Škoda 973 Babeta
Prototyp terénního automobilu s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4). V letech 1952 až 1956 bylo vyrobeno 30 kusů. Otevřená samonosná ocelová karosérie se sklopným čelním sklem a skládací plátěnou střechou byla vyztužená podélníky a příčkami. Měla nezávislé zavěšení kol, doplněné trvalými kolovými redukcemi a odpružení kol bylo zkrutnými tyčemi, kterými se dala nastavit světlá výška od 360 až do 380 mm. Škoda 973 byla vyráběná jako otevřená, čtyřdveřová nebo štábní otevřená, dvoudveřová a ve skříňovém provedení jako pohotovostní radiovůz, označený jako typ 973R. Technickou zajímavostí Škody 973 jsou mechanické kuličkové uzávěry předního i zadního diferenciálu, které jsou propojeny s rozdělovací převodovkou dvěma kardanovými hřídeli.
První prototypy byly vyrobeny na přelomu let 1951/1952 a byly vybaveny motorem o objemu 1221 cm3. V roce 1953 byl připraven prototyp s motorem o objemu 1491 cm3, který se také později zúčastnil konkursu států východního bloku na výrobu vojenského terénního vozidla, obdobnému americkému Jeepu. Při zkouškách v bahnitém i písčitém terénu severně od Drážďan Škoda 973 bez problémů obstála a v AZNP, závod Mladá Boleslav se začala pomalu připravovat jeho sériová výroba. Nakonec dostal přednost sovětský terénní automobil GAZ-69.
V souladu s tehdejším trendem v označování automobilů dostal název Babeta, který má původ v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde zpívají Karel Gott a Hana Hegerová píseň Babeta šla do světa právě ve Škodě 973. Při leteckém dni 2. září 1956 vysadila posádka kpt. Němeček a mjr. Zahrádka z vrtulníku Mi-4 s označením D-56 také jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 na plochu ruzyňského letiště.
Vojskové zkoušky Škody 973R s radiostanicí RM-31 probíhaly v roce 1955 u 1. spojovací základny v Hradci Králové. Radiostanice RM-31 byla malá vševojsková krátkovlnná radiostanice o výkonu 6 W. Moderně koncipovanou, mechanicky a ergonomicky dobře řešenou radiostanici vyráběl od počátku padesátých let Tesla n.p., Pardubice. Známy jsou čtyři verze radiostanice RM-31: pěchotní RM-31-P, automobilní RM-31-A, tanková RM-31-T s vkv doplňkem RM-31-50 pro spojení v tankové rotě a pro tankosamohybné útvary RM-31-S.
Technické údaje:
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
Převodové ústrojí: převodovka a redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
Rozměry:
Délka: 3500 mm
Šířka: 1670 mm
Výška: 1785 mm
Rozvor: 2200 mm
Světlá výška: 360 až 380 mm
Brodivost: 600 mm
Nájezdové úhly (přední/zadní): 55°/55°
Pneumatiky: 7,50 x 16
Hmotnost: vůz 1190 kg užitečná 500 kg
Max. rychlost: 90 km/h
Spotřeba: 12,5 litru na 100 km
www.kani.plivnik.cz
Náhradní akumulátory pro radiostanici RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany. Odraz blesku způsobuje plexisklo chránící vybavení automobilu před nenechavci z řad návštěvníků.
Radiostanice RM-31 a sedadlo radisty v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Radiostanice RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Další Škoda 973R, tentokrát z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Jeden z dochovaných radiovozů Škoda 973R v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech
Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Prototyp radiovozu Škoda 973R
Jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 po výsadku na plochu ruzyňského letiště 2. září 1956
Prototyp Škoda 973 s oteřenou karosérií
Prototyp terénního automobilu s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4). V letech 1952 až 1956 bylo vyrobeno 30 kusů. Otevřená samonosná ocelová karosérie se sklopným čelním sklem a skládací plátěnou střechou byla vyztužená podélníky a příčkami. Měla nezávislé zavěšení kol, doplněné trvalými kolovými redukcemi a odpružení kol bylo zkrutnými tyčemi, kterými se dala nastavit světlá výška od 360 až do 380 mm. Škoda 973 byla vyráběná jako otevřená, čtyřdveřová nebo štábní otevřená, dvoudveřová a ve skříňovém provedení jako pohotovostní radiovůz, označený jako typ 973R. Technickou zajímavostí Škody 973 jsou mechanické kuličkové uzávěry předního i zadního diferenciálu, které jsou propojeny s rozdělovací převodovkou dvěma kardanovými hřídeli.
První prototypy byly vyrobeny na přelomu let 1951/1952 a byly vybaveny motorem o objemu 1221 cm3. V roce 1953 byl připraven prototyp s motorem o objemu 1491 cm3, který se také později zúčastnil konkursu států východního bloku na výrobu vojenského terénního vozidla, obdobnému americkému Jeepu. Při zkouškách v bahnitém i písčitém terénu severně od Drážďan Škoda 973 bez problémů obstála a v AZNP, závod Mladá Boleslav se začala pomalu připravovat jeho sériová výroba. Nakonec dostal přednost sovětský terénní automobil GAZ-69.
V souladu s tehdejším trendem v označování automobilů dostal název Babeta, který má původ v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde zpívají Karel Gott a Hana Hegerová píseň Babeta šla do světa právě ve Škodě 973. Při leteckém dni 2. září 1956 vysadila posádka kpt. Němeček a mjr. Zahrádka z vrtulníku Mi-4 s označením D-56 také jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 na plochu ruzyňského letiště.
Vojskové zkoušky Škody 973R s radiostanicí RM-31 probíhaly v roce 1955 u 1. spojovací základny v Hradci Králové. Radiostanice RM-31 byla malá vševojsková krátkovlnná radiostanice o výkonu 6 W. Moderně koncipovanou, mechanicky a ergonomicky dobře řešenou radiostanici vyráběl od počátku padesátých let Tesla n.p., Pardubice. Známy jsou čtyři verze radiostanice RM-31: pěchotní RM-31-P, automobilní RM-31-A, tanková RM-31-T s vkv doplňkem RM-31-50 pro spojení v tankové rotě a pro tankosamohybné útvary RM-31-S.
Technické údaje:
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
Převodové ústrojí: převodovka a redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
Rozměry:
Délka: 3500 mm
Šířka: 1670 mm
Výška: 1785 mm
Rozvor: 2200 mm
Světlá výška: 360 až 380 mm
Brodivost: 600 mm
Nájezdové úhly (přední/zadní): 55°/55°
Pneumatiky: 7,50 x 16
Hmotnost: vůz 1190 kg užitečná 500 kg
Max. rychlost: 90 km/h
Spotřeba: 12,5 litru na 100 km
www.kani.plivnik.cz
www.automix.centrum.cz
Jaroslav Matoulek Tomáš Soušek: Rotory na obloze, AVIS 2006, Michal Burian, Jiří Rýc: Historie spojovacího vojska, AVIS 2007
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Náhradní akumulátory pro radiostanici RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany. Odraz blesku způsobuje plexisklo chránící vybavení automobilu před nenechavci z řad návštěvníků.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Radiostanice RM-31 a sedadlo radisty v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Radiostanice RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Další Škoda 973R, tentokrát z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jeden z dochovaných radiovozů Škoda 973R v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp radiovozu Škoda 973R
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 po výsadku na plochu ruzyňského letiště 2. září 1956
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp Škoda 973 s oteřenou karosérií