guľometom vz.52, prototyp 660 202 niesol 12,7 mm protilietadlový guľomet vz.38/46 aj s lafetou z tanku IS-3. Prototyp 660 202 bol po pripomienkovaní prestavaný do podoby neskorších sériových vozidiel.
V roku 1957 vznikla po ďalších zmenách špecifikácií ďalšia dvojica prototypov ev.č. 660 203 a 660 204. Tieto prototypy už mali vznetové 8-valcové motory Tatra T-928-3.
Počas sériovej výroby sa vizuálne najvýraznejšou zmenou stal tvar bočného pancierovania korby. Prvých 320 vozidiel malo boky rovné, zvyšná produkcia ich mala lomené.

Rok výroby (prevedenie)
1954
1957
1959/60
1961
1962
Celkom
Poznámka
Prototyp 660 201
1





V roku 1955 absolvoval skúšky v ZSSR.
Prototyp 660 202
1





V roku 1955 prešiel prestavbou podľa nových požiadaviek. V roku 1957 použitý pre improvizovanú prestavbu na zdravotnícke vozidlo. V roku 1958 prestavaný na nosič 82 mm BzK - úkol BEZOT.
Prototyp 660 203

1




Slúžil ako skúšobné vozidlo vo Vedecko-výskomnom polygóne.
Prototyp 660 204

1




Slúžil ako skúšobné vozidlo.
OT-810 rovné boky


20 (overovacia séria)
300

320
V roku 1960 prestavané vozidlo ev.č. 15 264 na prototyp spojovacej verzie OT-810/R2. V polovici 60. rokov 20. storočia bolo cca 60 vozidiel prestavaných na zdravotnícku verziu. V rokoch 1974/75 bolo niekoľko desiatok vozidiel prestavaných na prepravu osvetlovacích rakiet.
OT-810 šikmé boky



290
520
810
V roku 1966 bolo prestavané vozidlo ev.č. 16 585 na prototyp nosiča 82 mm BzK - úkol KLUZÁK. 280 vozidiel bolo prestavaných na OT-810D) V roku 1968/69 bolo upravených cca 40 vozidiel na DPP OT-810.
OT-810/R2



10 (overovacia séria)
310
320

Celkovo (bez rozdielu verzií)


20
600
830
1450
Prototypy nie sú zahrnuté do celkového počtu


Jiří Frýba - Obrněný transportér OT-810, vydavateľstvo Grada Publishing, rok vydania 2017, ISBN: 978-80-271-0231-0

CZK - OT-810 - Druhý prototyp ev.č. 660 202 s 12,7 mm guľometom vz.38/46. Neskôr prototyp prešiel úpravami.

Druhý prototyp ev.č. 660 202 s 12,7 mm guľometom vz.38/46. Neskôr prototyp prešiel úpravami.
CZK - OT-810 - Prototyp ev.č. 660 201 s lafetovaným guľometom kalibru 7,62 mm.

Prototyp ev.č. 660 201 s lafetovaným guľometom kalibru 7,62 mm.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#626043Verze : 3
MOD
V rokoch 1959 až 1962 bolo vyrobených približne 1140 strojov, ktoré sa vo výzbroji ČSLA udržali veľmi dlho a ešte koncom šesťdesiatych rokov slúžili u druhosledových motostreleckých plukov k preprave pechoty.

K. Štěpánek - P. Minařík - Československá lidová armáda na Rýnu - Naše vojsko Praha 2007
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#311377Verze : 1
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit že se stroje (specializované verze jako OT-810/R2, OT-810D) se udržely mnohem déle a to i u útvarů první linie. Ještě v letech 1973 - 1975 byly ve výzbroji motostřeleckých pluků 20. motostřelecké divize, sám jsem jednu OT-810/R2 používal na cvičení s Rusy, další (4 kusy) byly u PT čety s BZK (OT-810D), jeden jako sanitní a možná i nějaký další.

Vlastní zkušenost z dob VZS
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#311382Verze : 2
Ve skladech NZ (nedotknutelných zásob) byla vozidla OT-810 specializovaných verzí udržována u útvarů čs. armády ještě v roce 1990-1991 a teprve tehdy byla v rámci mezinárodních dohod o snížení počtů konvenční výzbroje v Evropě odprodávána do civilu a likvidována pod dohledem mezinárodních pozorovatelů.

Vlastní služba u útvarů a zařízení ČSLA, Čs. armády a AČR
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#311388Verze : 1
OT vz. 59 vs. OT-810, alias československý Hakl
Označení OT-810 je svým způsobem chybné! Vše vzniklo, díky opakovanému zadání čsl. vojenské správy na vznik tohoto vozidla. V padesátých letech minulého století rozhodlo politické vedení armády obnovit vývoj a zkoušky obrněného transportéru. Armáda se vrátila k pozastavenému projektu obrněného transportéru Tatra typ 810.
Zkoušky Tatry 810 dopadly přijatelně a pro vozidlo byl údajně určen služební název: Obrněný transportér vzor 1959 (OT-59, nebo OT vz. 59), který se mezi důstojnictvem zlidovělé armády neujal a tak povstal tento nesmysl s označením OT-810.

P. S.
Vážení,
musím Vás upozornit na to, že pojem OT vz. 59 je pouze mojí pracovní úvahou, protože jsem dosud nenarazil na oficiální návrh, či rozhodnutí, jak by se měl tento stroj jmenovat. Pokud vím, tak toto vozidlo bylo pro armádu vyvíjeno pod zkratkou HAKO (Hanomag Kopřivnice) a v Tatrovce bylo označeno jako "typ 810".

Informace o názvu OT vz. 59 byla vložena pouze pro zajímavost a při bádání v archivech je nepoužitelná.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#100643Verze : 1
MOD
Ačkoliv se to může zdát podivné, jen velmi těžko lze dnes najít (aktuální) snímky OT-810 - většina jich, až na pár "světlých výjimek" (třeba v muzejích), byla totiž prodána do zahraničí a nejen tam "přestavěna na různé "paskvily" ve stylu Sd.Kfz.251.
Tak alespoň dva dobové snímky z výcviku tehdejší ČSLA.
Na prvním snímku je OT-810 motostřeleckého družstva zachycen v okamžiku sesednutí vojáků "přes bočnice" a umístění lafetace UK vz.59 nad stanovištěm velitele vozidla.
Na druhém snímku je zachycena dvojice OT-810 v koloně dalších vozidel v průběhu zimního cvičení někdy před rokem 1965. Povšimněte si "proudového čísla" 103 v kruhu - identifikace kolony vozidel či přesněji "pochodového proudu" útvaru v rámci nadřízeného svazku.
Na některých snímcích československých OT-810 je možno registrovat i bílé zvýraznění rohů blatníků "v německém stylu", v tomto případě však jde očividně o sníh.

Zájemcům o typ OT-810 (ale nejen o něj) doporučuji stránky pánů Ivana a Tomáše Bouchalových viz odkaz: https://www.militaryvehicles.cz/index2.php

Snímky "osmsetdesítek" naší armády pak najdete na stránce viz odkaz:
www.militaryvehicles.cz

Bohužel, od 24.března 2006 jsou stránky placené.
CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#150963Verze : 1
UPOZORNENIE !

Prosím nevkladať fotografie OT-810, ktoré military nadšenci prebudovali na SdKfz.251.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#174806Verze : 1
MOD
V Hrabyni.

Vlastní archív

CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#184097Verze : 1
Podľa ŠPZ patrí vozidlo jednotkám Ministerstva vnúra.
CZK - OT-810 - Zaujímavá Š P Z  - etka.

Zaujímavá Š P Z - etka.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#206391Verze : 0
OT-810

ATOM 1976 č.1

CZK - OT-810 - Údržba motoru OT-810 v poľných podmienkach

Údržba motoru OT-810 v poľných podmienkach
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#215769Verze : 1
Slovenské stroje
CZK - OT-810 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#230553Verze : 0
Na cvičení Vltava 66.
CZK - OT-810 - (archiv)

(archiv)
CZK - OT-810 - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#236280Verze : 0
MOD
Dobové výcvikové diapozitivy s OT810 a posádkou.
Foto Květoslav Konvalina via Dolin
CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#243446Verze : 0
Zo zbierok VHM Piešťany (vlastné foto)

CZK - OT-810 - Detaily kolies - predné - hnacie - pojazdové.

Detaily kolies - predné - hnacie - pojazdové.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#309636Verze : 1
K výrobe: podľa Zupko Štefan, Zupko Juraj: Obrnená technika 1944-2001 a jej výroba v Slovenskej Republike; Magnet Press Slovakia 2002; ISBN 80-968073-8-2 sa výroba 20 kusovej overovacej série začala v PPS Detva n.p. v roku 1958 a bola ukončená v lete roku 1959.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#358480Verze : 0
OT-810 v expozícii VHM Piešťany.

Propagačný materiál VHM VHÚ

CZK - OT-810 - OT-810 v múzeu.

OT-810 v múzeu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#372054Verze : 2
OT-810 ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch 2010.

Vlastní foto

CZK - OT-810 - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
CZK - OT-810 - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
CZK - OT-810 - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
CZK - OT-810 - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
CZK - OT-810 - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#372513Verze : 1
Ženijné náradie na OT-810.

www.mortarinvestments.eu/vehicle.php?id=108

CZK - OT-810 - Pravá strana.

Pravá strana.
CZK - OT-810 - Ľavá strana.

Ľavá strana.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#372716Verze : 1
OT-810 v muzeu ve Vyškově.

Vlastní foto

CZK - OT-810 -


CZK - OT-810 - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#450433Verze : 1
Podľa plánu BPP na rok 1967 a organizačných smerníc veliteľa 14.td, č.j.030891-TO/1967, bude vykonané v dňoch 10.-14.7.1967 takticko-dielenské cvičenie útvaru.
Na cvičenie vyviesť túto techniku a vodičov:
OT-810 ev.č.17029 vodič voj. Miroslav Suchý

Tajný rozkaz Náčelníka 14.tech. opravovien č.06/67 zo dňa 28.6.1967, mjr.ing. Jozefa Dunčka
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#462159Verze : 1
Diskuse
Dnes se mě podařilo sehnat fotografie (bohužel zde volně nemohu publikovat) z archivu firmy Tatra kde je množství různých foto na tento typ. Co mě zaujalo je zkoušení kulometu DŠK. Kulomet je instalovaný na verzi s původní korbou (neupravené bočnice - jako Sd.Kfz.251 Ausf.D).
Víte k tomu nějaké info?
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#261236Verze : 1
Petře,
náš na mysli něco takového jako je na spodním obrázku přílohy?

Vývojový úkol č. 3049, polopásový transportér HAKO, VHA, fond: MNO, SPVT, karton: 544, rok 1952.
Zpráva o státních zkouškách obrněného polopásového transportéru T 810 (HAKO), VHA, fond: MNO, VTMV, karton: 138 a 139, rok 1954.

https://www.valka.cz/topic/postview/235612/


Edit Braňo:
Na hornom obrázku je prvý prototyp ev.č. 660 201, na spodnej fotografii je druhý prototyp ev.č. 660 202.
CZK - OT-810 - Zpráva o státních zkouškách obrněného polopásového transportéru T-810 (HAKO) z roku 1954.

Zpráva o státních zkouškách obrněného polopásového transportéru T-810 (HAKO) z roku 1954.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#261275Verze : 3
MOD

OT 810 jako dobrý obchod


OT 810 se po svém vyzáření z výzbroje ČSLA (AČR) staly poměrně výnosným obchodním artiklem. Důvod není ani tak v tom, že by bylo tolik nadšenců, nýbrž skutečnost že se po celém světě, včetně Hollywoodu, stále natáčí množství filmů s tématikou II. světové války. S ohledem na vnější podobnost OT 810 se svou původní německou předlohou, je po těchto strojích stále velká poptávka. Za zapůjčení, nebo pronájem OT 810 k takovým účelům, jsou filmové společnosti ochotné platit jakékoli částky. Běžný filmový divák pak nějaké odlišnosti většinou (až na malé výjimky) vůbec neřeší a ani je nepozná. Pamatuji, že v 90.letech toho byly u nás plné bazary a různé odstavné plochy, nicméně krátce na to všechno zmizelo a bohužel většinou za "babku", do zahraničí k účelům, které jsem uvedl. Jsem přesvědčen, že koupit dneska u nás nějaký OT 810, by byl dost problém i pro milionáře.
To, o čem tady píši dosvědčují i ty dva předchozí příspěvky v anglickém jazyce (edit "brano": inzeráty zmazané).
URL : https://www.valka.cz/CZK-OT-810-t37895#462171Verze : 1