Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
T-54A
Originální název:
Original Name:
T-54A
Kategorie:
Category:
střední tank
Výrobce:
Producer:
Závody J. V. Stalina, Martin, /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1958-DD.MM.1961
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1024 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1957 ověřovací série 10 kusů / initial batch of 10 tanks
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
36000 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9000 mm
Délka korby:
Hull Length:
6040 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3270 mm
Celková výška:
Overall Height:
27501) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm
Šířka pásu:
Track Width:
580 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0795 MPa
Pancéřování:
Armour:
?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-54G nebo V-54A
- čtyřtaktní vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 300 Nm při 1200 - 1300 ot/min
Výkon:
Power:
380 kW při 2000 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
502) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
203) km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4204) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
2705) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
30 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón D10-TG
- ráže: 100 mm
- náboje pro kanón: 34 kusů
- stabilizace kanónu: ve svislé rovině
- maximální rychlost střelby z místa: 6 - 7 ran/min
- maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min
- maximální dostřel kanónu: 15 600 m
- střelba na maximální vzdálenost: 6 900 m
- navádění kanónu:
    - ve svislé rovině: pouze střelec
    - ve vodorovné rovině: střelec i velitel
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m


pevný kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m
- náboje pro oba kulomety: 3000 kusů


protiletadlový kulomet DŠK
- ráže: 12,7 mm
- náboje pro protiletadlový kulomet: 500 kusů
- maximální dostřel se zaměřovačem: 3500 m
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1) s kulometem DŠK, 2400 mm bez kulometu
2) maximální, 30 km/h průměrná
3) průměrná na polních cestách
4) bez přídavných sudů
5) na polních cestách, bez přídavných sudů


norma spotřeby paliva:
- letní: 410 l/100 km
- zimní: 440 l/100 km

ochrana proti ZHN:
- žádná

požární zařízení:
- poloautomatické, s CO2 ve třech lahvích
- počet termoelektrických hlásičů: 6
- 1 ruční hasící přístroj

zadýmovací zařízení: vezené dýmovnice, elektrické odpalování z vozidla - jednorázové použití

napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

objem vnitřních palivových nádrží: 532 l
objem přídavných palivových nádrží: 280 l


Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
přístroje používané ve dne:
- zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2A-22
přístroje nočního vidění:
- noční pozorovací přístroj řidiče: TVN-1
(dálka viditelnosti do 50 - 60 m)


Spojovací prostředky:
radiostanice: R-113
- frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
- dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz
- dosah: do 20 km
tankové hovorové zařízení: R-120
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#338612Verze : 0
MOD
T-54A

Nástupcem tanků T-34/85 ve výzbroji ČSLA se od padesátých let měly stávat střední tanky T-54 vyráběné v československé licenci. Ta se připravovala od poloviny padesátých let v pražském ČKD. Kvůli zpožďování termínu jejího zahájení padlo v roce 1956 rozhodnutí vyrábět sériově a zařadit do výzbroje vylepšenou variantu T-54A. Přepracování sovětské dokumentace na československé výrobní podmínky proběhlo v letech 1956 až 1957. Ověřovací série deseti kusů byla vyrobena v roce 1957. Od roku následujícího se pak v Závodech J. V. Stalina v Martině rozeběhla sériová výroba. V roce 1958 bylo zhotoveno 98 tanků, v následujícím roce z výrobní linky sjelo 313 strojů. V období let 1957 až 1960 bylo vyrobeno 771 tanků typu T-54A. Výroba (přinejmenším v počátcích) vázla kvůli pozdním dodávkám některých technických skupin a součástí, které dodávaly nejen domácí podniky (VŽKG Ostrava, ČKD Sokolovo, Meopta Bratislava aj.), ale také výrobci ze SSSR. Armáda se navíc v počátcích nasazení musela potýkat s nedostatkem náhradních dílů.

Od roku 1961 nahradila T-54A ve výrobě varianta T-54AR Řeka upravená pro hluboké brodění (v rámci generálních oprav bylo na standard T-54AR upraveno 200 původních T-54A). Od téhož roku probíhala výroba velitelské verze T-54AK, která skončila v roce 1963 po vyrobení 130 kusů. Cena jednoho tanku T-54AR v roce 1964 činila 1 040 000 Kčs.

Od roku 1968 prodělaly T-54A modernizaci na T-54M tak, aby se svými parametry vyrovnaly strojům T-55A.

V osmdesátých letech pak proběhla modernizace na standard AM1 a posléze na AM2.

Celkem bylo vyrobeno cca 2 700 kusů tanku T-54 ve všech verzích, z toho 2 374 pro ČSLA (z nich bylo 125 ve velitelské verzi T-54AK). Výroba probíhala do roku 1966.



Uživatelé (neúplné, platí pro stroje vyrobené v Československu): Československo, Indie (274 kusů tanků řady T-54A dodáno do poloviny 70. let), Maďarsko (prvních 10 kusů odesláno k uživateli v březnu 1963, v roce 1964 dodáno dalších 66 kusů T-54AR), Maroko (T-54AR + T-54ARK), Sýrie (160 kusů T-54AR + T-54ARK na základě smlouvy z roku 1969, 93 kusů T-54A + T-54AR + T-54ARK dodáno v roce 1973)


Verze
T-54M - modernizovaná verze původních T-54A
T-54AK - velitelská verze
T-54AR Řeka - verze upravená pro hluboké brodění
T-54ARK - velitelská verze
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#139903Verze : 2
MOD
Stredný tank T-54A je bojové pásové vozidlo vyzbrojené 100 mm stabilizovaným kanónom, troma guľometmi. Môže byť podľa potreby vybavený odmínovačom. Tank bol určený k boju s nepriateľskými tankami a samohybnými delami, k boreniu strielní nepriateľských pevností a palebných zrubov, jako j rôznych obraných objektov, k umlčovanou a ničeniu nepriateľského delostrelectva, k ničeniu pechotných palebných prostriedkov a živej sily nepriateľa.


Hlavné časti tanku


- korba,
- veža – je tvarový oceľový odliatok.
- zbrane,
- stabilizátor,
- pojítka a protipožiarne zariadenie.


Korba a veža slúži k umiestneniu a ochrane osádky, zbraní, streliva, zariadení tanku před účinkami paľby. Na strope korby je na guličkovej dráhe umiestnená veže. Tvar korby a veže umožňuje účelné využitie ich vnútorného priestoru a tiež značnú odolnost proti strelám


Korba
Je zvarená z pancierových dosek. Je rozdelená na tri priestory :
- vodičský,
- bojový,
- motorový a prevodový.


Podvozok
Druh : pásový, hnacie kolesá vzadu
Pásy : kovové s malými článkami
Počet článkov v každom páse : 90
Spojenie článkov : oceľovými čapmi
Šírka článku : 580 mm
Hmotnosť jedného pásu : asi 1300 kg


Hnacie koleso : so snímateľným ozubeným vencom
Počet zubov na venci : 13
Hmotnosť : 126 kg
Napínacie kolesá : liate s s kovovými obručami
Pojazdové kolesá : dvojité s gumovými obručami
Počet kolies : 10
Hmotnosť kolesa : 265 kg


Pérovanie : nezávislé, torznými tyčami,
Tlmiče : kvapalinové, spojené s vahadlami prvých a piatych pojazdových kolies.


Výzbroj tanku
100 mm stabilizovaný kanón D 10-TG
Stabilizátor STP-1
Elektrokvapalinový pohon, s gyroskopickým riadiacim zariadením.
Bojový rýchlosť streľby : 7 rán / min.


Možnosť streľby :
- priama streľba pomocou tankového zameriavacieho ďalekohľadu TŠ2A-22 ,
- nepriama streľba pomocou polohovej libely a vežovej stupnice.


Max. dostrel : priama streľba 6900 m / nepriama streľba 15600 m
Dĺžka hlavne : 5608 mm ( 56 ráží)
Max. odmer : 360°
Max. uhol námeru : 82°
Max. uhol sklonu : 4,5°


Palebný priemer : 34 ks nábojov
7,62 mm tankový guľomet SGMT - spriahnutý s kanónom a pevný
Zásobovanie : nábojové pásy ( 250 nábojov v páse )
Max. dostrel : 2200 m


Rýchlosť streľby : 600 – 700 rán / min.


12,7 mm protilietadlový guľomet DŠK
Max. dostrel so zameriavačom : 3500 m
Zásobovanie : nábojové pásy ( 50 nábojov v páse )
Rýchlosť streľby : 100 rán / min.


2 ks dýmovnice BDŠ-5 k vytváraniu dymovej clony sú umiestnené na zadnom pancieri korby.
1 ks 7,62 mm samopal vz.26 – osobná zbraň osádky, náboje : 300 ks,
1 ks 26,5 mm signálna pištoľ – náboje : 2 súpravy
20 ks RG-4 - ručný granát


Pozorovacie a zameriavacie prístroje


- TŠ2A-22 – zameriavací ďalekohľad kanónu a spriahnutého guľometu,
- K 10-T – zameriavač k pl guľometu


- Polohová libela,
- Vežová stupnica,


- Pozorovacie prístroje : veliteľa tanku TPK 1 a 4 hranolové prístroje,
- Strelca : 1 hranolový pozorovací prístroj,
- Nabíjača : 1 hranolový pozorovací prístroj,
- Vodiča : 2 hranolové pozorovacie prístroje + TVN-1 - nočné videnie.


Protipožiarne zariadenie
Poloautomatické s kysličníkom uhličitým
Počet fliaš : 3
1 ks ručný hasiaci prístroj


Elektrický výstroj :
Napätie : 24 V
Zdroje : štyri 12 V akumulátory 6 ST-148 spec.



Hlavné technické údaje :


Druh tanku : stredný
Motor : V-54 G (V-54 A) 12 V – dieselový s priamym vstrekom, bezkompresorový – kvapalinou chladený s núteným obehom
Objem valcov : 38880 cm³
Max. výkon 520 k pri 2000 ot./min.
Hmotnosť : 895 kg


Palivové nádrže v l : obsah 532 ( motorová nafta )
- predná skupina nádrží : 217
- stredná skupina nádrží : 315
- prídavné nádrže : 280


Spotreba paliva v l/100 km :
- komunikácia 180 – 190 ,
- terén 280 – 300 .


Rozmery v mm:


Dĺžka :
- 9000 kanón otočený dopredu
- 8485 kanón otočený dozadu
- 6040 korba.
Šírka : 3270
Výška :
- 2400 bez pl guľometu
- 2750 s pl guľometom
- 3830 s pl guľometom v bojovej polohe ( max. elevácia )
Rozchod pásov : 2640
Styčná plocha pásov : 3840
Svetlosť : 425


Max. stúpanie : 30°
Max.náklon : 30°


Šírka priekopy : 2,7 m
Hĺbka brodu : 1,4 m
Max. hĺbka pre jazdu pod vodou : 7 m
Výška steny : 0,8 m


Hmotnosť v kg : 36000


Dojazd v km :
- komunikácia : 420 – 440
- terén : 270 – 290


Rýchlosť v km/hod. :
- max. 48 – 50 ,
- priemerná : komunikácia 30-33.


Osádka : 4 muži




Zdroj : Tank-21-1 Tank T-54 A Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1959

Korba tanku - popis.

Veža tanku - popis.

sedačky vo veži - popis.

Vybavenie veže - popis.

Priestor vodiča - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#380401Verze : 1
Výzbroj T-54A.



Zdroj : Tank-21-1 Tank T-54 A Technický popis – predpis ČSĽA, Praha, 1959

Záver kanónu - popis.

Vežový guľomet SGTM - popis.

Pevný guľomet SGTM - popis.

Protilietadlový guľomet DŠK - popis.

Uloženie munície v tanku - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#380440Verze : 0
Stroj T-54A z výzbroje ČSLA zachycený v zimě roku 1964.

(Vojenská technika)
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#139905Verze : 0
MOD
...

(Československý voják 1965)

(Československý voják 1964)

(Československý voják 1963)

(Československý voják 1963)

(Československý voják 1961)
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#195140Verze : 0
MOD
T-54A z výzbroje ČSLA.



Zdroj : ATOM č.1 1976

Doplňovanie streliva do stredného tanku T-54A

Výcvik práce s odmínovacím zariadením na T-54A © ATOM
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#217132Verze : 0
Maskovacie nátery.

Trojtónový maskovací náter na T-54A.

VT-34 vyslobodzuje zapadnutý T-54A...
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#254678Verze : 0
Tanky T-54A v dobách, kdy se sériově vyráběly v Martině, nepatřily mezi příliš úspěšný exportní artikl. Navzdory všemožným agitacím premiéra Viliama Širokého na zasedání Varšavské smlouvy a "doporučením" maršála Grečka, nejevil o československé T-54A téměř nikdo zájem. Tento stav se zlepšil v polovině šedesátých let, kdy Indové z přebytků ČSLA odkoupili přes 200 kusů tanků řady T-54A (T-54AR a T-54ARK). Zakázka takového rozsahu vyvolala na československém MNO téměř extatické nadšení.

Tanky dodané do Indie z Československa se v prosinci 1971 zapojily do bojů Bangladéšké války (3. indicko-pákistánská válka). Na snímku je zachycen tank během bojové akce patrně v poušti Thár v Radžasthánu. (archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#247905Verze : 0
MOD
Začiatkom 60. rokov boli vežové čísla tankov T-54A dvojciferné.



Zdroj : " Každý mladý muž", film - 1965

Vežové čísla T-54A.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#373953Verze : 0
Gumová patka na pásy tankov T-54 a T-55.



Zdroj : https://www.corvusarmy.sk

Gumová patka.

Gumová patka použiteľná na pásy tankov T-54 a T-55.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#372084Verze : 0
Diskuse
Byl jsem na vojně jako tankový mechanik a jelikož jsem opravoval T54,T54m aT55 tak už na vojně mi nešlo do hlavy,jak tyto tanky mohly fungovat/bojovat/ v Sýrii,když se přehřívaly i u nás v létě....Celkově je nechci pomlouvat,jelikož jsem mimo T34 jiné neopravoval,ale konstrukčně zlatá T34...Mít za války T 55,museli by jich mít rusové ještě víc než T34...Např.T 34 problémy s chlazením téměř neznala,a když nabíječ pomáhal řadit kladivem,tak vydržela víc než Její následník T54...
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-54A-t37189#326307Verze : 0