Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Škoda T-15
Originální název:
Original Name:
Škoda T-15
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1945 Škoda Werke AG, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.10.1941
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10860 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4580 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
2180 mm
Celková výška:
Overall Height:
2160 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm
Šířka pásu:
Track Width:
270 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,073 MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 30 mm
boky a zadok - 20 mm
dno - 8 mm

Veža:
čelo - 30 mm
boky a zadok - 20 mm
strop - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 10.800 cm3)
Výkon:
Power:
161,1 kW při 2800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
počet stupňov vpred: 6
počet stupňov vzad: 6
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
40 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,6 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m
Brodivost:
Fording Depth:
1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37 mm kanón Škoda A 19 (78 nábojov)

Plánovaný:
5 cm Kw.K.39 L/60 (60 nábojov) v novej veži od firmy Daimler Benz
Vedlejší:
Secondary:
1x guľomet MG 34 kalibru 7,92mm (2.100 nábojov)
1x samopal MP 38/MP 40 (192 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3

Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I. část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2

https://rotanazdar.cz/?p=2133&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-Skoda-T-15-t37565#514328Verze : 1
MOD
Po skúsenostiach nemeckých jednotiek v poľskom ťažení vznikla potreba vývoja nového prieskumného vozidla. Prioritou než dosahovanie vysokých rýchlostí bola mobilita v teréne a špeciálne sa požadovalo ľahké riadenie pri cúvaní, ktoré v podmienkach prieskumnej činnosti malo dôležitý význam. Požiadavka znela na vytvorenie štandardizovaného prieskumného vozidla určeného pre tankové i pechotné jednotky. Preferované boli celopásové alebo polopásové podvozky, ktoré zaručovali dobrú priechodivosť v ťažkom teréne.
Práce na vývoji nových prieskumných tankov prebiehali vo firmách M.A.N. a Daimler-Benz už od roku 1938 a viedli k programu VK 9.01 a jeho ďalším vývojovým verziám. Tento typ s trojčlennou posádkou bol síce zaujímavou konštrukciou, no požiadavka bola i na ťažšie vozidlo so štvorčlennou posádkou.
Na požiadavku vývoja nového prieskumného vozidla reagovala trojica firiem. Firma M.A.N. započala práce na novom type VK 13.01, ktorý následne rozvinuli do takmer neznámeho programu VK 13.02 až do neskoršieho víťaza súťaže VK 13.03 (Pz.Kpfw.II Ausf.L).
Ďalšou z firiem, ktorá sa do súťaže zapojila bola firma Škoda so svojim typom T-15.
Poslednou firmou bola firma BMM (ex.ČKD), ktorá využila bohaté skúsenosti s konštrukciou TNH a predložila návrh Pz.Kpfw. 38 (t) neuer Art.
Protektorátne firmy mali postaviť po päť prototypov.

Firma Škoda rozpracovala dva návrhy tanku:

Škoda T-15 D
Stroj so vznetovým motorom o uvažovanom výkone 147 kW (250 k) a maximálnou rýchlosťou okolo 50 km/hod. Pretože tento typ nesplňoval technické podmienky boli práce na ňom zastavené a vývoj sa sústredil na druhú verziu.

Škoda T-15
V polovici roku 1941 bola podpísaná zmluva o vyhotovení piatich prototypov T-15 a dreveného modelu v M 1:1. Dva tanky mali byť vyrobené z nepancierovanej ocele a zvyšné tri vozidlá z ocele pancierovanej. Tank mal byť vyzbrojený 37 mm kanónom Škoda A7 a guľometom vz.37. Prvý prototyp mal byť dodaný v 10/1941, posledný do 3/1942. Neskôr bol termín dokončenia posledných troch tankov posunutý až do polovice roku 1943. Dôvody odkladu súviseli pravdepodobne s neujasnenosťou zbrojného programu Nemecka a jeho potrieb ľahkých tankov v prostredí východnej fronty. Ďalším dôvodom boli nekalé praktiky konkurenčných nemeckých zbrojoviek, ktoré chceli odstrániť českú konkurenciu.
Prvý prototyp T-15 bol dokončený v 10/1941, druhý začiatkom 12/1941. Pokiaľ by bol typ prijatý do výzbroje, rátalo sa s nábehom sériovej výroby v roku 1942. Už v priebehu roka 1941 sa plánovalo nahradenie 37 mm kanóna kanónom kalibru 47 mm.
Prvý prototyp zotrval viac než rok v továrni, kde poslúžil k interným testom. V 12/1942 bol odoslaný do Berlína na skúšobný polygón firmy Alkett.
Druhý prototyp sa v období medzi 3-6/1942 podrobil porovnávacím skúškam s konkurenčnými typmi na testovacej základni v Kummersdorfe neďaleko Berlína. Tento druhý prototyp zostal v v majetku skúšobnej jednotky v Kummersdorfe. Do domovskej továrne bol dvakrát odoslaný k opravám, naposledy na jar 1944. V správe pre Vojenský zbrojný úrad bol prototyp Škoda T-15 hodnotený ako technicky nevyzretý a nevhodný do sériovej výroby. Mimochodom v hláseniach WaPrüf 6 figuruje opravený zápis pomenovania tohoto typu. Prečiarknuté označenie T 15 Skoda bolo v hlásení z 5.3.1942 nahradené označením Pz.Sp.Wg. II Ausf. Skoda (Panzerspähwagen II Ausführung Skoda).
Prototyp sa po testoch vrátil do materskej továrne na odstránenie zistených nedostatkov. Druhé a záverečné kolo testov sa v Kummersdorfe odohralo medzi 6.10.1942 - 8.10.1942. Konečné rozhodnutie znelo v neprospech T-15. Nemecká strana o tento typ stratila záujem, no firma Škoda sa rozhodla o pokračovaní vývoja vo vlastnej réžii a požiadala nemecký zbrojný úrad o odkúpenie jedného z prototypov. Úrad súhlasil len s výmenou za jeden kus Š-II (T-11), no táto výmena sa nikdy neudiala. Pre problémy s dodávkami pancierových plechov padlo rozhodnutie vyrobiť zvyšnú trojicu prototypov z obyčajného oceľového plechu a bez veží. Po dokončení tretieho a štvrtého prototypu boli tieto odoslané na skúšobný polygón firmy Alkett. Nemci tak prevzali štyri prototypy. Výroba piateho prototypu bola v 10/1944 zrušená, avšak 23.1.1945 bolo rozhodnuté urýchlene piaty prototyp dokončiť a odoslať Vojenskému tankovému podúradu v Olomouci. To sa však do konca vojny neuskutočnilo a stroj zostal v plzeňskej továrni ako skúšobný prostriedok. Po vojne prototyp stál v továrenskej hale bez veže a výzbroje. Provizórne bola namontovaná veža z LT vz.35.
Prototyp sa dočkal ďalších úprav a modernizácie a figuroval pod označeniami T-15 A, neskôr T-15 S. Ďalšou modernizáciou mal vzniknúť projekt Škoda T-16.
V 50. rokoch 20. storočia ho postihol rovnaký osud ako mnoho iných zaujímavých strojov, skončil na šrotovisku.

Zaujímavosťou bolo, že pôvodnu vežu firmy Škoda mali mať len tri prototypy, zvyšné mali dostať nový typ veže vyvíjanú firmou Daimler-Benz, v ktorej mal bať lafetovaný 5 cm kanón Kw.K. 39 L/60 a guľomet MG 34. Tieto zámery samozrejme neboli naplnené.

Pavel Pilař - Průzkumné tanky Škoda T-15 a Praga TNH n.A.,HPM č.3/2000
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
https://rotanazdar.cz/?p=2133&lang=cs

CZK/DEU - Škoda T-15 - Prototyp bol predstavený i Adolfovi Hitlerovi

Prototyp bol predstavený i Adolfovi Hitlerovi
CZK/DEU - Škoda T-15 - Drevená maketa v M 1:1

Drevená maketa v M 1:1
CZK/DEU - Škoda T-15 - Drevená maketa v M 1:1

Drevená maketa v M 1:1
CZK/DEU - Škoda T-15 - Drevená maketa v M 1:1

Drevená maketa v M 1:1
CZK/DEU - Škoda T-15 -


CZK/DEU - Škoda T-15 -


CZK/DEU - Škoda T-15 - Z testov v Kummersdorfe.

Z testov v Kummersdorfe.
URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-Skoda-T-15-t37565#141675Verze : 17
MOD
Diskuse
Projekt Škoda T-15A


Zdroj
Sbírka Vladimíra Franceva, dvoupohledový nákres: Am11-P, bez data vročení.
CZK/DEU - Škoda T-15 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-DEU-Skoda-T-15-t37565#562126Verze : 0
MOD