Grumman TBF Avenger
Přehled verzí
XTBF-1
2 prototypy s motorem R-2600-8.
TBF-1
Základní výrobní verze TBF-1 shodná s druhým prototypem. Celkem bylo vyrobeno 1 524 letounů.
TBF-1B (Avenger Mk.I)
Verze TBF-1 vyvinutá pro FAA. Celkem vyrobeno a dodáno 402 letounů.
TBF-1C
Modifikace TBF-1 vybavená dvěma kulomety v křídle a dvěma závěsy pro přídavné nádrže pod křídlem. Celkem bylo vyrobeno 764 letounů.
TBF-1CP
Modifikace TBF-1C pro fotoprůzkumné mise provedená demontovatelnou zástavbou fotokamer do pumovnice.
TBF-1D
Modifikace TBF-1C pro protiponorkový boj. Antény radiolokátoru RT-5/APS-4 (ASD) umístěna v náběžné hraně křídla.
TBF-1E
Modifikace TBF-1C pro protiponorkový boj. Pod pravým křídlem je vybavena pouzdrem s radiolokátorem AN/ASP-4A (ASH radar)
TBF-1J
Modifikace TBF-1C pro operace v arktických podmínkách.
TBF-1L
Modifikace TBF-1vybavená pátracím světlem pod pumovnicí. Protože se díky této výbavě staly snadným cílem protiletadlových zbraní ponorek byly takto upravené letouny v krátké době staženy.
TBF-1P
Modifikace TBF-1 určená k fotoprůzkumu.
XTBF-2
Speciální konverze stroje 00393 s motorem XR-2600-10 o výkonu 1 900 k.
XTBF-3
Prototyp pro výrobu TBM-3 vycházející z TBF-1.
General Motors TBM Avenger
Přehled verzí
TBM-1
Verze shodná s TBF-1; celkem vyrobeno 550 ks.
TBM-1C
Verze shodná s TBF-1C; celkem vyrobeno 2 336 ks.
TBM-1D/E/J/L/P
Všechny tyto verze odpovídají shodně číslovaným verzím TBF.
TBM-2
Úprava stroje TBM-1 BuNo 24580 vybavená motorem XR-2600-10.
XTBM-3
Čtyři upravené TBM-1C s motory R-2600-20.
TBM-3
Hlavní model vyráběný GM s motorem R-2600-20; celkem vyrobeno 4 657 ks.
TBM-3D
Konverze TBM-3 s radarem APS-4.
TBM-3E
Úprava s odlehčenou a zpevněnou konstrukcí a možností podvěsit radar RT-5/APS-4.
TBM-3H
Úprava se speciálním vyhledávacím radarem.
TBM-3J
Úprava pro operace v arktických podmínkách.
TBM-3L
Úprava s přídavným světlometem.
TBM-3P
Úprava pro fotografický průzkum.
TBM-3U
Úprava pro vlečení cílů.
XTBM-4
3 nově postavené prototypy s novou stavbou křídel umožňující přetížení až 5g.
TBM-4
Připravovaná produkce 2 141 ks, která byla zastavena po 02.09. 1945.
Poválečné varianty
TBM-3M/M2
Úprava pro testy odpalování raket.
TBM-3N
Úprava pro speciální noční operace.
TBM-3Q
Různé poválečné úpravy pro elektronický boj.
TBM-3R
Úprava zbavená výzbroje pro 7 cestujících nebo přepravu nákladu.
TBM-3S
Nejčastější poválečná úprava pro protiponorkové hlídkování.
TBM-3S2
Úprava TBM-3S s modernizovanou avionikou.
TBM-3W
Úprava sloužící pro včasnou výstrahu a pro protiponorkové hlídkování s radarem APS-20, bez výzbroje.
TBM-3W2
Úprava TBM-3W s modernizovanou avionikou.
Avengery používané ve Velké Británii
Avenger Mk.I
Britské označení pro TBF-1B; celkem 402 ks.
Avenger Mk.II
Britské označení pro TBM-1C; celkem 334 ks.
Avenger Mk.III
Britské označení pro TBM-3; celkem 222 ks.
Avenger AS Mk.3
Kanadské označení pro TBM-3S, cca 100 ks.
Avenger AS Mk.3M
Kanadská konverze s detektorem magnetických anománií.
Avenger AS Mk.4
Nouzová britská protiponorková modifikace; 94 ks včetně AS Mk.5.
Avenger AS Mk.5
Nouzová britská protiponorková modifikace; 94 ks včetně AS Mk.4.
Avenger ESM Mk.6
Modifikace na letoun včasné výstrahy.
Přehled verzí
XTBF-1
2 prototypy s motorem R-2600-8.
TBF-1
Základní výrobní verze TBF-1 shodná s druhým prototypem. Celkem bylo vyrobeno 1 524 letounů.
TBF-1B (Avenger Mk.I)
Verze TBF-1 vyvinutá pro FAA. Celkem vyrobeno a dodáno 402 letounů.
TBF-1C
Modifikace TBF-1 vybavená dvěma kulomety v křídle a dvěma závěsy pro přídavné nádrže pod křídlem. Celkem bylo vyrobeno 764 letounů.
TBF-1CP
Modifikace TBF-1C pro fotoprůzkumné mise provedená demontovatelnou zástavbou fotokamer do pumovnice.
TBF-1D
Modifikace TBF-1C pro protiponorkový boj. Antény radiolokátoru RT-5/APS-4 (ASD) umístěna v náběžné hraně křídla.
TBF-1E
Modifikace TBF-1C pro protiponorkový boj. Pod pravým křídlem je vybavena pouzdrem s radiolokátorem AN/ASP-4A (ASH radar)
TBF-1J
Modifikace TBF-1C pro operace v arktických podmínkách.
TBF-1L
Modifikace TBF-1vybavená pátracím světlem pod pumovnicí. Protože se díky této výbavě staly snadným cílem protiletadlových zbraní ponorek byly takto upravené letouny v krátké době staženy.
TBF-1P
Modifikace TBF-1 určená k fotoprůzkumu.
XTBF-2
Speciální konverze stroje 00393 s motorem XR-2600-10 o výkonu 1 900 k.
XTBF-3
Prototyp pro výrobu TBM-3 vycházející z TBF-1.
General Motors TBM Avenger
Přehled verzí
TBM-1
Verze shodná s TBF-1; celkem vyrobeno 550 ks.
TBM-1C
Verze shodná s TBF-1C; celkem vyrobeno 2 336 ks.
TBM-1D/E/J/L/P
Všechny tyto verze odpovídají shodně číslovaným verzím TBF.
TBM-2
Úprava stroje TBM-1 BuNo 24580 vybavená motorem XR-2600-10.
XTBM-3
Čtyři upravené TBM-1C s motory R-2600-20.
TBM-3
Hlavní model vyráběný GM s motorem R-2600-20; celkem vyrobeno 4 657 ks.
TBM-3D
Konverze TBM-3 s radarem APS-4.
TBM-3E
Úprava s odlehčenou a zpevněnou konstrukcí a možností podvěsit radar RT-5/APS-4.
TBM-3H
Úprava se speciálním vyhledávacím radarem.
TBM-3J
Úprava pro operace v arktických podmínkách.
TBM-3L
Úprava s přídavným světlometem.
TBM-3P
Úprava pro fotografický průzkum.
TBM-3U
Úprava pro vlečení cílů.
XTBM-4
3 nově postavené prototypy s novou stavbou křídel umožňující přetížení až 5g.
TBM-4
Připravovaná produkce 2 141 ks, která byla zastavena po 02.09. 1945.
Poválečné varianty
TBM-3M/M2
Úprava pro testy odpalování raket.
TBM-3N
Úprava pro speciální noční operace.
TBM-3Q
Různé poválečné úpravy pro elektronický boj.
TBM-3R
Úprava zbavená výzbroje pro 7 cestujících nebo přepravu nákladu.
TBM-3S
Nejčastější poválečná úprava pro protiponorkové hlídkování.
TBM-3S2
Úprava TBM-3S s modernizovanou avionikou.
TBM-3W
Úprava sloužící pro včasnou výstrahu a pro protiponorkové hlídkování s radarem APS-20, bez výzbroje.
TBM-3W2
Úprava TBM-3W s modernizovanou avionikou.
Avengery používané ve Velké Británii
Avenger Mk.I
Britské označení pro TBF-1B; celkem 402 ks.
Avenger Mk.II
Britské označení pro TBM-1C; celkem 334 ks.
Avenger Mk.III
Britské označení pro TBM-3; celkem 222 ks.
Avenger AS Mk.3
Kanadské označení pro TBM-3S, cca 100 ks.
Avenger AS Mk.3M
Kanadská konverze s detektorem magnetických anománií.
Avenger AS Mk.4
Nouzová britská protiponorková modifikace; 94 ks včetně AS Mk.5.
Avenger AS Mk.5
Nouzová britská protiponorková modifikace; 94 ks včetně AS Mk.4.
Avenger ESM Mk.6
Modifikace na letoun včasné výstrahy.
URL : https://www.valka.cz/Grumman-TBF-Avenger-t37099#171342Verze : 1
TBF nebo TBM ?
V literatuře se můžete často u letounů Avenger setkat s označením TBF nebo TBM. Toto značení odlišuje výrobce letounu. Během 2. světové války byla firma Grumman přetížena výrobou stíhacích letounů Wildcat a Hellcat a nestačila plnit požadavky námořnictva na dodávky Avengerů. Začátkem roku 1942 na nátlak námořnictva se Grumman spojil s General Motors a v jeho divizi Eastern Aircraft zahájili licenční výrobu Avengeru. Stroje vyráběné v Grummanu nesly označení TBF a v Eastern Aircraft označení TBM. Stroje se od sebe nelišily. Šlo jen o licenční výrobu téhož modelu. Nová verze Avengeru vždy vznikla v Grummanu pod označením TBF a potom se rozjela sériová výroba pod označením TBM v Eastern Aircraft.
Zdroj:Monografie lotnicze č. 80,81 "GRUMMAN/EASTERN TBF/TBM AVENGER" autoři Krzysztof Krzysztofowicz, Adam Jarski - vydalo AJ-PRESS 2003.
V literatuře se můžete často u letounů Avenger setkat s označením TBF nebo TBM. Toto značení odlišuje výrobce letounu. Během 2. světové války byla firma Grumman přetížena výrobou stíhacích letounů Wildcat a Hellcat a nestačila plnit požadavky námořnictva na dodávky Avengerů. Začátkem roku 1942 na nátlak námořnictva se Grumman spojil s General Motors a v jeho divizi Eastern Aircraft zahájili licenční výrobu Avengeru. Stroje vyráběné v Grummanu nesly označení TBF a v Eastern Aircraft označení TBM. Stroje se od sebe nelišily. Šlo jen o licenční výrobu téhož modelu. Nová verze Avengeru vždy vznikla v Grummanu pod označením TBF a potom se rozjela sériová výroba pod označením TBM v Eastern Aircraft.
Zdroj:Monografie lotnicze č. 80,81 "GRUMMAN/EASTERN TBF/TBM AVENGER" autoři Krzysztof Krzysztofowicz, Adam Jarski - vydalo AJ-PRESS 2003.
URL : https://www.valka.cz/Grumman-TBF-Avenger-t37099#177072Verze : 0
Reklama
Podle SQS1082 TBM/TBF Avenger In Action zastavil GM na počátku roku 1942 výrobu automobilů v závodech na východním pobřeží a předpokládali, že budou vyrábět díly a podskupiny pro letadla. K velkému překvapení zástupců GM se na schůzce s Grummanem dozvěděli, že mají vyrábět celá letadla.
Díky zkušenostem s pásovou výrobou produkce u GM převýšila produkci Grummanu
Díky zkušenostem s pásovou výrobou produkce u GM převýšila produkci Grummanu
URL : https://www.valka.cz/Grumman-TBF-Avenger-t37099#177111Verze : 0
Na tomto type, konkretne TBM bol zostrelený aj George Herbert Bush, na ktorom lietal ako najmladsí pilot námornictva, cital som to v jednom sovietskom casopise z konca 80-tych rokov, bol tam napísaný jeho príbeh ako prezil jediný z posádky a zachránila ho vynorená americká ponorka ....
Zdroj: vlastný archív a link: en.wikipedia.org
Zdroj: vlastný archív a link: en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Grumman-TBF-Avenger-t37099#296386Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Grumman TBF Avenger
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Grumman TBF-1 Avenger |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Grumman-TBF-Avenger-t37099#35328Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.