Název: Name: | Morane-Saulnier MS.450 C.1 | Morane-Saulnier MS.450 C.1 |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier MS.450 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.04.1939-DD.MM.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1939-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.04.1939 1st prototype DD.11.1939 2nd prototype | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2100 kg | 4630 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2640 kg | 5820 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,620 m | 34ft 10,1in |
Délka: Length: | 8,826 m | 28ft 11,5in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft 0,25in |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,98 m2 | 172.01 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 165,207 kg/m2 | 33.84 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Y-51 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 500 ot/min a bojový výkon 735,5 kW (1 000 k) v h= 3 260 m. Vrtule trojlistá s konstantními otáčkami, pravděpodobně Hispano-Suiza 270 o průměru 3 100 mm. | Hispano-Suiza 12Y-51 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 1,085 hp for take-off and combat power 986 hp at 10,696 ft, driving a three-blade constant-speed propeller probably type Hispano-Suiza 270 of diameter 10ft 2in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 406 l v trupové nádrži | 89.3 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 556 km/h v 5000 m | 345.5 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,75 min do 5000 m | 6,75 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | 32808 ft |
Dolet: Range: | 750 km | 466 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón HS-404 ráže 20 mm uložený mezi válci motoru a střílející osou vrtule s 60 granáty a 2x pevný kulomet MAC M-1934-39 ráže 7,5 mm v křídlech s 550 náboji pro každý v pásových podavačích. Sériové stroje měly nést čtyři kulomety. | One fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-404 cannon between cylinder banks, firing through propeller shaft, 60 rounds and two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934-39 machine-guns in a wings, 550 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Francouzské ministerstvo letectví zadalo koncem února 1937 požadavek na vývoj nové jednomístné stíhačky (kategorie C1). Společnost Aéroplanes Morane-Saulnier do soutěže přihlásila letoun MS.450, jednalo se o modifikovaný trup letounu MS.410, do kterého byl nainstalován motor Hispano-Suiza 12Y-51. Stejný motor byl namontován také do konkurenčního letounu Dewoitine D.520 a ten s tímto motorem dosahoval vyšších výkonů. Celý program MS.450 C1 byl ve Francii ukončen kapitulací. Pokračovalo se ale ve Švýcarsku. | The MS.450 was developed in France in response to a 1937 call for a new single seat fighter. It used more modern construction methods than the MS.406, and had a more powerful engine, but was otherwise similar to the earlier fighter. In 1939, Hispano started prototype deliveries of the new Hispano-Suiza 12Z engine of 1,100 hp. One was fitted to a modified MS.410 to create the M.S.450, giving dramatic improvements in performance, especially at altitude but the similarly was modified Dewoitine D.520 (the D.523/D.551) which was regarded a better design for the engine anyway. Development of the M.S.450 family ended in France after the armistice of June 1940. |
Zdroje: Sources: | Bartłomiej Belcarz, Morane MS 406C1, Caudron Cyclone CR 714C1, Bloch MB 151/152, Polskie Skrzydła 2, Sandomierz, Poland, Stratus, 2004, ISBN 83-89450-21-6. Gaston Botquin, M.S.406, Monografie Lotnicze No. 28, Gdańsk, Poland, AJ-Press, 1996, ISBN 83-86208-46-5. William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8. Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9 www.aviastar.org www.historyofwar.org http://www.2wojna.pl/encyklopedia-fr-sam-001.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms450.html ww2drawings.jexiste.fr archiv autora |